Kulturen spiser strategi til morgenmad, men hvordan arbejder du mere systematisk med at ændre og justere kulturen i din virksomhed? Det kan du nemlig sagtens.
Spis din strategi
En traditionel tilgang til strategiarbejde er at prøve at regne en udvikling ud på lang sigt, skabe en realistisk vision og så stable nogle mål og delmål op, som kan udgøre trædesten i en mission. Det kan nemt tage et halvt år at udvikle og et halvt år at implementere i en mellemstor virksomhed. Og det ender som regel med “Vi vil være den foretrukne”-et-eller-andet. Typisk er virkeligheden så markant ændret, når man når til at se strategien i arbejde, at man enten hele tiden må justere sin strategi eller simpelthen lægge den i skuffen og arbejde ved siden af sin strategi. Få holder sig selv fast på en strategi, der er udviklet til en anden tid – for selvom DU holder planen, kan dine kunder og det omgivende samfund have flyttet sig, og du vil fejle eklatant, SELVOM du følger din dyrebare strategi. Og hvis en god strategi udmærker sig ved sin tilpasningsevne – som man siger – hvad skal vi så med den?
En langt mere simpel, inddragende og kultur-understøttende tilgang til at arbejde strategisk er at opstille en Rolle for sin organisation. Hvem er du? Hvis medarbejdere kan sætte en type eller endda en personlighed på sine arbejdsomgivelser, kan man også bedre identificere sig som den organisation, man er, den kultur man er. Dermed kommer der også langt mere initiativ og beslutningskraft rundt i organisationen, og alle arbejder naturligt koordineret omkring et fælles udgangspunkt, en delt identitet i den rolle man udfylder. Så kan virkeligheden bare komme an med udfordringer eller muligheder – man behøver blot spørge sig selv, hvad ville sådan en type, den her Rolle, gøre i denne situation? Det kan alle forholde sig til.
Spil rollen, det virker bedre end en strategi
Virgin America udarbejdede faktisk en Rolle i stedet for en strategi, da de skulle indtage det amerikanske marked. De skulle erobre markedsandele men havde jo ansatte med samme uddannelse og træning som alle andre flyselskaber, så man var nødt til at vælge en ROLLE, som alle kunne tage på sig og agere i. Man valgte rollen som “Rebel”. Ingen var i tvivl om, hvad en Rebel ville gøre.
Til at sætte igang, valgte Virgin America at indspille deres sikkerhedsinstruktion som musikvideo – totalt Rebel, og musikvideoen, undskyld sikkerhedsinstruktionen, fik millioner af visninger på youtube. Uniformerne var skiftet ud med jeans – klassisk kendetegn for en amerikansk rebel siden Marlon Brandos og James Deans dage.
Herfra voksede kulturen som en identitet omkring at være luftens rebeller, og medarbejderne kunne hurtigt handle på den strategiske rolle. F.eks. da et fly var forsinket og holdt i lang kø til takeoff. Her var piloterne hurtige, tænkte “Hvad ville en Rebel gøre?” og bestilte pizzaer til hele flyet. Begejstringen blandt passagererne var stor, Virgin fik en dårlig oplevelse vendt til noget godt, og det føg med social media opdateringer fra de glade flykunder. Selv en udfordring blev til en mulighed ved at aktivere sin rolle og handle på sin kultur. Samtidig blev historien en del af de eksempler, som nye ansatte får, når de skal forklares hvilken kultur, de er landet i.
Hvad gør du?
En relativt nem måde at arbejde med at skabe sin rolle er gennem tre trin.
- Beskriv din nuværende kultur. Hvad er de grundantagelser og værdisæt, der er gældende for din virksomhed? Få hjælp udefra til at kortlægge den nuværende kultur, så der er noget at bygge på. En strategisk rolle kan lægges i forlængelse af din eksisterende kultur, men den kan aldrig f.eks. være i modsætning til din nuværende kultur. Og du kan ikke selv beskrive din kultur – prøv f.eks. at se dig selv uden et spejl eller hjælp udefra. Det lader sig simpelthen ikke gøre.
- Beskriv din utopi, din ultimative vision, for din virksomhed minimum 10 år ude i tid. Vi tager som regel fejl, når vi laver scenarier – for ingen af dem fanger helt den virkelige udvikling. Men sætter vi et mål op for vores drømme, kan vi skabe en retning, uanset om virkeligheden så spænder ben for antagelserne undervejs. Drømmen vil stadig være der. Her skal du selv igang, lad din organisation drømme og skabe billeder på det vildeste, man kunne drive det til.
- Definér den rolle, retningen kræver. Prøv at sammenholde din vildeste vision med virkeligheden. Hvilken rolle vil det kræve, at du tager på dig som virksomhed for at kunne bevæge sig i retning mod din utopi. Afstem rollen med din nuværende kultur, så de to ikke er for fjernt fra hinanden. Vælg 1 rolle, 1 betegnelse, 1 ord. Rollen er det redskab, du kan tage i brug allerede nu, og som rummer elementer af det idealbillede, du stræber mod. Når du har defineret din rolle, skal du eksemplificere den – tage den i brug – og f.eks. som Virgin lade den skinne igennem i alle de processer og omgivelser, din kultur består af.
Badabing! Så har du overflødiggjort en besværlig, fremmedgørende og ofte direkte misvisende strategiproces og erstattet den med et strategisk redskab – en rolle – som kan føde alle de historier, ting, traditioner og tilgange, som en kultur består af.
Kunne du tænke dig at arbejde mere strategisk med din kultur, så kontakt mig endelig. Lige nu har vi også et fysisk seminar på plakaten på vores kontor i Aarhus om netop kultur, som du kan se nærmere på. Her bruger vi en dag på at være dybt praktiske og tager et deep dive i din organisationskultur som konkurrenceparameter.