...hvad er din dårlige samvittighed?
Som innovationskonsulent holder jeg oplæg og snakker med rigtig mange mennesker om innovation. I den forbindelse bliver jeg ofte mødt med et karakteristisk ansigtsudtryk – lettere rullende øjne og en anelse undvigelse og et udtryk, der siger:
“Vi ved godt, at det er vigtigt – og at vi ikke gør nok – men vi GIDER ikke snakke om det.”
Lidt det samme udtryk, som jeg forestiller mig, at en kostvejleder møder, når vedkommende snakker om sund kost til folk, der er lidt overvægtige. Eller en skolelærer, når hun snakker om lektier og eksamener til en gruppe af skoletrætte unge.
Efterhånden er det bredt anerkendt, at der er et løbende behov for innovation i langt de fleste virksomheder og institutioner. Men da de fleste samtidig har svært ved at finde ud af, hvor de skal starte, er innovation er blevet en dårlig samvittighed – på linje med de ekstra 10 kilo, som man burde gøre noget ved.
Højtflyvende råd
Denne dårlige samvittighed gøres ofte værre af at mange ikke helt ved, hvor de skal starte – samtidig med, at de fleste råd er meget højtflyvende.
“Kopiér fra andre”, “slip medarbejderne fri”, “bring forskelligheder sammen” eller “bryd de vante rammer” er eksempler på en folder, der faktisk går under navnet “innovation i hverdagen”.
Det er alle sammen gode tanker på et overordnet plan, og ofte følger der konkrete forslag med. Men det svarer lidt til at sige til en person med dårlige kostvaner, at de skal spise mere grønt og at de skal prøve at købe en broccoli.
For effektivt at ændre sin kost har langt de fleste brug for konkrete råd og specifik viden. Det samme gør sig gældende for innovation. Heldigvis er det muligt at gøre innovation praktisk, håndgribeligt og lettilgængeligt, så det bliver muligt at stoppe med at snakke om innovation – og starte med at gøre det.
Slankekur i januar
Den dårlige samvittighed over alt for meget julemad gør, at mange starter på slankekur i januar. Det er dog meget få for hvem dette rent faktisk virker, da det ofte mere er et udtryk for at ville forløse den dårlige samvittighed end et kalkuleret tiltag for at opnå resultater.
Innovationprocesser skal kunne ses på bundlinjen
På lignende vis forsøger mange at forløse deres dårlige samvittighed med hensyn til (manglende) innovation ved at bestille en rapport, lave en idekonkurrence – eller holde en workshop. Disse kan alle være værdifulde dele af en innovationsindsats…men hvis de er et forsøg på at forløse en dårlig samvittighed i stedet for en del af en kalkuleret indsats, skaber de meget sjældent resultater.
For det er i virkeligheden dér man skal måle en innovationsindsats – på de resultater den skaber på bundlinjen. Desværre er det ikke ligeså let at måle som ens vægt, og resultaterne kan ligge længere ude i fremtiden. Det ændrer dog ikke på at formålet med innovation er at skabe resultater og man bør designe den indsats der bedst opnår det.
Hvis du tænker, at ovenstående er ved at ske hos jer, så ring gerne til mig for en uformel vurdering og input på 6178339, eller skriv til mig på peter@ilab.dk – du kan også deltage i min briefing i næste uge, hvor jeg giver deltagerne en praktisk værktøjskasse til hverdagsinnovation. Læs mere og tilmeld dig her (Aarhus) og her (KBH)
Innovation kan faktisk gøres praktisk, håndgribeligt og lettilgængeligt