Her kan fagspecialister snakke samme sprog, styrke hinandens synspunkter og brygge ananas i egen juice. Men hvad får vi ud af det?
Lige børn leger bedst, siger man. Måske er det derfor man i sin tid implementerede organisatoriske siloer i virksomheder. Isolerede afdelinger med egne målsætninger, budgetter, KPI’er og strategier.
Siden ordsprogets oprindelse er vi i forretningsverdenen begyndt at stille os lidt kritiske over for den ellers så skråsikre påstand. For selvom lige børn leger bedst, er det ikke sikkert, at de finder på de mest fantasifulde, innovative eller smarte lege. Heraf kommer åbenbaringen: “Vi er nødt til at bryde ud af siloen!”
Vi hører det hele tiden. “Verden er i hastig udvikling!” Teknologien har taget føringen. Markedet følger trop, og virksomheder og organisationer følger forpustet med. I en verden med konstant forandring er der ikke plads til store, tunge, tykke siloer. De er rigide, de skaber utryghed, de bremser idegenerering – og de er giftige for virksomhedens kunderejse.
Siloen blev ikke bygget på én dag
Det kan være svært at bryde ud af siloen. Organisatorisk silodannelse blev ikke bygget på én dag. Og den rives heller ikke så let ned igen.
Måske sidder du i virksomhed med flere afdelinger? I har måske både en salgsafdeling, en marketingafdeling, en produktionsafdeling, en HR-afdeling, en kommunikationsafdeling og en-hvad-ved-jeg-afdeling. Afdelinger er der ikke noget galt i, men vær opmærksom på, de ikke bliver til siloer!
Har din virksomhed stadig det samme fælles mål? Kender og arbejder alle medarbejderne for den samme vision? Kan ideerne flyde frit, og bliver der handlet på dem, eller er det gået silo i den?
Måske synes “Torben” fra salgsafdelingen ikke, at den digitale afdeling betyder noget for de sorte tal på bundlinjen? Måske synes “Lisbeth” fra HR-afdelingen, at der bliver brugt for mange penge på robotter og data og for lidt på mennesker. Måske har både “Jette”, “Peter” og “Tina” fra produktionsafdelingen set sig sure på marketingafdelingen, fordi de ikke kan forstå, hvorfor virksomheden bruger så mange kræfter på lead-genering. Og sådan kører hjulet.
Men sandheden er, at når vi skal købe et produkt eller en service i dag, så googler vi virksomheden først. Vi vil se, hvem virksomheden er. Uanset om vi handler til os selv, B2B i en virksomhed eller til vores syge moster. En analyse fra google viser faktisk, at mere end 60 % af beslutningstagere, der skal vælge et produkt eller en service har googlet virksomheden inden. Og så er det altså ikke lige meget, om den digitale afdeling har fingeren på pulsen eller oppe i næsen. Det første vi møder er virksomhedens digitale platform, og derfor betyder denne meget for kunderejsen!
Siloer og kunderejsen
På vejen til at nedbryde siloer er det alfa omega, at sælgerne i din virksomhed gør op med deres ekspeditionsarrogance. De er ikke længere, de eneste helte, der hiver pengene hjem. Undersøgelser fra den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research viser, at den gennemsnitlige kunde tager 60 procent af købsprocessen selv, inden de overhovedet tager kontakt til en sælger. Derfor er afdelingerne mere afhængige af hinanden i dag, end de før har været.
Ønsker du den bedste kunderejse i din virksomhed, er det nødvendigt, afdelingerne i din virksomhed vidensdeler, sparrer og skaber sammen – med hinanden. De har hver især deres fagområde. Men din virksomheds samlede succes afhænger af fælles målsætninger, systemer og tværgående teams.
Growth map – værktøj til forebyggelse af siloer
Vi har hos Innovation Lab lavet en model, der kan hjælpe med at styrke kunderejsen på tværs af afdelinger, målsætninger og fagkompetencer. Et Growth Map. Modellen tager udgangspunkt i kunderejsen, hvorfor den består af en visuel præsentation af denne. For at modellen kan nå sit fulde potentiale, er I i virksomheden nødt til at lave jeres eget growth map, der passer til lige netop til jeres virksomhed. Meningen er, at I samler et team, hvor én eller flere af jeres medarbejderne fra virksomhedens forskellige afdelinger er repræsenteret. Så er det deres opgave, at blive enige om, hvem der står for hvad i kunderejsen.
Her kan du downloade og læse mere om vores Groth Map.
For eksempel laver Digital hjemmesiden og selve brugerfladen. Marketing står for at finde den helt rigtige målgruppe. Salg ved, hvordan de skal snakke til kunder ude i den virkelige verden. Men det er ikke kun nok at blive enige om, hvem der står for hvad. Med øvelsen vil medarbejderne få øjnene op for, hvorfor alles arbejde er lige meget værd. Derfor er det vigtigt, at kunden får den bedst mulige oplevelse. Lige fra første klik på musen til fakturaen kommer ind i indbakken. Kunderejser er ikke altid lineære, og derfor er det, der følger efter også vigtigt. Evaluering, lignende tilbud, nye services og produkter kan sagtens følge i kølvandet på en mere eller mindre afsluttet kunderejse. Disse vil, hvis de bliver opfattet optimalt af kunden, sende kunden hen til næste klik på musen og i sidste ende generere flere salg. Derfor er det vigtigt, at afdelingerne forstår kunderejsen, men også diskuterer og brainstormer på, hvordan denne kan forbedres.
Kortspil – træn din virksomheds kreative muskel
Hos Innovation Lab har vi udviklet et kortspil, der kan være et godt værktøj til at hjælpe med at nedbryde silodannelse. Kortspillet handler om, hvordan I i din virksomhed kommunikerer bedst med forskellige generationer og sælger til dem. På samme måde som med Growth Map’et sammensætter i et team med forskellige folk fra forskellige afdelinger. Her vil I blive udfordret til at tænke i nye baner, når I skal finde de bedste måder at sælge for eksempel fitnessabonnementer til pensionister, løbesko til hunde, eller sundhedsforsikringer til teenagere. For at finde på kreative løsninger og nye idéer, er det nødvendigt at I trækker på alle afdelingers viden om alt lige fra målgruppens adfærd på nettet til, hvad der tricker dem i hverdagen. Læs mere om kortspillet her.
Silodannelse er et fortsat problem i mange store virksomheder såvel som SMV’er, og derfor er vi nødt til at sætte fokus på det, for at arbejde os ud af dem. Der skal mere til at bryde ud af siloen end blot kort, men ovenstående er gode værktøjer til at sætte fokus på problemets omfang over for sine medarbejder. Prøv det eventuelt i din virksomhed, og oplev, hvordan afdelinger imellem vil styrke deres kendskab til hinanden og dermed også virksomhedens interne kommunikation og sammenhold.