Test dig til klarsyn og spot de værdiskabende forretningsmuligheder.
”Kill your darling” opstod ikke ud af den blå luft. Det er et mindset om, at vi i udviklingsprocesser ofte skal slå vores bedste idé ihjel for at åbne op for andre mere forretningsmæssigt bæredygtige ideer – fordi vi har en tendens til at forelske os i vores egne ideer.
Der er dem, der er gode til at formidle deres ideer og darlings, så andre også kan se dem for sig. Og så er der dem, der bruger deres plads i hierarkiet til at få ideerne igennem. Du kender måske begrebet “Hippo” – highest paid persons opinion. Nogle ideer er en darling og bliver ved med at være det. Ja, de bliver måske endda hele organisationens darling. Men desværre bliver de også ret ofte fusere, som aldrig kommer til at bringe værdi.
Alberto Savoia, der har launchet flere produkter hos Google og forsket i, hvorfor produkter fejler, står bag “The law of failure” som siger følgende:
“Most new products will fail in the market. Even if competently executed.”
Firstbuild, som er et cocreation community støttet af General Electrics, har data på, at op mod 50 % af alle General Electrics nye produkter fejler.
Hvordan kan vi blive klogere på, om min darling er en idé, der faktisk har fat i noget? Hvordan sikrer vi, at vi ikke udvikler store forkromede løsninger uden reelt at vide, om ideen bringer værdi? Data er her et keyword. Det slår til enhver tid meninger. Derfor skal vi have indsamlet data.
Og her er test vejen frem. Vi kan bygge mindre udgaver af løsningen for at afprøve, om ideen virker i praksis og løfter på det problem, vi ser. Der findes et væld af metoder til at gøre det. Det handler om at bruge sin fantasi og skabe et setup for at afprøve ideen. Et helt centralt element for et godt test setup er dog, at du får konkretiseret, hvordan du efterfølgende vil vurdere, om ideen er god. Hvad er det for et problem, ideen løser? Og hvilke data viser os, om problemet bliver løst? Vil du måle på antal klik, på brugerfeedback, på hvor meget dimsen bliver brugt, kvalitative tilbagemeldinger fra kunden eller…?
Hemmeligheden bag at lykkes i det er, at du er knivskarp på, hvad det er du vil teste. Hvad er det for en hypotese og antagelse, der ligger bag din idé? Hvad er det I mener, I kan opnå med den? Både fra kundens perspektiv og fra virksomhedens perspektiv. Hvis du ikke er bevidst om det, vil alle resultater af en test være op til fri fortolkning, og alle vil kunne spinde den historie på resultatet, som fordrer deres agenda. Behøver jeg nævne Hippo’en igen?
Og ja. Det lyder jo let. For hvor svært kan det være at beskrive den hypotese og antagelse, der ligger bag en idé? Men gang på gang har jeg erfaret, at der ligger mange forskellige forståelser bag en idé, når man bringer folk sammen i et rum, og man beder dem om at fortælle, hvorfor ideen er god. Hver især har vi vores egne forståelser. Det kan være en svær proces at ramme hovedet på sømmet: Hvad er det, denne idé løser? Der gives mange forklaringer. Men hvis du vil lave et godt setup for test af ideen, er det vigtigt at kunne definere det. Og dialogen om det er vejen frem.
Et konkret værktøj, du kan bruge, er testkortet udviklet af Strategyzer. Med test kortet skal du definere den hypotese, der ligger til grund for din idé. Du skal definere, hvordan du vil teste om hypotesen/ideen holder, og hvilke konkrete målepunkter, du vil lede efter. Med kortet har du en konkret metode til, hvordan I sammen får fodfæste på at forstå og teste ideen. På samme måde har du et læringskort, hvor du samler op på, hvordan ideen i praksis virkede. Og sammen kan I opsamle de læringer, der må være faldet af i testperioden. På den måde har I et grundlag for at kunne vurdere, om ideen virkelig er en darling, I skal følge, eller om det er på tide, at I sammen skal ”kill your darling”. Se konkret vejledning og eksempler på at udfylde test- og læringskort her:
Er du klar til at smide det kort næste gang, forelskelsen i egne ideer når nye højder?
New Processes by Innovation Lab hjælper organisationer med at skabe processer, der finder de gode ideer. Læs mere her.