Corona-krisen kan bruges som et springbræt til at komme hurtigt ud af starthullerne efter sommerferien. Spørger du os, skal du nu lave de forandringer, I måske har længtes efter.
Reboarding – dine medarbejdere har brug for det nu
Du kender måske ord som preboarding, onboarding og offboarding. Hvis ikke reboarding er i din ordbog, bør du tilføje det – særligt lige nu. Normalt dækker reboarding-begrebet over processen/perioden, når en medarbejder vender tilbage til arbejdet efter en længere periode med fravær, for eksempel efter barsel eller sygdom. Nu er situationen lidt en anden. Reboarding-begrebet dækker for mange netop nu over processen, hvor medarbejderne skal tilbage til den fysiske arbejdsplads, efter at have siddet på hjemmekontoret. De fleste har været tilbage på arbejde i et lille stykke tid efter genåbningen, men så kom sommerferien og satte hverdagen på pause igen. Der har været tid til at fordøje situationen. Der har været tid til, at en masse nye spørgsmål kunne dukke op. Virkeligheden er en anden efter denne sommerferie. Rollerne er måske også nogle andre. Og derfor er det nødvendigt med målrettet reboarding nu – også selvom I måske har været tilbage på arbejdet et stykke tid. Det er en nødvendighed, hvis I vil skabe et succesfuldt efterår med en ny normal. Så sæt i gang!
Den nye normal
Det tager altid lidt tid at komme ordentlig op i gear efter en god sommerferie. Og i år er det måske lidt hårdere… Corona-krisen har sat sine spor – og det vil virke forkert, hvis alt bare blev fuldstændig som før. Til et af vores webinarer under Corona-krisen spurgte vi deltagerne, om de ønskede, at alt blev som før Corona-krisen. 75 % svarede nej. Vi har set nogle fordele under krisen, og dem vil vi selvfølgelig gerne beholde – alt andet ville egentlig også være dumt. Så der er højst sandsynligt ting, der nu kræver overvejelse. I bør overveje, hvad I helt præcist har lært af denne Corona-periode, hvor I har været nødsaget til at arbejde på andre måder. Hvad vil I tage med videre? Hvordan indretter I jer bedst muligt nu? Det er svære, men nødvendige spørgsmål. Og de er perfekte at stille nu, når I starter på en frisk efter sommerferien.
Nu har I chancen
Det er nu, du har en særlig god chance til at lave forandringerne. De fleste af os er allerede i et “forandrings-mindset” efter krisen. Vi har opdaget, hvor gode vi rent faktisk er til at tilpasse os, når det er en nødvendighed. Vi mennesker er vanedyr, og forandringer er noget, som tager meget kognitiv kapacitet – og derfor noget, vi gerne vil undgå, fordi det er udmattende. Men det er lige før, at forandringer er blevet det nye normale, og derfor er vi ikke lige så skræmte af det. Vi er blevet mindet om, at forandringer er en del af hverdagen – umulige at undgå. Og vi er blevet mindet om, at det faktisk også kan have en positiv effekt. Så derfor kan tiden lige nu være den helt rette til at sikre, at I også holder jer relevante i fremtiden.
Hvad skal du tage med dig? Et par eksempler
For det er jo som sagt det svære spørgsmål. Hvad skal der ændres på? Og hvad skal forblive som før? Hvad har virket? Og hvad har ikke virket?
Et af spørgsmålene, af mere praktisk karakter, der måske ligger lige til højrebenet for mange, er mængden af online-møder. Under Corona-krisen spurgte Børsen i alt ti af de største virksomheder i Danmark – herunder blandt andet Mærsk og Coloplast – om online-møder og rejsebudgetter. De overvejede alle at skrue ned for rejsebudgettet, fordi mødet over skærmen i mange tilfælde kan erstatte rejsen og det fysiske møde – og det sparer både tid og penge. Måden vi tænker på, har måske også ændret sig. Party In A Box er en virksomhed, der sælger pynt til fester. Og selvom der ikke har været så mange fester under Corona-krisen, så formåede virksomheden alligevel at lave omsætningsrekord i marts. Løsning var en ‘påske-krea-boks’. Det Party In A Box gjorde, var at gå andre veje end normalt – og den vej er de fortsat ved at lave bokse der går ud over det normale koncept.
Om det er spørgsmål af praktisk karakter, eller mere en ændring af måden vi tænker på, så har Corona-krisen skubbet til det, vi før anså for normal. Nu gælder det bare om at finde ud af, hvad du så skal tage med dig.
Hvordan gør I? 6 råd
Det kræver, at der bliver samlet op på alle jeres erfaringer – og at I bliver ved med det. Men hvordan er det nu lige, man gør det bedst? Her er 6 råd.
1. Udvælg fokusområder
I bør udvælge nogle områder, som I vil arbejde med. Er det mere/mindre hjemmearbejde, I vil diskutere? Hvordan I skal bruge de virtuelle møder fremadrettet? Jeres måde at samarbejde på? Eller noget helt fjerde? Hvis I vil have resultater ud af det, kræver det fokus, og det kræver rammer. Ellers bliver det hurtigt ‘fluffy’ uden et konkret formål, og så er der større sandsynlighed for, at det slet ikke fører til nogle konkrete tiltag og resultater.
2. Inddrag medarbejderne
Det kan være svært (faktisk umuligt) at have overblikket selv – så inddrag medarbejderne. Hør hvad deres oplevelse har været. Er der noget, I har overset? Lad dem være en del af beslutningen om, hvad der fremover skal være det nye normale. Du kan for eksempel sende spørgeskemaer ud til dine medarbejdere, eller arrangere et fællesmøde hvor I tager disse spørgsmål op.
3. Tag et skridt ad gangen
Hvis det hele ikke skal blive for overvældende, er det en god idé at starte med én ting af gangen, også selvom I har flere gode tiltag. Ellers bliver medarbejderne stensikkert trætte allerede inden, I er gået i gang. Husk nu, vi mennesker er vanedyr med en begrænset kognitiv kapacitet – sorry to say…
4. Giv feedback – og giv meget af det
Det skal ikke kun være til samlinger, der gives feedback på, om tingene så virker eller ikke virker. Det skal gives løbende, når problemerne dukker op – og når tingene kører på skinner! Det er på den måde også lettere at lave små justeringer hen ad vejen, så det ikke hele tiden føles som, man skal tage lange seje træk. På den måde bliver tingene lettere en del af normalen.
5. Fejl
Det har I måske hørt før. Men det er lettere sagt end gjort. Og det er et fremragende værktøj til at finde de geniale løsninger! Mange har været overbærende her i Corona-tiden, hvor folk har skulle vænne sig til nye måder at arbejde på – for det er jo ikke nemt! Det mindset er lige så vigtigt, når hverdagen på den fysiske arbejdsplads melder sig igen. Brug og del jeres fejl, så I lærer, hvad der skal gøres bedre.
6. Brug mål som styringsværktøj
Ellers ved I aldrig, om I lykkedes med det, I sætter jer for. Hvad er jeres mål med de nye forandringer? Og hvordan vil I måle på det? Det er vigtigt at sætte de rigtige mål. Så vær helt skarp på det, inden I går i gang. Sæt ikke bare mål for at sætte mål, sæt mål, der giver mening for din organisation – så vil resultaterne, innovationen og arbejdsglæden følge med.
Kunne du tænke dig at høre mere om den gode start efter sommer og Corona, så tøv ikke med at kontakte mig.