Vækst er forbundet med investering - og risiko. Her får du 3 simple råd til, hvordan du øger din virksomheds omsætning.
Hvem kunne ikke tænke sig at vækste med 10 % – eller måske endda 30 %? Stort set alle virksomheder har en vækststrategi, men få gør sig klart, hvad der skal investeres i udover leadgenererende arbejde – og endnu færre tager skridtet og rent faktisk gør det. Med mere end 20 år på bagen inden for salg og ledelse, siger min erfaring mig, at selvom det er relativt nemt at lave målsætningen for, hvor mange ekstra indtægter man i sin virksomhed ønsker at opnå – så er det noget sværere at gennemskue, hvor pengene skal placeres for at øge chancerne for at vækste med succes. Og vækst koster investering – det er en kendsgerning. Her ved indgangen til den digitale tidsalder har vi et utal af muligheder for at lave leadgenerering og følge op på vores forecast.
Derfor får du her er et par tommelfingerregler, som jeg har erfaret er centrale, når man ønsker at vækste (med succes).
-
Dan dig det store overblik og læg en plan.
Gør dig klart hvilke omkostninger, investeringer og økonomiske bindinger væksten kræver – og hvor meget tid du har til rådighed. Om du lykkes med at vækste afhænger i sidste ende af, om kunden køber din service. Gør dig derfor klart, om du skal satse på at optimere salget til dine eksisterende kunder, eller om du har tid til at on-boarde nye. Find ud af, hvor mange (og hvilke) leads, der skal til for at generere kunder, og hvad prisen er for ét lead. Når du ved dette, kan du regne ud hvilken investering, der mindst skal til for at opnå den ønskede vækst – og dermed kan du lægge en mere sikker og mere realistisk plan for væksten med en kendt risiko. Du kan f.eks. skabe flere leads ved at fokusere på SEO, optimere din hjemmeside, lave simple og brugervenlige formularer, bruge annonceringsværktøjer som Google Ads eller LinkedIn Campaign Manager og sidst men ikke mindst – tag action på dine leads.
-
Lad sælgerne sælge.
Det kræver plads og energi at lande nye kunder, så giv dine sælgere tid til at gøre det. Plag dem ikke med opgaver af administrativ karakter som rapportering o.l., men giv dem tid til at tage handling på de leads, I har skabt. Stol på, at dine medarbejdere er bedst til det, de gør – du vil opdage, at faglig stolthed jo faktisk scorer højt på skalaen! Giv derfor sælgerne ansvar og lad dem gøre deres arbejde – det skaber ikke blot mere passionerede medarbejdere, men også en styrket kultur på arbejdspladsen. Husk også at anerkende dine medarbejdere for deres indsats – og vær opmærksom på, at det kan være forskelligt, hvad der motiverer mennesker til at yde deres bedste. Nogle motiveres af bonusser som en ekstra fridag, andre et anerkendende skulderklap, og så er der dem, der engageres til at yde sit bedste ved brug af konkurrerende spil-elementer i arbejdet.
-
Eksperimenter og lær.
Det lyder måske risikabelt, når det drejer sig om kroner og ører, men det er faktisk ikke helt uvæsentligt at prøve sig frem med forskellige metoder for at få en forståelse for markedet og dine kunder. Hvad der virker for den ene, virker måske slet ikke for den anden – og hvad der virkede i går, virker måske ikke i dag! Hvis I i din virksomhed i almindelighed er hårdt drevet af KPI’er, som måske kan være dræbende for kulturen og lysten til at eksperimentere – så prøv f.eks. at fokusere mere på OKR (Objectives and Key Results). Prøv dig frem med forskellige teknikker og vær åben for at gøre tingene på en ny måde – det er vigtigere at nå resultaterne end at gøre tingene på en bestemt måde. Specielt på B2B-markedet skal der forskellige indsatser til at for at lande en ny kunde, da købscenteret som regel består af flere personer. Og som du måske allerede ved, mener virksomheder som Amazon, at deres succes er ligefrem proportional med, hvor mange eksperimenter de laver.
Jeg håber, du er blevet inspireret og har fået idéer til, hvordan du bedst bevæger dig sikkert op ad vækststigen i din virksomhed. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte og slutte, hjælper vi dig gerne på vej! I Grit by Innovation Lab har vi udviklet forskellige services og redskaber til at hjælpe dig på vej. Skab overblikket og beslut vækstaktiviteterne med f.eks. Growth Map, spar oceaner af tid på pipelinestyring med Salgs-tetris, eller leg jer frem til at udvikle bedre budskaber med vores “Make a Match”-spil. Og så er du naturligvis mere end velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.