Hvad har dans, vinterbadere og bingo til fælles. Det er kreativ forretningsudvikling gennem brug af lokalområdet. Læs om dette og meget mere herunder, hvor merværdien i et hotelophold udfoldes.
Hotel ophold handler ikke længere om en seng og fire vægge. Et hotelophold handler ikke om værelsets størrelse, om minibaren eller hvor stort fjernsynet er. Det handler i langt højere grad om, hvad værelset og hotellet kan gøre for gæsten – hvordan hotellet kan hjælpe med at bygge videre på det billede, gæsten har af sig selv, og hvordan hotellet kan skabe en forbindelse til det sted, gæsten befinder sig.
Lokal turisme åbner for muligheder
I 2019 åbner Equinox sin første linje af hoteller for rejsende, der ønsker at opretholde deres fitness regime. Hotelåbningerne vil tilbyde rejsende en mulighed for at kombinere kultur, eventyr og velvære med Equinoxs skræddersyede rejseoplevelser. De første ture er “Summit-eventyr” i Marokko, et intenst fysisk eventyr i Etiopien i fodsporene på eliteløbere, samt regenerative ekskursioner i Indien der skal fremme mindfulness.
Men det kræver ikke nødvendigvis ikoniske bjergtinder og rejser til OL atleters fødested. Mindre kan også gøre det. For løbere og motionsentusiaster er der for eksempel Arthur Running i København, der inviterer gæster, hotelansatte og lokale med på en morgenløbetur. Der er ingen sjovere, nemmere og sundere måde at opleve hotellets nærområde på, end ved at løbe en tur med de lokale der kender område.
Udnyttelser af lokalområdet i koblingen af ophold med udendørs aktiviteter og velvære er ligeledes noget der kan være med til at udvide sæsonen. Dette ses for eksempel med vinterbadere i Skagen, Svenborg og andre steder, hvor folk møder talstærkt op for at dele oplevelsen af det kolde gys.
Oplevelsesøkonomi i turismen tiltaler Millenials
Det er imidlertid ikke kun udeområderne, der skal samle lokale og gæster. Flere og flere hoteller udnytter i højere grad potentialet for at inkludere lokale. Hoxton-hotellerne tilbyder således alt fra stemningsfuld danseundervisning over yogahold til samtale saloner omkring højaktuelle emner, som hostes af Refinery29. Ace Hotel-kæden arrangerer quiz aftener, live jazz og stand-up og bingo. Line Hotel-gruppen tilbyder alt fra kompetenceudvikling for iværksættere, undervisning i moderne broderi og tai chi.
Begivenheder, arrangementer, events og oplevelser er åbne for gæster såvel som for de lokale, og de bygger på præmissen om at Millenial-generationens ambitioner er at lære, at socialisere og få kultur helt tæt på. Millenials ser sig selv som globale borgere og vil gerne føle sig som en del af noget større, som en del at en stamme. Dette er (hotel)brands begyndt at få øjnene op for. Tendensen er delvist drevet af oplevelsesøkonomien samt ønsket om ‘forbindelse’ i en tid med øget isolering gennem brug af sociale medier.
Kultur og passion som omdrejningspunkter for rejser
Folks rejsemønstre er en større og større hybrid af forretning og fornøjelse – en sløring af fritid, netværk og arbejde. Hotel lobbyer og loungeområder og caféer i nærheden, bliver alle hybrider af stuer og co-work spaces, da flere mennesker arbejder ’remote’. Steder bliver kulturelle omdrejningspunkter for følelsen af fællesskab – ikke kun blandt gæster – men også med lokale beboere.
Erfaringer (såsom rejser og mad), selvforbedring (herunder netværk og åndelighed) og wellness er de tre største passioner hos Millenial – og derfor også fokus for deres disponible indkomst. Vejen til succes i fremtiden er ved at tiltrække ikke kun etablerede rejsende, men også det lokale publikum, som gæster i hotellets rammer gennem en forbindelse til lokal kultur og opbygning af stammer.