Det er dine kunders forventninger, der afgør, om dit produkt bliver en succes! Men hvordan kan man forudse sine kunders forventninger i en verden, hvor udviklingen går så hurtigt?
Ifølge en undersøgelse lavet af PwC mener næsten halvdelen af danske topledere, at deres kerneforretning er væk eller helt forandret indenfor 3-5 år. De danske toplederes antagelser understøttes også af et større MIT-studie, der viser, at 1/3 af virksomheders nuværende omsætning vil være udfordret pga digitalisering.
Med autonome biler, fragtrobotter allerede kørende på gaden, apps der kan lære dig sprog hundrede gange hurtigere end almindelige undervisere, med kunstig intelligens, der kan skrive din tekst og generere dine ønskede billeder, med sundhedsservice, der gør du aldrig behøver besøge en læge, med virtuelle tjenester, der bygges ind i vores hjem, hverdag og arbejde for at optimere og berige vores liv. Udviklingen går hurtigere end nogensinde, og den vil kun accelerere yderligere.
Det er derfor ikke mærkeligt, at vi føler os i konstant forandring, eller at virksomheder føler sig truet. Så hvad skal du gøre, hvornår skal du reagere, hvilken teknologi bliver det nye sort, hvilken trend skal du følge, og vigtigst af alt – hvad gør udviklingen ved dine kunder?
Alle innovationer eller nyskabelser skaber forventninger hos dine kunder og samarbejdspartnere. Om du er en bank, turismeaktør, kommune, it-firma eller andet, så vil forventningerne til dig forme sig på baggrund af alle de interaktioner, modtageren har med andre services. OGSÅ på tværs af brancher og industrier.
Når de kan kommunikere med vuggestuen gennem en app, med kommunen med en chatfunktion og med deres forsikringsselskab gennem en kunstigt intelligent bot. Så skal du regne med, at de også forventer mere af deres kommunikation med dig.
“Hvis du vil være relevant i fremtiden må du interessere dig for fremtiden”
Hos Innovation Lab har vi arbejdet med innovation og fremtidens tendenser i mere end to årtier. En af vores fremgangsmåder er at kigge analytisk på trends for at forstå de mekanismer, der ligger til grund for både succeser og fejlslagne løsninger.
Det er først, når du kigger på den bagvedliggende psykologi, de menneskelige behov og samfundets strømninger, at du kan udvikle langtidsholdbare løsninger, der tager udgangspunkt i, hvor brugeren er på vej hen, og de forventninger, som vil opstå til dig i fremtiden.
Ved at kigge på trends og internationale eksempler på, hvordan virksomheder former fremtidens produkter og services får du nemlig indsigt i de kommende forventninger til dig og dit produkt. Det, som du bliver sammenlignet med inden særligt længe.
Vi ved, at det kan være overvældende at følge trends, og udviklingen generelt, men hvis du vil have indblikket og spare de mange mange timer med research, kondensering, analyse osv., så kan du jo også bare skænke dig selv en kop kaffe og logge ind på Innovation Labs Trendbriefing 2023.
Vil du vide mere omkring trends og innovation i din organisation, så send en mail på jarle@ilab.dk, eller kom forbi til en kop kaffe.
Psst. De to billeder herover er 100% lavet af en kunstig intelligens @DALL-E-2. Vi har bare “fortalt” den, hvad vi gerne vil have på billedet.