Agilitet er evnen til at kunne omstille sig. Men hvad det betyder for din strategi?
Lad os blive enige om, at verden er kompleks og i forandring. Masser af teorier og metoder forsøger at håndtere denne kompleksitet i disse år. Og jeg tror, mange kan skrive under på, at der sjældent findes et quickfix på de udfordringer, en organisation har.
Heldigvis er der mennesker, der modigt går forrest og tager ansvaret og prøver at sætte retning på at skabe sunde og bæredygtige forretninger – ja, jeg mener lederne. Dem bør vi huske at klappe på skulderen for deres hårde og ambitiøse arbejde.
En af metoderne til at sætte retningen er strategien. Den er ledelsens effektive værktøj til at sætte og kommunikere retning for de fremtidige års forandring i organisationen. De gode strategier er visionære og fortælles, så vi som medarbejdere motiveres til at løfte med og tage del i den opgave, organisationen ønsker at løfte. Så strategier er gode – alligevel mener jeg, vi har godt af at blive mindet om en særlig ting om strategier.
Jeff Gothelf, der arbejder med agil produktudvikling og organisationskultur siger det meget fint her:
“Strategy is the executive team’s best guess about where the company should focus for the next period of time.”
Ordet “guess” er centralt her. Strategien er bedste bud på en fremtid. Forhåbentlig er den godt underbygget og et godt og kvalificeret gæt – så artiklen her er bestemt ikke et opgør med strategien! Men vi skal mindes om, at strategier ikke er sandheder. Det bliver et problem, når de bliver kommunikeret, forstået og tolket som organisationens eneste sandhed. For hvis vi som udgangspunkt er enige om, at verden er kompleks og foranderlig, ville vi løfte management level til at være orakler, der formår det, som alle vi andre har så svært ved.
Hvad kan vi gøre ved det? Vi kommer ikke uden om det. Tidens store buzzword – agilitet!
En udbredt misforståelse af ordet er: Vi leverer mere og bedre på kortere tid! Det er og bliver aldrig kernen i agilitet! Det er ikke en metode til at nå 37 timers arbejde på den halve tid. Agilitet handler om at kunne omstille sig og levere de rigtige ting på det rigtige tidspunkt, fordi vi er i stand til at omstille os. Fordi vi er professionelle med at opsamle læringer.
Det handler om en grundlæggende tilgang i organisationen og ikke bare om produktudvikling – og derfor indbefatter det selvfølgelig også strategien. Let’s face it. Strategien er en hypotese og et gæt på, hvordan vi når vores forandring. Vi skal følge den, for det er det bedste gæt på nuværende tidspunkt, men vi skal også skabe et setup for at opsamle data og læringer, så strategier bliver tilpasset på baggrund af den læring, hele organisationen samler. Det kræver en vigtig ting: evnen til at lytte til respons. Jeg ser tre ting som centralt for at det sker:
- Først og fremmest er der brug for, at både afsendere og modtagere af strategier er bevidste om, at strategier ikke er endegyldige sandheder. Det tror jeg godt, de ved. Men der er heller ikke nogen skam i at indrømme det. Tværtimod frisætter det både ledere og medarbejdere til at være oprigtigt opsøgende og nysgerrige på, hvad der bliver oplevet og erfaret hos kunder, når vi prøver at realisere strategien.
- Jeff Gothelf bruger OKR som et effektivt værktøj til at afdække strategiens virke. Hvis vi får opstillet målepunkter (keyresults) for de outcomes, som vi mener løfter på strategien og løbende følger op på dem, har vi konkrete punkter at følge for at definere, om der er brug for at ændre kurs. Læs mere om hans blik på, hvordan OKR kan berige strategiarbejdet, og helt grundlæggende om OKR’s her.
- Som supplement til målepunkter, bør mødet med kundens subjektive oplevelse også have en plads. Ikke i talform. Men i ord. Den kan give os værdifuld indsigt i den centrale værdi eller mangel på samme, som vores kunder oplever. Herigennem kan vi identificere åbenlyse muligheder, vi ikke udnytter – og når alt kommer til alt, så er bottomline i sunde og bæredygtige forretninger, at man leverer værdi til sine kunder.
Det er mine kvalificerede gæt fra mit ståsted – og lad mig endelig høre fra dig, hvis du kan lære mig andre perspektiver.
New Processes by Innovation Lab hjælper organisationer med at skabe og implementere interne processer, der etablerer nye måder at samarbejde omkring et slutbrugerfokus. Læs mere her.