De fleste personer i organisationer har viden og idéer til flere arbejdsområder end de områder, som er en del af deres jobbeskrivelse.
Tænk sig, hvis I for en kort periode kunne ophæve jeres organisatoriske strukturer og lade jeres fælles innovative kræfter og idéer strømme frem til de mere komplekse og udfordrende opgaver og visioner, I har som organisation. Det vil for en stund skabe et vindue i mellem siloerne og afdelingerne i organisationen, hvor inspirationen, kreativiteten, fællesskabet og innovationen kan opstå mellem medarbejdernes faglighed, passioner og personlig viden. Allerede efter at have skabt disse vinduer de par gange, vil der automatisk opstå broer i mellem siloerne, hvor faglighed, viden og idéer vil vandre i mellem jeres afdelinger, snitflader og opdelinger.
Vi forsøger med titler og organisationsstrukturer at skabe en opdeling for, hvad medarbejdere skal arbejde med. Det giver tildels god mening at putte medarbejdere i kasser, så man ved, hvad de arbejder med og har ansvaret for. Det gør også, at organisationer lukker deres innovation og viden inde på kontorerne – men sådan behøver det ikke at være!
Inde bag de lukkede døre sidder projektlederen Pia sammen med projektgruppen og udvikler nye projekter, der skal knække koden til, hvordan de kan hjælpe de ældre i kommunen med at være mindre ensomme og skabe nye fællesskaber. På et kontor ikke langt derfra sidder Michael, som tidligere har været foreningskonsulent i DGI. Han har tidligere understøttet nye foreninger i at opstarte seniorgymnastik. Han kender derfor til mange af barriererne, som de ældre har, når de skal i gang med nye aktiviteter og fællesskaber. Michael ved, at de arbejder med det område. Han har flere gange haft lyst til hurtigt at byde ind med hans viden og idéer, men han vil ikke træde ind over grænsen til deres arbejde. I et energiselskab skal mobilitetsteamet udvikle en ny kampagne, som gør, at deres kunder bruger deres ladestationer til elbiler mest hensigtsmæssigt. Der er få ladestationer, og det er derfor vigtigt at sikre, at de udnyttes mest optimalt af kunderne. I økonomiafdelingen sidder Jakob, som har haft en Tesla i 4 år. Han er stor elbil-entusiast, og han følger derfor med i flere fora på nettet omkring elbiler. Han ved derfor fra egne oplevelser og fra flere netværk, hvilke udfordringer som elbilsejere dagligt møder, når de forlader deres bolig. Han har derfor flere gange tænkt over, hvordan han kan give hans værdifulde viden videre til teamet, men samtidig har han ikke kunne finde tiden eller timingen til det.
Samskab perspektiverne og løsningerne
Til mange af vores projekter og arbejdsopgaver er der ikke bare én løsning, da der er social kompleksitet og en kompleks sammenhængskraft – ved at løse et element af problemet kommer man måske til at skabe et nyt. I de situationer har man brug for at se projektet og problemet fra forskellige synsvinkler, fagligheder, udgangspunkter og få forskellige inputs til, hvad der er på spil. Det vil derfor skabe stor værdi i det fleste organisationer, hvis man i disse projekter, arbejdsopgaver og situationer for en kort stund kunne åbne op for organisationens perspektiver, idéer og viden. Det vil både give jer et bedre billede af sammenhængskraften og den sociale kompleksitet i projektet eller opgaven – og den innovative proces vil kunne inspirere jer til at sætte helt nye aspekter sammen.
Hvad har et vaffeljern og løbesko med hinanden at gøre?
Når folk med forskellige baggrunde og fagligheder arbejder sammen, sker nye koblinger mellem idéer og udfordringer. Normalt er der ikke ret meget, der gør, at man forbinder et vaffeljern og løbesko med hinanden, men det var mønstret på vaffeljernet, der inspirerede til at lave de første løbesko med mønstre under fodsålerne, så man stod bedre fast på vejen. At åbne op for innovationen gennem samskabelse giver organisationer et redskab til at løse kompleksiteten og til at stimulere de kreative idéer, som kan opstå ved at sætte nye elementer sammen.
Samskab den grønne omstilling
I en sjællandsk kommune har vi i Innovation Lab hjulpet teamet, der sidder med den grønne omstilling. Opgaven lød på at brede missionen om en intern reduktion af CO2 i kommunen ud til alle forvaltninger og centre. Igennem vores koncept 100GRØNNE blev der skabt 108 idéer og løsninger på tværs. I den indledende fase blev der skabt interesse og accept i den øverste del af ledelsen i kommunen til, at missionen med den grønne omstilling for en kort periode kunne deles med alle ansatte i kommunen. På den måde blev plejehjemsansatte, skolelærere, medarbejdere fra økonomiafdelingen osv. sat fri til at kunne byde ind med deres innovative idéer og praksisnære løsninger til, hvordan og hvor der kunne reduceres. I løbet af perioden blev der faciliteret møder i de enkelte afdelinger, hvor den grønne omstilling blev sat på dagsordenen. Det gjorde det muligt for de ansatte med andre fagligheder at åbne op for de innovative tanker og idéer. Den grønne omstilling er nemlig et kompleks arbejdsområde, som bl.a. indeholder værdier, adfærd og relationer, når den forandrer og påvirker vores arbejdsplads.
Teamet for den grønne omstilling fik dermed sammen med resten af organisationen skabt nye idéer, bedre forståelse af kompleksiteten, inspiration og skabt nogle kollegaer, som samtidig tog ejerskab over at finde de nye løsninger. Der er dermed flersidede gevinster ved at åbne processen op.
Hvis du gerne vil sætte innovationen fri med samskabelse, giver jeg her de fem bedste råd til, hvordan I kommer i gang:
- Skab accept og mandat fra ledelsen til, at I som organisation for en kort periode kan give plads til, at folk kan byde ind i processen
- Find en tidsbegrænset periode, hvor folk kan byde med deres viden, passion og idéer
- Sæt projektet, opgaven eller fokusområdet på dagsordenen i de enkelte afdelinger
- Vælg en platform eller et redskab, der skaber transparens og inspiration omkring folks forslag, og hvor folk kan bygge videre på hinanden
- Skab og italesæt tryghed ved at give plads til, at folk kan byde med store, små og “dårlige” forslag
Hvis du har lyst til at høre mere om, hvordan I kan åbne op for de innovative idéer i jeres organisation til fx jeres nye kampagne, på ældreområdet eller til jeres klimaprojekter og klimamål med 100GRØNNE, så tag endelig kontakt til Morten Starup på mortenstarup@ilab.dk eller på 30311553 for et uforpligtende møde.