Er hjernen helt tom for idéer, men deadlinen presser sig på? Her får du 4 hacks til, hvordan du kan kickstarte dine kreative tanker.
Det kan synes næsten umuligt at komme på den gode idé mandag eftermiddag, når hjernen har sat ud og kører i tomgang, selvom deadlinen presser på – eller at vide, hvordan man skyder et projekt igang, som har brug for lidt ekstra spice, for at sætte skub i tingene. Der findes utallige måder at generere idéer på, og de virker alle forskelligt på os som enkeltpersoner. Vi har samlet 4 teknikker til at kickstarte kreativitet, som måske også vil virke hos dig.
1) Gå en tur
Det er ikke nyt, at det at bevæge sig og dyrke motion er godt for både helbred og hjerne – vi husker bedre, hvis vi er fysisk afktive både før og efter, at vi lærer. Og faktisk viser en undersøgelse, at vi genererer flere idéer, når vi bevæger os.
I undersøgelsen blev en gruppe mennesker testet i at skabe nye idéer til, hvordan en nøgle kunne bruges på andre måder, end til at åbne en dør. Den første gruppe blev over 2 omgange placeret ved et bord og skulle komme på så mange kreative idéer som muligt. Den anden gruppe, sad ned i første forsøg og gik på et løbebånd i næste. Og her er det, at det bliver interessant – for efter at have gået på løbebåndet genererede de dobbelt så mange kreative idéer, som i første forsøg. Den tredje gruppe, som i første forsøg gik på løbebåndet og derefter satte sig skabte næsten lige så mange idéer, som da de gik på løbebåndet. Det interessante ved denne undersøgelse er, at der opstod mange flere kreative idéer hos de to grupper, som var i bevægelse sammenlignet med gruppen, som sad på sin flade.
Pointen med denne undersøgelse er, at du ikke nødvendigvis behøver at løbe et halvmarathon eller løfte 100 kg benløft i dit lokale fitnesscenter – bare det at gå en tur, gør, at du med stor sandsynlighed tænker i mere kreative baner, end når du sidder på kontoret. Om du går til eller fra arbejdet – eller blot en runde på kontoret – så udnyt tiden til at brainstorme over dit projekt, og optag eller skriv alle de idéer ned, som du får.
2) Lad dig inspirere af børn
“Monkey see, monkey do” – en sætning, som oftes bruges i relation til spædbørns læring og udvikling, ved at imitere andre omkring dem. De lærer ved at observere og koble ord med handling, som når mor tager en bid af et æble og siger “mhm”. Det er dog ikke kun i børns udvikling, at det at koble fysiske objekter til oplevelser og viden er brugbart – det fungerer også for os voksne på arbejdspladsen. Skal I for eksempel udvikle et produkt eller finde på løsninger, som relaterer sig til et konkret produkt, er det derfor ikke en helt dum idé at træde et skridt tilbage, og starte helt fra scratch:
1) Føl: tag objektet/produktet mellem hænderne, mærk på det – hvordan føles det? Hvilke associationer får du, når du rører ved det?
2) Observer: se objektet blive brugt af andre. Hvordan bruges det, hvad gør personen med produktet, er der nogle rutiner koblet til brugen?
3) Reflekter: stil spørgsmål til det, du lige har haft mellem hænderne og set blive brugt – hvilke værdier er koblet til produktet?
4) Afprøv: prøv nu selv at bruge produktet på ny – du har sandsynligvis fået nye idéer til, hvordan det kan bruges på alternative måder.
Nu er det ikke fordi det hele skal gå op i børnesnak – men faktisk kan det være en fordel at forsøge at tænke som et barn, når man skal komme på nye idéer. Som voksen har vi en tendens til at tænke i begrænsninger: Er det økonomisk muligt? Er det i det hele taget realistisk inden for vores rammer? Børn har naturligt en anden tilgang, hvor de ikke kender nogen grænser, men lader fantasien flyde. Studier viser faktisk, at efter 5. klasse begynder evnen til at tænke originale tanker at falde. Så tænk ligesom en 7-årig og forestil dig, at alt kan lade sig gøre, for som, Alex Osborn, faderen af brainstorming siger: “It is easier to tame down a wild idea than it is to invigorate a weak idea”.
3) Snak med andre
Det kan være en udfordring, at komme på nye idéer, hvis man kun har sig selv, at dele sine tanker med – og det ender ofte i samme blindgyde, hvor man bare gør, som man plejer. Ved at arbejde i teams forhindres dette – og så er gruppebrainstorming ret effektiv i startfasen, hvor det er vigtigt at få skabt flest mulige idéer (kvantitet over kvalitet).
Selvom man kan have en tendens til at fokusere på og lede efter det, som man har tilfælles med de andre i en gruppebrainstorm, får man faktisk flere idéer, ved at lytte til andre snakke. Hjernen stimuleres nemlig til at associere andres idéer til sine egne og ved at få en idé plantet, flyver dine tanker måske et helt nyt sted hen, som de ellers ikke ville have gjort. Idéerne som skabes i gruppesammenhænge, viser sig ofte at være mere forskelligartede og originale, end dem du kan komme på helt alene.
Som arbejdsgiver kan du nemt facilitere dette. Det handler først og fremmest om at sørge for at skabe fysiske rum, hvor gruppearbejdet kan trives. Og så handler det i øvrigt om, at de rum også indbyder til, at man deler sine idéer. Et godt eksempel er Adobe, som giver alle nyligt ansatte et “Kickbox Toolkit”, som er en fysisk opfording til, at du som ansat i Adobe skriver dine idéer ned og deler dem. Det har de gjort med stor succes i mange år – ligesom de også sætter en stor ære i at lade deres fællesrum flyde med postits og farveringe kuglepenne, som en ekstra opfording til at udveksle idéer. Endelig er der det altid kreative IDEO – et af deres, synes jeg, mest geniale tiltag – en learning wall, som de har på deres kontor i Silicon Vally. Væggen er en oversigt over de ressourcer/evner, som man enten besidder eller mangler i henhold til at føre en idé ud i livet. Den enkelte medarbejder kan så gå hen til tavlen og byde ind eller søge. På den måde så opstår den gode idéudveksling og projektudvikling på tværs – en slags moderne opslagstavle, som vi kender dem nede fra Brugsen. Genialt og meget simpelt.
4) Spil dig til kreativitet
Endelig må vi ikke glemme den store effekt, som det kan have at inddrage spilelementer. Særligt viser det sig at være et effektivt redskab, når man skal have ny information, eller mangler motivation og inspiration. Fænomenet – som i forretningsmæssigt øjemed ofte går under betegnelsen gamification – går i al sin enkelthed ud på, at man benytter sig af forskellige virkemidler fra spilverdenen, når man skal skabe rammerne for kreativ idéudvikling. Der findes masser af undersøgelser derude, som viser, at det er et klogt, strategisk træk. Undersøgelserne fortæller bl.a., at medarbejderne bliver mere motiverede, engagerede og produktive ved brug af spil-elementer, når der f.eks. skal brainstormes på kontoret. Fra naturens side er vi alle konkurrencemennesker – vi sætter os selv mål og ‘konkurrerer’ enten med os selv eller med andre. Gennem spil opfordres vi til at fuldføre udfordringer på en legende måde – og måske belønnes vi endda med point for vores indsats.
Gamification is 75% psychology and 25% technology
Gabe Zichermann, ``Gamification by Design”
Ligesom vi kender det fra almindelige spil, hvor spillerens indsigt og valg er afgørende for udfaldet, så kan samme følelse overføres til dem, som befinder sig i gruppearbejdet, hvis du – som projektleder, facilitator eller lignende – benytter dig af gamification i processen. Det kan du gøre på mange måder, men en mulighed kan være, at benytte en digital platform til formålet. Der findes mange af sådan nogle platforme på markedet, men fælles er, at de eftersigende skulle højne produktiviteten og øge overblikket i din udvikling. Vi har faktisk selv haft god erfaring med selvsamme, da vi benyttede en gamification platform i forbindelse med, at Ørsted skulle rebrandes.
Next steps
Ovenstående er blot fire eksempler ud af mange, som beviseligt kan få idéerne til at flyde – både hos dig selv, men også i dit samarbejde med andre. Det vigtigste er ikke så meget, hvordan du gør det – men mere, at du sørger for at dedikere tid til at være kreativ. Og det vigtigste for dig som arbejdsgiver i den sammenhæng er i så fald at sørge for at dedikere det bedste rum – både psykisk og fysisk – i arbejdstiden, så dine ansatte kan udveksle idéer på tværs. I Innovation Lab benytter vi os selv af ovenstående teknikker (nogle mere end andre), men jeg kan også afsløre, at en simpelt månedlig fælles morgenmad med os selv internt – og faktisk også med alle de andre, som findes i det kontorfællesskab, som vi er en del af her i Aarhus – allerede nu har ført til gode fælles projekter og nye kunder på tværs. I bund og grund handler det bare om at komme igang stille og roligt med de helt små tiltag – det kunne jo være, at du næste fredag byder på fælles birkes, inden dagens dont går igang. Eller at du sørger for, at placere kaffemaskinen et sted, der også indbyder til at man tager en lille pause og snakker med hinanden. Små skridt fører dig (og din virksomhed) langt.