Der er nye spilleregler når biometrisk data, sensorer og kundegenkendelsessoftware kombineres med butikker uden ansatte.
Amazon Go er lige åbnet i USA for offentligheden, og har fået utrolig meget presse på det. Men ubemandede butikker har eksisteret siden slutningen af 1800’erne, og ”Automats” (cafeterier hvor kunder købte varer fra automater) var almindelige i New York City, indtil den sidste blev lukket i 1991.
Amazon modtog en stor mængde opmærksomhed, da de uploadede en video af deres ubemandede Amazon Go-butik på YouTube i december sidste år. Men virkeligheden er at det ikke er noget nyt. Andre detailhandlere har før Amazon arbejdet på ubemandede koncepter og har åbnet lignende typer butikker løbende.
Ubemandede butikker smartphones og nye kundegrupper
BingoBox ser ud til at være den aktuelle leder i segmentet for ubemandede butikker, der i øjeblikket driver mere end 200 butikker hovedsageligt i Kina. Kunder kan foretage indkøb med WeChat eller Alipay i butikkerne.
Alibaba åbnede ligeledes i 2017 Tao Cafe som er et butiksformat, hvor kunder ikke skal stå i kø for at betale.
Moby Mart er en tredje spiller der satser stort på markedet for ubemandet butikker. (Fællesn for mange af spillerne er at de får massive kapitalindsprøjtninger fra kapitalfonde og investeringsforeninger med fokus på Asien.)
Disse butikker bruger en række teknologier som RFID, ansigts-, billed- og stemmegenkendelse, som ikke er blevet kombineret før. Den bekvemmelighed som butikkerne tilbyder forbrugerne kombineret med den viden butikkerne får om kunder, besøgsmønstre og indkøbsvaner for specifikke personer gør at disse butikker vil blive et stort hit hos smartphone-bevæbnede forbrugere, der ikke kan lide at vente i kø i traditionelle butikker.
Detailhandel og udviklingen
Den kendsgerning, at 99% af alle butikker stadig har nogle stakkels personer til at sidde og vente ved en kasse og til at tælle penge op er fuldstændig bizart. Der er så mange andre værdiskabende opgaver som detailpersonalet kan udføre. De ansatte burde istedet hjælpe kunder, gentænke design og opstilling af varer, indretning af butiksvinduer, lave oplevelsestiltag der kan skabe engagement og tiltrækning hos kunder, og meget meget mere
Datadrevet detailhandel
I dag ved butikkerne ikke specifik hvem der handler. I bedste tilfælde har en procentdel af kunderne et loyalitetsprogram, men folk der bruger disse programmer er alligevel en særlig race. Ved Moby Mart, BingoBox og de andre teknologi drevne butikker ved de for eksempel præcis, hvem deres kunder er, hvordan de interagerer og agerer på sortiment og opstilling, hvad kunderne kan lide og ikke kan lide, og på hvilke tidspunkter.
BingoBox er en 24-timers selvbetjeningsbutik, som også udvikler sin egen teknologi for at forbedre kundeoplevelsen. Med en simpel smartphonescanning bliver kunderne lukket ind i butikken. Her kan de vælge deres varer og derefter gå ud gennem check-out som er udstyret med RFID.
Alibaba åbnede sin første automatiserede butik, Tao Café, i Hangzhou sidste år. Butikken er lidt ala BingoBox. For at komme ind i butikken skal kunderne scanne en QR kode med deres smartphone og deres Taobao app. Efterfølgende kan kunderne vælge de varer de vil have for derefter at gå gennem en 1 meter lang scanner for automatisk at betale for produkterne via Alipay.
F5 Future Store er en 24-timers smart ubemandet dagligvarebutik, hvor kunder kan bestille og betale for produkter på en speciel terminal eller trådløst med deres smartphones. Derefter bliver al madlavning, brygning af drikkevarer, plukning af varer(tænk varevælgerobotten hos dit lokale apotek), oprydning, kasseopgørelse og sågar rengøringsarbejde udført automatisk af maskiner.
Xingbianli er en lille dagligvareforretning operatør, der placerer deres ”snackbarer” på kontorer og lignende samlingssteder. Der er drikkevarer, kiks, instant nudler og lignende til kontormedarbejdere og kunderne betaler via WeChat Pay og Alipay.
To tidligere Google ansatte har startet et firma der ved hjælp af kunstig intelligens skal forsyne dig med de mest nødvendige ting. Bodega opsætter kommodelignende “pantry” kasser fyldt med ikke-fordærvelige varer du normalt henter i en kiosk eller i en dagligvarebutik. En app vil tillade dig at låse kassen op og kameraer, der drives med computersyn, registrerer, hvad du har tager ud og fakturerer automatisk dit kreditkort. Selskabet planlægger at placere dem i kontorer, lejligheder, fitnesscentre og universitetsmiljøer.
7/Eleven Signature
Man kommer ind i butikken ved at scanne sin hånd. 7/Eleven opererer med en venescanner, da det ifølge dem er det mest optimale i forhold til sikkerhed og hurtig genkendelse af kunden. Denne scanning er koblet op på ens kreditkort og man kan således begynde at shoppe. Ved udgangen placeres varerne på et transportbånd ved en ubemandet kasse, hvor varerne derefter scannes 360 grader for at se deres stregkoder. Priserne lægges sammen og vises på en skærm.
Systemet er endvidere på vej til at blive udvidet yderligere gennem et kunstigt intelligent system, der således også kan identificere produkter uden stregkoder.
Butikken har ydermere andre højteknologiske funktioner. Heriblandt et køleskab, der automatisk åbner og lukker, elektroniske prismærker og en SmartSafe cigaret automat der kan åbnes, hvis du har den rigtige alder.
Detailhandel Innovation og kundeoplevelsen
Hvis man kan gøre det intuitivt og nemt at købe det man lige står og mangler, der hvor man er, så er (teknologi)butikkerne rigtig langt. Derudover bliver det de butikker, der formår at have det helt rigtige udbud af varer, til de specifikke kunder der er i området, som vil have en fordel. Når nu butikkerne ikke er større end de er, så skal butikker og bagvedliggende platforme arbejde utrolig meget med dataanalyse og optimering. Hvis man ikke vil konkurrere på teknologi, så er kundeoplevelsen det eneste der kan gøre forskellen!