Instagram som præsentation og kommunikation
Instagram boomer af kreative mennesker, som elsker at poste billeder og udforske hashtags. Så det er bare med at komme i gang og udnytte potentialet.
På Instagram vil du hurtigt opleve at du får meget mere end du giver. Dit produkt eller virksomhed er højst sandsynligt allerede søgbart via billeder, som dine kunder har delt. Du skal bare oprette en profil og hoppe med på ”Se mig effekten”, som brager igennem for fuld skrue hvor private personer jagter likes på deres billeder eller videoer.
I modsætning til andre medier favner og muliggør Instagram, fordi mange profiler er åbne, en videnskapacitet fra en mangfoldighed af personer, teknologier og måder hvorpå forbrugere kan samle information, dele og skabe nye oplevelser sammen. Instagram kan blive brugt som en ekstern kilde til information som kan påvirke dine kunder eller mulige kunders valg.
Om du er en lille B&B i udkantsdanmark eller en stor attraktion kan billeder og videoer på Instagram skabe det optimale kreative content til at forme en visuel identitet og overbevise dine kunder om at du er værd at bruge penge og tid på. Når man skal bruge billeder og video for at brande sig selv kan det dog gå hen og blive dyrt og tidskrævende. Skal du så ud og fange det helt perfekte øjeblik med blitzen? Svaret er nej.
Innovation, samarbejde og delte oplevelser
Selvfølgelig er en indsats på Instagram en kontinuerlig process, som undervejs kræver en gennemgang af processen. Når det så er sagt, kører projektet dels af sig selv gennem forbrugerens ressourcer og dels gennem virksomhedens ressourcer, hvis du vælger at lave et repost design som en del af din strategi. Repost designet vil være en sand værdiskaber for dine kunder, og mulighederne er endeløse fordi der ikke er nogle rammer for hvordan billedets eller videoens indhold er. Du kan bruge repræsentationer fra en alsidig og nuanceret gruppe mennesker, som har interesser eller lokation i overensstemmelse med din virksomhed. Ved at reposte billederne faciliterer du en naturlig repræsentation af din virksomhed, fordi det er kundernes egne billeder og oplevelser af produktet. På den måde skaber du en anden og mere ubevist måde at tiltrække folk til din virksomhed.
I takt med at nutidens forbrugere søger mere information om det sted de skal besøge og gerne vil være aktive i at påvirke deres oplevelse, søger de også interaktion og ser det som en vigtig del af et køb eller en oplevelse. Det er derfor vigtigt at inkorporere en dialog i din online strategi for at øge tiltrækningen og skabe mere opmærksomhed omkring din virksomhed.
I din ”bio” tekst på din Instagram profil skal du skrive en lille tekst om dig selv og dit hashtag som vist i VisitScotland eksemplet nedenfor. Vigtigt her er at se de urealistiske højder VisitScotland på nogle måneder i år er nået. Ved en fordobling af reposts og et hashtag mere, er de gået fra 36.000 følgere til 74.200 følgere og dermed har de bekræftet reglen med minimalt arbejde med maximalt udbytte.
De billeder eller videoer, som bliver hashtagget med VisitScotlands hashtag #Brilliantmoments eller #VisitScotland bliver et stykke viden, som kan ses af brugere fra hele verden. Brugerne bliver storytellers og videregiver viden om din virksomhed til andre ved at bruge hashtagget.
Historier og oplevelser
Ligemeget hvor fantastisk dit produkt er vil dine kunder altid kigge efter historien bag produktet og værdien som de kan relatere til. Kunden vil altid søge efter mere værdi end de kan få ud af produktet. Det er din opgave at minde dem om hvorfor de bruger deres penge på netop dit produkt.
Nå du reposter et billede indgår du aktivt i en co-creation process af oplevelsen med personen. Du vælger en person som dine kunder kan relatere til og gør det dermed relevant for dem at se, hvilket også gør det let at forme historien omkring personen eller begivenheden. Din identitet kommer til udtryk i den storytelling du vælger som bliver en emotionel påvirkning og hjælper de, som kigger med at indse en intetion til køb. Derudover kan det også skabe en genoplevelse af produktet hos en kunde ved at de ser et billede. Dermed får personen styrket sin relation til produktet eller der bliver formet en forventningen omkring produktet ved en potentiel kunde. De reposts, som inspirerer eller får personer til at reflekterer giver den højeste værdi.
Instagram – tips og tricks
- Husk i din repost at skrive ordentligt tak ved at tagge personen og dermed give credit til personen, som har taget billedet
- Lad aldrig en High five hænge – Har din kunde brugt tid til at skive en sød besked til dig bør du også bruge tid på at skrive et svar
- Interager altid med dine følgere og specielt ved konkret ris/ros og anderkend begge udfald
- Det er vigtigt at portrætere almindelige mennesker på din Instagram profil og reposte billeder taget af Instagram brugere og ikke photoshop-ændrede og iscenesatte billeder
*Indlægget er skrevet i samarbejde med Charlotte Dalsgaard, Cand.Mag.Turisme