Guide til dine kunders fremtidige forventninger Forventninger til dine produkter og ydelser ændrer sig over tid. Men hvis du ved, hvad dine kunder forventer i fremtiden, så er du langt...
Hvad forventer dine kunder af dig?
Der er flere måder at svare på dette spørgsmål. Du kan spørge dem, hvad de vil – via undersøgelser, spørgeskemaer, paneler og meget mere. Men vi kender alle udfordringen her: Hvad folk siger, at de vil have, og hvad de virkelig vil have, er ofte lysår fra hinanden. En anden måde er at observere og analysere personer. Og ja, denne slags etnografisk feltarbejde kan give dyb og rig indsigt, men det er hårdt arbejde, langsommeligt og kommer derved også med et tilsvarende prisskilt. Nu vil flere så sige, hvad med Bigdata? Så er det problem løst?! Selvom data ofte er effektivt, når det kommer til at optimere det, du allerede laver, så genererer Bigdata sjældent de radikale indsigter, som kan understøtte noget helt nyt i forhold til, hvad kunderne vil have i morgen.
En fjerde måde er at observere Trends. Ved at se på trends og hvordan de bliver benyttet andre steder, kan du faktisk forudse, hvad dine kunder vil have i fremtiden, da nye innovationer skaber nye forventninger.
Trends som pejlemærke til nye forventninger
Nye trends og -tendenser opstår, når forandringerne – teknologiske, sociale, økonomiske osv. – muliggør nye måder at understøtte basale menneskelige behov som f.eks. socialitet, sikkerhed, autonomi osv. på. Heri ligger nøglen til at bruge trends som pejlemærke til fremtiden. Du kan rent faktisk se de nye trends og tendenser opstå, hvis du iagttager små klynger af nye, innovative løsninger. Innovationer som udnytter forandringer og de nye muligheder der opstår, til at løse de grundlæggende menneskelige behov, på en ny måde.
Innovationer er dog ikke trends. Men de giver os mulighed for at se de trends, der kommer næste gang. Tænk Airbnb eller Uber og den fortløbende trend til at tænke adgang over ejerskab. Patagonia og trenden med radikalt gennemsigtig, etisk forretning. Amazon og kundernes ubarmhjertige søgen efter bekvemmelighed. Innocent smoothies og trenden med mere menneskelige og legende brands.
Når en innovation tilfredsstiller et grundlæggende menneskeligt behov på en ny måde, skaber den også nye forventninger hos kunderne. Det vil sige, at kunderne efterfølgende vil forvente noget nyt og noget mere. Disse nye forventninger er dog ikke branche- eller brandbestemte. Vi overfører rigtig hurtigt vores forventninger fra ét sted til det næste.
“Seventy-two percent of consumers and 89% of business buyers say they expect companies to understand their unique needs and expectations”
State of the connected customer, Salesforce study
Når forventninger er skabt af en nyskabende innovation, spredes de på tværs af markeder, industrier, produkt- og servicekategorier og demografi. Og takket være den øgede globalisering, så spredes de hurtigere end nogensinde. Derfor forventer enhver kunde, der i dag kører i en bil, at underholdningssystemet skal være lige så intuitivt som en iPhone. Det er derfor, at kunder som streamer indhold (Netflix, Spotify) forventer øjeblikkelig adgang til en lang række fysiske varer, fra biler til tøj. Og listen fortsætter.
Hvis du selv vil analysere trends, så kan du bruge vores trendværktøj “Trend Innovation Canvas”
Hvorfor er trends vigtige for dig, og hvordan kan du bruge dem?
Som verden er i øjeblikket, er alle virksomheder nu i oplevelsesbranchen. Ved at forstå, hvad der gør brugerne ekstatiske, hvad de stræber efter, hvordan de vil bruge deres penge og endnu vigtigere, hvordan de vil bruge deres tid, så har du grundlaget for succes. Dette betyder, at du bliver nødt til at se på, hvad der sker uden for din egen branche, da du ikke kun konkurrerer mod direkte konkurrenter. I dag er du i konkurrence med alle, omkring forbrugernes tid og opmærksomhed, og dem som bedst imødekommer kundernes fremtidige forventninger vil gå derfra med sejren!
Hos Innovation Lab arbejder vi altid med et globalt tværindustrielt perspektiv. Netop for at kunne udnytte viden, eksempler, idéer og innovationer fra andre brancher. Denne tilgang og vores tværfaglige branchekendskab skaber et holistisk perspektiv og indblik, der muliggør, at vi kan spotte trends og kortlægge nye forventninger til produkter og services samt de teknologiske muligheder der findes.
Læs mere om trends og kampen om kundeoplevelsen her.
Hvad vil dine kunder have i morgen?
Nøglen til forståelse og anvendelse af trends er at forstå dine kunders grundlæggende menneskelige behov. Når folk køber et produkt som f.eks et restaurantbesøg, kan der være mange behov bag: at opleve noget nyt, at være underholdt, at blive set (personligt eller online), at de ønsker at tilbringe tid med deres venner i ‘virkeligheden’ og meget mere. Behovene, som nu bliver mødt på nye måder, er jo ikke nye; de har faktisk eksisteret i årtier, hvis ikke i tusinde år.
Forskellen, og din forretningsmulighed, ligger i, at måden hvorpå mennesker tilfredsstiller disse behov ændres hele tiden. Vi forventer for eksempel, at nyheder skal være interaktive, fordybende, personlige og snackable, for at nævne nogle få. Så tricket er at tage inspiration fra de førsteklasses brands og innovatører, der skaber forventninger til et grundlæggende behov, som nyhedslæsere har – og så tænke på, hvordan du kan anvende disse indsigter til at udvide og forbedre den oplevelse, dine kunder/brugere skal have.
Således kan man begynde at tænke i restaurant ydelser som for eksempel tilfredsstiller gæstens behov for at opleve noget nyt, men i et snackable format. Eller som tilfredsstiller et underholdningsbehov kombineret med restaurantoplevelsen som et interaktivt format, der kombinerer online og offline.
Innovation på fire måder
For at gøre det mere spiseligt for dig som læser, bliver vi i restaurantjargonen. Hos Innovation Lab bruger vi vores forskelligartede baggrunde og kompetencer til at blande de ingredienser, der skaber det innovationsmåltid, der passer allerbedst til lige netop din virksomhed. Du kan således få det serveret på fire forskellige måder:
Opskriften
Vi har herover givet dig opskriften til selv at analysere dig frem til svarene. Har du styr på de største trends og ønsker du selv at røre ingredienserne sammen, så de giver mening i dit arbejdsliv, kan du nøjes med at bruge opskriften, når du skal lave strategisk trendanalyse i din virksomhed. Og så er du desuden mere end velkommen til at rette opskriften til, så den passer bedst hos dig.
Udbringning
Vil du gerne have et ekstra skub, tilbyder vi også, at bringe ingredienserne ud. Alt, du så skal gøre, er at stykke det hele sammen. Mangler du lige et overblik over de største trends i din branche, kan du altså her få tilsendt de 10 vigtigste trends pt., eller du kan få dem leveret som et foredrag.
Kok på bestilling
Er du stadig lidt utryg ved at stå alene i køkkenet, kan vi også hjælpe dig med erfaren, professionel hjælp her. I dette tilfælde får vi en trendekspert fra Innovation Lab til at komme ud til jer og præsentere kuraterede trends, der er de vigtigste for netop dig og din forretning lige nu. Et foredrag, der er specialtilpasset jer.
Cooking class med erfaren kok
Hvis du ønsker, at du og dine kolleger selv skal kunne kreere michelin-værdige trendanalyser, kan I få jeres helt egen, specialiserede trend cooking-class. Her kommer vi ud til jer, og sammen arbejder vi os igennem de vigtigste trends, hvad de betyder for din organisation, hvilke forventninger og muligheder der ligger i fremtiden for jeres virksomhed, og hvad I skal gøre for at komme derhen. Det kan både tage form som en workshop eller som et længerevarende projekt.