Læs med her – og se også vores panel debat med link længere nede!
Jeg har i længere tid undret mig over, at vi hører virksomheder sige, at bæredygtighed og udvikling af produkter med en grøn miljøprofil kun er relevant for en meget lille del af markedet, og at kunderne alligevel ikke vil betale for det, når det kommer til stykket.
Det stemte ikke helt overens med den opfattelse, vi hos Circular by Innovation Lab har, og vi besluttede os derfor at finde frem til nogle analyser og virksomheder, som kunne bekræfte vores tese om, at markedet for bæredygtige brands og produkter allerede er der, og at det er nu man skal i gang med at tænke nye koncepter og produkter.
Så det gjorde vi! Vi fandt nogle interessante analyser fra Epinion på vegne af Miljøstyrelsen, som bl.a. viser at spørger man danskerne om ”I hvilken grad er dit valg af produkter er påvirket af producentens eller produktets miljøprofil” (jf. grafik nedenfor), så svarer 37% ”i nogen grad” og 11% ” i høj grad”. Det er altså ca. 48%, hvor man – ved at have en synlig miljøprofil – kan skabe en præference for produktet eller mærket i købssituationen.

Og det bekræfter en lignende analyse fra Sustainable Brand Index 2017, hvor vi desuden kan se, at der faktisk i Danmark er sket en stor ændring i forbrugernes holdning til bæredygtighed siden 2016. Cirka 23% af danskerne siger, at en ”bæredygtig profil” påvirker deres købs beslutning og i 2017 er denne steget til næsten 33%. Det bekræfter netop, at det er forandringer i markedet – som man som producent, retailer eller anden partner i værdikæden skal have ”attention på”.

Det er jo netop forandringerne i markedet, som vi skal agere på – det er her, atvi som virksomhed skal turde innovere. Og vi som konsulenter sætter stor pris på, at vi nu har fået UN´s 17 Sustainable Goals som endnu et framework til at få omsat ord til handling, så vi kan få sat turbo på innovationen.
I vores proces for at få større indsigt i markedet, mødte vi mennesker med forskellige indgangsvinkler til bæredygtighed – og derfor besluttede vi at sætte nogle af dem sammen i et panel og vores første webinar – i en række omkring Cirkulær Økonomi og bæredygtighed – blev skabt. Det første med fokus på kunden ”En paneldiskussion om de bevidste forbrugere, sustainable branding og hvordan man som virksomhed kan skabe en unik position i markedet. Skal I med på rejsen?”.
Vores ene deltager i panelet er Bent Hübertz, som er marketingdirektør hos danske KLS Pureprint, og som – om nogen anden – ved, hvad det vil sige at tage aktion på forandringer i markedet. De har skabt måske verdens grønneste trykkeri og har skabt en helt unik position i markedet, og hvis I lytter med på webinaret herunder, så vil I høre Bent fortælle om denne rejse – og ikke mindst om deres succes – som også er historien om, at skabe et netværk af nye partnere og blive inviteret til nye samarbejder, som man aldrig ville have haft mulighed for som et ”almindeligt trykkeri”. Bent fortæller også, hvordan det i dag er et langt mere strategisk salg end tidligere. (se også her nedenfor deres nyudviklede UN 17 Sustainable Goals terninger, som kan bestilles hos KLS Pureprint)

Desuden har jeg inviteret Thomas Bjørnsten, som underviser på Århus Universitet i Digital Marketing – og som også er min kollega hos Human Data by Innovation Lab, hvor han bl.a. for nylig afholdt et seminar i Neuromarketing sammen med Hacks by Innovation Lab. Thomas kommer bl.a. ind på brandet Patagonia, og hvordan de for flere år siden – langt før vi talte om Cirkulær økonomi – på en ærlig og meget bevidst måde tog nogle strategiske valg, som man på kort sigt måske ville tænke var helt ”gak” – men som på lang sigt har skabt en helt uhørt brandloyalitet. En loyalitet, som man kun kan få ved at være 100% ærlige overfor sine kunder – og det var faktisk også Bent’s afsluttende bemærkning: ”man skal have hjertet med”.
Spring ind i paneldiskussionen her, hvor du også vil høre en lille introduktion ved Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab. Du er også velkommen til at kontakte mig for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få indsigt i markedet og skabe nye innovative og ”grønne” koncepter (People – Planet – Profit). Eller book et foredrag!