Forestil dig en hverdag hvor du færdes lige så meget i virtuelle rum som i virkelige. Lyder det som noget, der ligger mange år ud i fremtiden?
Hvis du tror det, tager du fejl! Læser du denne blog til ende, ved du hvorfor om 5 minutter.
Facebook har netop proklameret, at de ønsker at skabe et nyt onlineunivers – et såkaldt “metaverse”. Metaverse står for den fremtidige iteration af internettet, hvor du inviteres ind i en 3D verden fremfor at opleve det som den flade skærm, du er vant til nu. Måske bliver det det nye sted, hvor du i fremtiden vil møde dine kunder, gå til konferencer og afholde workshops?
Det går rigtig stærkt inden for udvikling af digitale oplevelser, og samtidig giver det også lidt et pres for at følge med. Covid-19 har uden tvivl givet hele tech-industrien et kæmpe boost. Microsoft arbejder også på deres version af et metaverse, hvor artificial intelligence og augmented reality smelter sammen med den virkelige verden. Så noget tyder på, at vi i fremtiden vil være at finde både i “skyen” og i den virkelige verden. Og så er spørgsmålet bare, hvilke en af disse verdener kommer til at dominere mest i fremtiden?
In the future more of you will be in the cloud than in the body
– Elon Musk
Work smarter
Elon Musk, stifter af Tesla, mener at man i fremtiden vil opleve at folk er mere tilstede i “skyen” end i den fysiske verden. For nogen kan det være lidt af en stressfaktor, at teknologien udvikler sig i en hastighed, der til tider kan være svær at følge med i. Hvad er hot og relevant for den hverdag og den branche, som du befinder dig i, og hvilke trends ligger så langt ud i fremtiden, at det ikke behøver at tage dit fokus lige nu? Der findes ikke et entydigt svar på dette, men en ting er sikkert, hvis du spørger mig – det er vigtigt at turde tænke sin forretning ind i nye sammenhænge. På den måde forbliver I relevante for jeres kunder og fremtidige samarbejdspartnere. Det betyder, ikke at du i morgen skal haste ud og købe VR-headsets til alle dine medarbejdere, for at I kan være til stede i den virtuelle verden, men du skal være opmærksom på, hvilken vej udviklingen går, og hvordan du som virksomhed kan drage nytte af de nye digitale muligheder.
Det kan for nogle virke fjernt at skulle til at mødes i et virtuelt rum frem for de trygge velkendte fysiske mødelokaler med kaffe og blødt brød. Men Grundfos har faktisk gjort det længe, og de afholder både møder og workshops med bl.a. deres kinesiske kollegaer i virtuelle rum som det nye metaverse. Det betyder, at rejseaktiviteten mellem danske og asiatiske medarbejdere og samarbejdspartnere er reduceret væsentligt, hvilket betyder mindre CO2 udslip, og dét helt uden, at det har indflydelse på forretningsudviklingen og samarbejdet – tværtimod.
Også Vestas sparer mange ressourcer, efter de er begyndt at anvende Augmented Reality i forbindelse med reparation af komplekst udstyr. De blev under corona-nedlukningen tvunget til at teste alternative løsninger, da det ellers var umuligt at løse opgaver når man ikke kunne mødes fysisk. Deres teknikere blev hurtigt vænnet til at kunne reparere udstyr ved brug af AR-briller, som Vestas i øvrigt har indkøbt massivt mange flere af hen over sommeren. Så nu kan en helt normal arbejdsdag foregå sammen med en kollega, selvom de har bopæl i hvert deres land, da afstanden ikke har den store betydning længere. Tidligere har det taget op til 4 dage for en russisk kollega at få visum til Danmark, så processen er speedet ekstrem meget op, ved at de kan samarbejde og løse opgaver i det virtuelle univers.
Flere virksomheder ønsker også at give nye og anderledes kundeoplevelser, og her er virtual shopping blevet en massiv forretning for mange virksomheder. I Kina forventer man at ramme over 170 milliarder dollars på live shopping video alene. Forbrugeren vil underholdes, inspireres og have nem adgang til at købe, og derfor går det lynende stærkt med at finde og teste nye ting af. Ligesom printannoncering var den trygge og effektive måde at markedsføre sig på i 80’erne og 90’erne, så er internettet i dag blevet stedet, hvor virksomheder ligger flest marketingkroner i kampen om at tiltrække nye kunder eller sælge mere til deres eksisterende.
Hvis du ikke findes digitalt, enten via en hjemmeside eller på de sociale medier, så findes du altså ikke i dag! Og det stiller et nyt spørgsmål om, hvor du positionerer dig i markedet, hvis du ikke integrerer nogle af de nye digitale muligheder. B2B online-salget er steget markant de seneste år, og virksomhederne er blevet glade for selvbetjening og handel via webshops, præcis som vi ser det på B2C-markedet. Så uanset om du arbejder B2B eller B2C, så handler det altså om at være synlig, der hvor dine kunder er, og sende dem afsted på en nem og bekvem rejse, når de skal handle med dig.
Vær nysgerrig og bevar sulten
Tilbage i april 2020 afholdt Trevor Scott i samarbejde med Fortnite en kæmpe virtuel koncert, hvor over 12 mio “viewers” deltog i begivenheden. Dette er blot et eksempel på, hvad fremtiden vil bringe indenfor underholdningsbranchen, og jeg vil vædde min gamle hat på, at mange virksomheder står i kø for at købe sig synlighed til lignende events. Hvem ville ikke gerne brandes og blive set af så mange mennesker, og ramme det på en kanal, som deres målgruppe selv har valgt. Tilbage i 00’erne oplevede de virksomheder, der var first movers inden for sponsoreret annoncering, også en kæmpe effekt og stigende salgstal, da de kastede sig ud i det der online annoncering. Samme oplevelse, tror jeg, vil ske for de virksomheder, hvor det lykkes at få foden indenfor og skabe sig synlighed i metaverse. For udover at skabe synlighed og reklamere for sine produkter, vil de af forbrugeren også opfattes som relevante og interessante ved deres tilstedeværelse i de nye virtuelle rum. Gucci og andre high-end luksus mærker har allerede set lyset og sælger accessories i den virtuelle verden. Det er en smart strategi, for salg af “skins” og tilbehør indenfor VR og gaming verden er i stigende vækst, og mange ønsker en bid af den kage. Se bare her i videoen hvordan Balenciaga har stor succes med salg af tøj og skins til Fortnite.
På falderebet er mit bedste råd derfor: vær nysgerrig og åben overfor nye teknologiske muligheder. Jeg tror på, at begge verdener kommer til at dominere, og dem der fravælger den virtuelle verden, vil blive sat af og gå glip af en masse muligheder. Blockbuster fejlede. Nokia fejlede. Havde de i stedet stoppet og og undersøgt nye og fremtidige forretningsmuligheder, som Netflix og Apple løb af sted med, havde deres forretningspotentiale set helt anderledes ud.
Med det sagt – så glæder jeg mig til vi ses i metaverse!
Er du nysgerrig efter at høre mere om Metaverse ?
Hvad enten du sidder i en ledergruppe, bestyrelse eller netværksgruppe, så kigger jeg gerne forbi og afholder en inspirationstalk om “Metaverse – fremtidens mødested”. Her vil jeg tage dig igennem de forskellige virtuelle universer, så du får en grundlæggende forståelse for nogle af de muligheder, der er, og hvorfor det er så vigtigt at følge med denne udvikling. Det kan afholdes både fysisk og online. Kontakt mig hvis du ønsker at høre mere. Du har også mulighed for at høre mere om Metaverse til mit Innovation Lab-webinar den 14. december. Læs mere og tilmeld dig her.