Når DAVOS sætter cirkulær økonomi på dagsordenen, så er det på tide, at danske virksomheder springer med på rejsen.
Som virksomhed er man altid på vej til….. en bedre bundlinje! Opkøb af nye virksomheder, nye salgsindsatser, udvikling af nye produkter, proces optimering osv…. Som konsulent ved vi, at der er mange håndtag at dreje på! Og vi ved også godt, at de bedste virksomheder er kundeorienterede i deres approach – og ikke kun produktorienterede. P for profit – det andet P for People og…. her er det sidste nye parameter, som gør at vi faktisk kan ændre den måde, vi i dag driver virksomhed på – P for Planet. Det er et paradigme skifte, som netop er det der skal til, for at vi kan vende udviklingen i forhold til klimaforandringer og overforbrug af vores knappe ressourcer. Men med et stadig fokus på at vi også skal bringe værdi til kunderne og virksomheden. People + Planet + Profit = positive impact
Og når man i Davos, som nok må betragtes som det forum, hvor verdens mest indflydelsesrige mennesker mødes, bringer hele tankegangen om at ændre vores økonomi fra den traditionelle lineære, hvor vi producere, forbruger og smider væk – til den cirkulære hvor vi også tænker på vores ”Planet”, så bør Danmarks innovative ledere gå foran og sætte dagsorden i deres virksomheder. (En af milestones for cirkulær økonomi i Davos er at United Nations Environment og Ellen MacArthur Foundation netop har underskrevet en agreement med fokus på at skabe en platform for at accelerere den cirkulær økonom (PACE – Platform to Accelerate Circular Economy. Se mere her).
Og måske er det tid til at skrue op for det ”håndtag”, som hedder at vi tænker længere end blot på bundlinjen på den korte bane. For på længere sigt vil en ”People + Planet” tankegang også give øget profit på bundlinjen. Det er der allerede virksomheder, som har bevist. I Holland er man langt med Cirkulær Økonomi og Cradle-to-Cradle tankegangen. Virksomheden Desso, som laver gulvbelægninger, fandt sig selv med en ny værdibaseret vision om at skabe bedre indeklima og med et stærkt fokus på at udvikle med 100% fokus på sunde materialer – og blev i 2014 solgt til den børsnoterede franske Tarkett. I Danmark ser vi i samme branche, at Egetæpper tænker Cradle-to-Cradle i deres produkter, og virksomheden KLS Pureprint har sat sig i en førerposition indenfor den grafiske branche – i Europa! Her er det fokus på de sunde materialer som er udgangspunktet – og det er også, det rigtige sted at starte. Men selv indsatser omkring re-cycling af eksisterende materialer giver god mening – det er også starten på den cirkulære rejse. Der er mange måder at komme i gang på – men det er nu man skal springe på toget og tage virksomheden med på en Cirkulær rejse ”to create positive impact”!