Udskift forretningsudvikling med eksperimenter og øg din innovationsevne - vi giver dig 3 principper, som skaber det gode eksperiment.
Innovation Lab har sammen med Social og Sundhedsskolen i Randers kørt et projekt, hvor de ansatte skaber kontinuerlig innovation omkring egen praksis, ved at benytte et eksperimenterende mindset og ved at udfordre status quo. I stedet for at negligere, brokke sig og lade sig irritere over ting i deres hverdag, så laver de ansatte eksperimenter for at optimere deres dagligdag og arbejdsopgaver samt højne fællesskabet.
Men hvad er eksperimenter og hvordan kan de gøre en forskel i organisationer. Her er lidt kort om hvor, hvordan – og hvorfor – eksperimenter er godt for din organisation.
Hvad er eksperimenter og hvorfor er de vigtige?
Eksperimenter hjælper dig med at teste en hypotese om dit produkt, din ydelse og/eller dine processer. De hjælper dig med at finde svar på dine sværeste spørgsmål.
Gode spørgsmål er spørgsmål, der, hvis de besvares, grundlæggende ændrer (og forbedrer) den måde, du arbejder på. Det er således vigtigt at forstå, hvordan du hjælper dit team til at stille gode spørgsmål samt at udføre gode spørgsmål som eksperimenter.
Så hvad er et godt eksperiment?
De tre principper for et godt eksperiment
Astro Teller fra Google (X) som arbejder med Googles vildeste idéer i deres MoonShot Factory vægter følgende tre principper i sin beskrivelse af et godt eksperiment:
- Princip 1: Ethvert eksperiment hvor du allerede kender udfaldet, er et DÅRLIGT eksperiment.
- Princip 2: Ethvert eksperiment hvor resultatet ikke vil ændre noget i praksis, er også et DÅRLIGT eksperiment.
- Princip 3: Alt andet (især hvor input og output er kvantificerbart og målbart), er et GODT eksperiment.
Det er da umiddelbart simpelt, ikke? Du skal således stille spørgsmål, som du ikke kender svaret til, men som du, hvis du kendte svaret, ville ændre måden du arbejder på. Hvis du allerede kender svaret, eller hvis du tester en ubetydelig detalje, der ikke betyder noget, så spilder du bare tid og penge
Hvordan du stiller gode spørgsmål og designer gode eksperimenter
I enhver organisation får du hvad du skaber incitament for. I relation til eksperimenter, så skal du for at få gode spørgsmål / eksperimenter oprette en kultur der understøtter og værdsætter det at FORMULERE gode spørgsmål og designe gode eksperimenter.
Astro beskriver en meget unik tilgang til at gøre netop dette. Hos Google X har de en prisuddeling der hedder ‘Get Weirder Award.’ hvor hele pointen er at understøtte og fokusere på det at lave eksperimenter. Holdene hos Google X bliver således præmieret for det at stille “mærkelige” spørgsmål – at fremsætte vanvittige ideer til løsning af forskellige udfordringer. Der uddeles præmier for at designe eksperimenter, der skubber til grænser.
Der er dog et ‘magisk’ trick til uddelingen af denne award. Astro uddeler denne “Get Weirder Award” FØR eksperimenterne rent faktisk køres. Fordelen ved dette ligger i kulturændringen. Hvis du uddeler præmien, før du har kørt eksperimentet, så er det ikke resultatet der er i fokus, men selve eksperimentet. Det der præmieres er i stedet kvaliteten af spørgsmålet. Astro uddeler efter sigende en pris til det bedste eksperiment hver anden uge.
Hør Astro Teller fortælle om “The unexpected benefit of celebrating failure” her.
Dette er den første blogpost i en to-delt serie om eksperimenter i organisationer. Læs del 2 om hvordan du som leder administrerer eksperimenter her.