Skal du have langsigtet succes i din virksomhed, gælder det ikke om at hoppe med på den nyeste dille - det gælder om at have grit.
Angela Duckworth slog første gang “grit” fast som nøglen til succes i sin TEDTalk fra 2013. Gennem intense studier omhandlende hvorfor visse mennesker får succes, hvor andre ikke gør, studerede hun grupper af mennesker i forskellige udfordrende miljøer – lige fra soldater på militærakademier, over børn i stavekonkurrencer, til sælgere i private virksomheder.
Fælles for alle de forskellige undersøgelser var, at det hverken var IQ, et godt udseende, sociale færdigheder eller et godt fysisk helbred, der var afgørende for, hvorvidt en person var succesfuld eller ej – det var grit!
Grit defineres af Duckworth ganske enkelt som passion og vedholdenhed for langsigtede mål. Og det gælder også som succesparametret for din virksomhed! Har du og dine medarbejdere grit, har I nemlig nøglen til at klare jer gennem både opture, nedture og ikke mindst det nyeste, smarte buzzword.
Sådan får du grit
Men hvad indebærer grit, og hvordan sætter du fokus på det i din virksomhed, så I får mere (salgs)succes hos jer? Vi giver dig her 5 karaktertræk, der giver dig grit, og som din virksomhed bør emme af, hvis I vil forblive succesfulde.
-
Vær modig
Nøglen til succes ligger blandt andet i at have mod – mod til at fejle og tage ved lære af sine fejl. Vi ser i disse dage et generelt opgør med “nul-fejlskultur”, og netop dét er medvirkende til at styrke din succes og dermed dit niveau af grit. For har du fokus på langsigtede mål, som teorien bag grit foreskriver, er fejl ikke lig med fiasko, men netop din mulighed for at tage ved lære, prøve igen og komme endnu tættere på målet.
-
Vær præstationsorienteret
Du skal have øjet på bolden! Har du et hold af præstationsorienterede medarbejdere, er du omgivet af mennesker, der altid arbejder for at løse den givne opgave på den mest optimale måde. Vi vil ikke fornægte vigtigheden af forskellige roller i teams, men du scorer højere på grit-skalaen, når teamets førsteprioritet er at arbejde mod at opnå et fælles mål, snarere end de er fokuserede på, hvordan de når målet. Personer med et resultatorienteret karaktertræk vil i højere grad turde tage riscisi og gå above-and-beyond for at nå målet – og dét giver grit! En måde at engagere de præstationsorienterede medarbejdere på kan være ved at skifte fra KPI’er til OKR’er, som i højere grad giver mulighed for at fokusere på at nå målet frem for at gøre tingene på en bestemt måde.
-
Vær vedholdende
Du lykkes ikke nødvendigvis første gang. Eller anden gang. Eller tredje… Men har du grit, er du vedholdende nok til at fortsætte, fordi du netop kan se, at du – på trods af udfordringer – kommer tættere og tættere på målet ved at blive ved og ved og ved. Måske din tilgang ændrer sig over tid, når du lærer, hvad der er mest effektivt og fungerer bedst hos dig, men når du først har fundet dit mål, gælder det om at stå fast ved det. Ifølge Duckworth kan du fremme vedholdenheden hos dine medarbejdere ved at fejre deres små sejre. Har de fejlet om og om igen, skal de også mindes om, hvordan deres forsøg har medvirket til, at gruppen er nået tættere på målet. Eller måske skal det uoverskuelige mål deles op i små fraktioner, der er er lettere for den enkelte af nå og dermed giver succesoplevelser hos den enkelte.
-
Vær modstandsdygtig
Når du står med et vedholdende, præstationsorienteret hold, der er klar til at fejle, er det også vigtigt, at de kan rejse sig, når de er faldet. Derfor skal I være modstandsdygtige for at have grit. Andrew Zolli, fremtidsforsker og forfatter til bogen “Resilience. Why Things Bounce Back”, definerer modstandsdygtighed som kombinationen af optimisme, kreativitet og selvtillid – og det er dét, der får dig til at sætte dig tilbage på hesten efter et fald. Er du særligt modstandsdygtig, har du ifølge Zolli troen på, at du har et meningsfuldt mål med dit liv, at du kan influere dine omgivelser, og at både positive og negative oplevelser vil lede til læring og vækst.
-
Vær passioneret
Men hvordan sørger du for at have energien til at blive ved og ved og ved – og til at være modig nok til at falde, og modstandsdygtig nok til at rejse sig hver gang? Det gør du ved at have passion for dét, du kæmper for. Derfor bliver du og dit hold nødt til selv at tro på sagen og at have passion for at det lykkes. Den slags passion vi taler om her, handler ikke om intense følelser og forelskelse i hverken personer eller projektet, men om at have retning og motivation til at nå målet. Derfor fostrer du også passion hos dine medarbejdere ved at sikre, at de kender retningen for jeres vej mod målet. Og ved at kende dine medarbejdere, så du ved, hvilke opgaver og handlinger, der højner deres motivation – også selvom motivation måske øges på forskellige måder for forskellige medarbejdere.
Som du forhåbentlig har opdaget, nu når du er nået så langt ned i dette blogpost, er det altså grit, vi tror på som det ultimative salgsværktøj hos Innovation Lab. Jeg beklager, hvis du håbede på endnu en model, der lover dig den nemme vej til succes, hvis bare du følger dens lette trin. Det får du ikke her. For os handler salgssucces (og alt andet for den sags skyld) om at sætte sig et mål og kæmpe for at nå det. Kort sagt: Hårdt arbejde – ingen genveje.
Det er dét, vi gør hos Grit by Innovation Lab. Vi hjælper virksomheder med at styrke deres grit, og vi gør det uden hokus pokus, men med dedikation og en forståelse for, at skal vi optimere en salgsproces, kræver det, at vi selv tror på sagen, og at vi ser på både det interne og eksterne miljø som et samlet hele, som vi – igen og igen og igen – må forsøge at påvirke på en måde, så vi når vores mål.
Vil du høre mere om grit og vores måde at arbejde med salgsprocesser på i Grit by Innovation Lab, er du altid mere end velkommen til at kontakte mig.