Det digitale paradigme, nye teknologier, trends og brugerbehov gør, at organisationer skal være ekstremt agile – og dette kræver de rette innovationsværktøjer.
Business Model Canvas (BMC) er innovatørens værktøj #1. Det bliver i dag anvendt i alle typer organisationer og industrier til at skabe bæredygtig forretningsudvikling. Succesen af dette værktøj skyldes dets fantastiske praktiske anvendelighed og visuelle udtryk. Business Model Canvas er skabt af A. Osterwalder – men der siden hans første udgave i 2008 blevet udviklet et hav af alternative canvasser og supplerede værktøjer.
Hvad er Business Model canvas?
Det generelle Business Model Canvas består ni byggesten: partnere, aktiviteter, værdifaktorer, kunderelationer, kunderne, ressourcer, vejen til kunderne, omkostninger og indtægter.
Partnere – hvem er det, du samarbejder med?
Først skal du overveje, hvem du har indgået samarbejde eller partnerskaber med – det kan f.eks. være andre organisationer, som du laver markedsføring med, men det kan også være nogle du er sammen med i arbejdet med at udvikle et fælles produkt. Det kan sågar være virksomheder, som hjælper dig med lokaler eller lignende, hvis du er foredragsholder.
Aktiviteter – hvad laver din virksomhed?
Hvilke aktiviteter skal være på plads for at din forretning løber rundt? I første omgang kan det virke meget ligetil, men hvis du tager dig lidt tid til at tænke over det, så kan der være mange aktiviteter under overfladen som bidrager til din samlede forretningsmodel.
Værdifaktorer – hvilke ydelser/produkter sælger du?
Alle ved, at en virksomhed ikke kan løbe rundt uden noget at sælge – det kan enten være et fysisk produkt, men tænk også i baner af (digitale) serviceydelser eller andre tjenester som du leverer til dine kunder. Husk at fokusere på, hvilken slutværdi du giver kunden gennem din leverance og drop fokus på håndgribelige features.
Kunderelationer – hvordan er forholdet mellem dig og dine kunder?
Kunden er altid i fokus – det er der i og for sig ikke noget nyt i. Men det er en god idé at bruge lidt ekstra tid på at sætte dig ind i, hvordan din virksomhed servicerer kunder i praksis. Er det f.eks. primært gennem internettet og den online kommunikation? Husk også at spørge dig selv, hvordan du ønsker at din relation til dine kunder skal udvikle sig i takt med din virksomheds vækst og overvej, om du primært ønsker engangskunder eller langvarige kunderelationer som gør, at kunden kommer tilbage.
Kunderne – hvilke segmenter betjener din virksomhed?
Det er vigtigt at kende sine kunder. Det gør man bl.a. ved at definere specifikke kunde karakteristika for de kunder, som du særligt gerne vil have er tilfreds med din leverance. At analysere dit kundesegment er altså en metode til at præcisere hvem, der er mest begejstret for dit produkt eller din service.
Ressourcer – hvilke drivkræfter findes i din virksomhed?
Hvilke ressourcer kan du benytte, når dine førnævnte aktiviteter skal føres ud i livet? Ressourcer kan betyde mange ting som f.eks. de fysiske af slagsen (lokaler og det udstyr, som I har til rådighed), men det kan også være menneskelige ressourcer og kompetencer eller de mere ikke-synlige ressourcer som jeres interne viden.
Hvilke kanaler bruger du for at nå dine kunder?
Uden kunder ingen forretning. Derfor er vejen til dine kunder uhyre vigtig. For at skabe en holdbar forretning må du definere, hvor dine kunder kan finde din leverance og sørger for, at disse kanaler er så synlige som muligt. De fleste virksomheder er især afhængige af online kanaler som netbutikker og hjemmesider, men glem ikke den fysiske synlighed midt i al digitaliseringen.
Omkostninger og indtægter
De sidste to felter i BMC handler om indtægter versus omkostninger – her skal der selvsagt være balance. Du kan få et godt overblik ved at lave en decideret prismodel der forklarer, hvad dit produkt skal koste og hvordan kunderne betaler. Ligeledes kan du lave en model for omkostninger hvor du overvejer, hvilke omkostninger, som er de mest dominerende (og om disse er faste eller svingende) ligesom du også her skal tage højde for opstartsomkostninger, og udgifter til udvikling mm.
Business Model Canvas – hvorfor?
Der er mange fordele ved at benytte Business Model Canvas – både hvis din virksomhed er på tegnebrættet, men også hvis du trænger til at få skabt et overblik over din allerede eksisterende forretning. At udfylde et BMC tager ikke mange timers dedikeret arbejde, og du vil stå tilbage med et overblik, en bedre forståelse for dine kunder og dine interne kompetencer og den nødvendige retning som du måske skal bruge til at booste din forretning. Innovation Lab har i mange år sammensat foredrag, kursusforløb og tilpassede workshops i forretningsmodellering, målrettet til de virksomheder, som ønsker at blive inspireret til at arbejde mere agilt med udviklingen af deres organisation. Som inspiration ser vi på verdens mest innovative forretningsmodeller og afkoder de elementer, som gør dem unikke. Nedenfor finder du et eksempel en af vores Business Model Innovation workshops.
Eksempel på Business Model Innovation workshop
Over 4 timer, vil vi give dig intro til- og hands-on erfaring med Business Model Canvas, samt forståelse for hvorfor forretningsmodels-innovation er mindst lige så vigtigt som mere klassisk produkt/service/teknologi innovation:
- Innovation og forretningsudvikling: Hvorfor og hvordan?
- Forståelse for organisationens værdiskabelse: Hvem er vores kunder, hvad tilbyder vi dem og hvordan?
- Indblik i de nyeste trends i forretningsmodeller
- Intro til Business Modeling via BMC, samt et inspirationsoplæg omhandlende eksempler på banebrydende business model innovations.
Der er fokus på at arbejde med BMC i praksis ved muligheden for at bruge egen virksomhed som case. Deltagerne vil arbejde solo og i teams for at dele erfaringer. De vil undervejs blive til at innovere på den eksisterende forretningsmodel og få konkret sparring på individuelt plan.
Målgruppe:
Om dit hverv er merkantilt, finansielt, teknisk eller andet, kan du få værdifuldt input fra workshoppen og fra at udfylde et BMC. Forretningsmodellen involverer alle dele af organisationen, og du vil få en øget forståelse for din organisationens sammensætning, og hvordan de enkelte dele spiller sammen. Workshoppen henvender sig til:
- Forretningsudviklere
- Produktansvarlige
- Ejere/ledere
- Udviklingsansvarlige
- Innovationsansvarlige
Hvis du gerne vil vide mere om Business Model Canvas og hvordan vi bruger modellen – eller hvis du leder efter yderlige info eller ønsker omkring specifikke projekter, så er du velkommen til at kontakte Jarle Fink Kondrup på +45 22 77 28 08 eller jarle@ilab.dk.
Vi tilbyder også en innovativ cannibal workshop, hvor du lærer at styrke udviklingspotentialet i din virksomhed gennem viden og hands-on erfaring med redskaber, som de mest innovative og succesfulde virksomheder bruger i dag.