Når gamle medier misforstår nye

 
Skrevet af Thomas Wittenburg | 11. Jun 2009 | ILab notes

Større krav og forventninger fra brugerne kan kvæle gamle medier

For 15 år siden var internettet på stadiet lige før pottetræning. Pludselig gik det dog hurtigt, og nu har Web 2.0 faktisk været så hot, så længe, at det er ved at køle ned. Blogs, video, podcasts og lignende er så integreret en del af den moderne hverdag, at vi ikke længere tænker over det. Dagens historie er et lille testamente over de misforståelser, der følger i kølvandet på sammenstødet mellem den nye og den gamle verden.

Vi er faktisk så langt, at Web 3.0 er lige om hjørnet. For at fejre det (eller nok primært for at skabe opmærksomhed for sig selv) har Global Language Monitor besluttet at Web 2.0 er ord nummer én million i det engelske sprog. Det er selvfølgelig stort at udtrykket er optaget i en onlineordbog. Desværre er det 4 år for sent.

Især de ‘gamle’ medier, har nogle gange svært ved at tackle internettets (u)muligheder. Et af de senere eksempler er den såkaldte Tv2WikiGate, hvor to værter på Go Morgen Danmark viste hele nationen, hvor nemt det er at redigere Wikipedia med forkerte oplysninger. Sagen medførte ramaskrig på Twitter, og på mange blogs. Nu er det selvfølgelig heller ikke fordi Go Morgen Danmark har den bedste statistik indenfor
dumheder.

Først på ugen begyndte Berlingske.dk og BT.dk så at blokere for brugere, der har installeret et anti-reklame filter i deres browser. Sagen startede da firmaet AidOnline begyndte at tilbyde et browserplugin, der ville erstatte avishjemmesidernes reklamer, med reklamer der giver penge til velgørenhed. Det så aviserne naturligvis som en trussel mod deres levebrød.

Midt i det hele finder man så ud af, at mange brugere i forvejen ikke ser reklamerne. De færreste synes godt om larmende og blinkende reklamer, og derfor er der mange, der slår dem fra. I stedet for at ændre på reklamerne udelukker man så brugere fra hjemmesiden. Disse brugere finder hurtigt andre græsgange, og så ryger forretningsgrundlaget alligevel.

På samme måde virker det dumt, at musikindustrien, der tilsyneladende ikke tjener nogen penge, bliver ved med at poste millioner i et lappe huller på nettet. Det kunne jo være en løsning at udvide forretningen, så det blev attraktivt for piraterne at købe musik igen.

Hele hemmeligheden bag internettet, Web 2.0 og moderne medier er, at de kræver nye forretningsmodeller. Information, film, musik og lignende vil være frit i det nye årtusinde. Det hele handler om ‘ease of access’ – den nemmeste løsning bliver den mest udbredte. Nu er det op til leverandørerne at få kabalen til at gå op, så de også kan tjene penge på det.

Deltag i debatten på LabConfidential.dk

Innovation Lab A/S    Vestergade 58F    DK-8000 Aarhus C    +45 7027 7227    info@innovationlab.dk    CVR: 28699670