Hvordan fremskynder du den digitale transformation?
Hackathons er ikke bare faciliteret tidspres, hættetrøjeklædte udviklere, kaffeinduceret energi og startup-mentalitet. Det er principper og teknikker, der kan appliceres i hverdagen, og den virkelige værdi ligger i at fremskynde den digitale transformation af store organisationer.
“Hackathon” har længe været et buzzword. Men derfor skal man ikke afskrive deres værdi og styrke. Virksomheder kan med fordel anvende principperne fra et hackathon til at bryde gennem organisatorisk træghed og indgyde mere innovation i deres virksomhedskultur. Hackathons giver dig det som et espressoshot. Et kort, intenst innovations-dyk.
Hackathon skaber god innovationskultur
Især større organisationer kan bruge hackathons til at accelerere processen med digital transformation. Et hackathon her kan bruges til både at designe nye produkter eller til at “hacke” gamle processer.
Ved at prøve en kollaborativ designpraksis, kan et hackathon tydeliggøre, at selv store organisationer er i stand til at levere banebrydende innovation med farten fra en start-up. Og da hastighed og smidighed er centrale egenskaber i dagens Danmark – ift. at skabe forretningsværdi – får virksomheder et værdifuldt værktøj til at accelerere organisationsændringer og fremme en kundecentreret innovationskultur.
Hack-a-what?
Et hackathon adskiller sig fra mere almindelige brainstorming-sessioner ved, at det handler om resultater og en ny måde at arbejde på, ikke kun idégenerering. Et veleksekveret hackathon kan hjælpe med at barbere 30 til 80 % fra den tid, det tager at bringe en service eller et produkt på markedet.
Indhold i et godt hackathon:
- Fokus. Gerne centreret på kunden. Et hackathon er fokuseret på et enkelt udviklingsområde, en kundeproces eller kunderejse og understøtter et klart forretningsmål – for eksempel omsætningsvækst eller en banebrydende kundeoplevelse.
- Dybt tværgående. Et hackathon er ikke kun for it-afdelingen. Hackathons samler med succes folk fra hele virksomheden i forhold til at fordre forskellige måder at løse et problem på. Ud over ledelse og forretningsudviklere, er det vigtigt med personer, som har viden om kunden og service, samt designere og it-kyndige. Inddragelse af forskellige personer og interesser fremtvinger nye perspektiver og holder gruppetænkning på afstand. Og bare rolig: ved at køre med intense deadlines, minimerer vi smalltalk og faciliterer hurtigt, dybt samarbejde.
- Konkret og fokuseret output. Der er masser af ideer – altid. Men ved et hackathon stopper det ikke der. Vi ender ofte med flyvefærdige koncepter, en fungerende prototype, som folk kan se og røre ved, klikbare mockups og lignende. Ofte kan hackathons output også inkludere en klar handlingsplan, der fremhæver de nødvendige skridt for at accelerere produktion og implementering.
- Follow-up. Når hackathons slutter, er der normalt en bølge af entusiasme og energi. Men den energi kan forsvinde, medmindre ledelsen sørger for at opretholde momentum. Der er mange måder, hvorpå en hackathon-løsning kan følges til dørs, og det afhænger af situationen. Dog er det vigtigt at være på forkant med dette, da energien nødigt skal tabes.
- Mindset, og at alt må forbedres. Succesfulde hackathons udfordrer bevidst deltagerne til at gentænke status quo og til at imødekomme et kundebehov på en ny måde. Selvom et hackathon kun tager 24 timer, vil processen og metoderne blive hos medarbejderne – og måske endda som et mantra om, at alt kan (og bør) forbedres. Derved frigives energi og mod til at medarbejdere i deres dagligdag kan og vil arbejde for at gentænke/skabe den bedste og mest effektive måde at forbedre f.eks en kundeoplevelse.
Hackathon som ny måde at arbejde på
Vi har samarbejdet med mange store organisationer om at afholde hackathons. Vi samler folk fra hele virksomheden for at få processen med digital transformation til at føles mere konkret og for at åbne op for kreativ tænkning på en håndgribelig måde. Et hackathon vil i sidste ende at være et værktøj til at åbne for de gemte innovationskræfter i virksomheden og en løftestang til at skabe et innovativt mindset på tværs af organisationen.
For mange organisationer kan det tage mere end seks måneder at forestille sig, opbygge og fremføre nye løsninger/processer o.l. i en traditionel udviklingscyklus, og derefter står de stadig over for yderligere overtalelse og intern afstemning, for at få organisationen med på forandringen. Hackathons fremmer den proces kraftigt. Vi har oplevet virksomheder accelerere deres udvikling fra at tage år til at kunne nå det samme på to dage, og da alle var en del af hackathonet, var der ikke behov for intern lobbyisme efterfølgende.
Kort sagt: Den lavpraktiske, hands-on natur i et hackathon giver mulighed for, at etablerede virksomheder og organisationer kan dyppe tæerne og mærke, hvordan fremtiden kan bygges på en måde, der er både spændende og betryggende. Om du derudover vil benytte hackathon til at skabe et tættere samarbejde med jeres værdikæde, til at teste og tiltrække talent, eller til at løse specifikke udfordringer, er op til dig. Uanset hvad du vælger, fjerner hackathons noget af den opfattede risiko og er en effektiv måde at accelerere digital transformation i din virksomhed på.