Ved I, hvad I sigter efter? Og hvad jeres kunder søger? Mål bør være mere end den KPI, du higer efter at nå for at gøre din leder tilfreds.
Dine mål bør være dynamiske, kontekstuelle og give mening – ikke kun for chefen eller bestyrelsen, men for alle dine medarbejdere fra gulv til top. Desværre falder mange virksomheder i KPI-fælden: Ledelsen sætter et mål hvert år eller kvartal, og så er det dét, vi sigter efter at nå uanset, hvad der så ellers sker – no questions asked.
Men i stedet for at arbejde med KPI’er og sigte efter X % flere salg eller X % højere omsætning, bør du arbejde med dine langsigtede mål, hvis du vil have succes og tilfredse kunder både nu og i fremtiden. Og så er mål ikke noget, der skal sættes af ledelsen en gang om året, men i stedet noget, der skal give mening for hele organisationen, gennemsyre alle jeres aktiviteter, og så skal de genbesøges ofte, så I sikrer jer, at målene giver mening i forhold til den kontekst, I står i lige nu.
Hvorfor er de rette mål centrale for din succes?
Tag eksempelvis corona-krisen. Den kom ud af det blå, og ingen havde tilbage i januar forudset den situation, vi står i lige nu. Alligevel har overraskende mange endnu ikke evalueret på deres mål for året, og nu halter deres medarbejdere efter nogle mål, der grundet konteksten er urealistiske at nå. Sådan opnår man ikke succes – faktisk opnår man ikke andet end et dårligt arbejdsmiljø og røde tal på bundlinjen, fordi medarbejderne har så travlt med at nå deres KPI’er, at der ikke er plads til at tænke kreativt og skabe innovative løsninger på baggrund af situationen.
Vil du have succes nu og i det lange løb, skal dine mål derfor ræsonnere med hele organisationen, og du bliver nødt til at se holistisk på din organisation. Der er ikke noget, der hedder internt og eksternt – en virksomhed er en kompleks enhed, der skal fungere indadtil for at kunne fungere udadtil.
Internt, eksternt eller alle steder?
Vores erfaring viser os, der er to sider af mål-sagen. Der er på den ene side den hippe virksomhed, som har helt styr på, hvad målgruppen vil have. De vil have god kundeservice! Men når du kigger indad i virksomheden, så gør de det ikke nemt for sig selv. Marketing- og salgsafdelingen snakker sjældent sammen, og der er intet indblik i, hvem der gør hvad… Så når den stakkels kunde ringer ind med et spørgsmål, har kundeservicemedarbejderen i den anden ende ingen chance for at vide, hvad sælgeren egentlig har solgt kunden. Og så bliver du hurtigt fravalgt næste gang kunden tager spenderbukserne på. På den anden side har vi virksomheden, der kun skuer udad, men glemmer det interne i organisationen. KPI’erne bliver sat efter mest muligt salg, men der er ingen mål om bedre samarbejde eller sociale aktiviteter. Og så når du heller ikke langt. For din produktivitet og dine medarbejderes motivation daler hurtigt, når du kun tænker profit og ikke medarbejdertrivsel.
Her får du vores 3 bedste råd til at holde fokus både på dine interne og eksterne mål:
- Genbesøg dine mål. De skal hele tiden passe til din situation og give mening. Og det kan pludselig ændre sig. Sætter du dine mål for året i januar kan meget være sket, når vi rammer august. Og det er helt OK. Giver målene ikke længere mening, skal I ikke tøve med at ændre dem. Sæt en dag af til at dykke ned i kundernes behov, så I er sikre på, I rammer plet. Men dyk også ned i, hvilke behov dine medarbejdere har.
- Gør målenes årsag transparente. Det kan godt være, at alle i organisationen er med på, hvilke mål I har. Men hvorfor er det nu lige, at I satte netop de mål? Det skal være tydeligt og give mening for alle!
- Bruger du KPI’er? Så overvej OKR’er. Du bør tænke langsigtet og sætte nogle overordnede ambitiøse mål med nogle målbare metoder under. Du bør fokusere mere på effekt frem for aktivitet, hvilket er en OKR-tankegang. Hvis du vil vide mere om, hvorfor du skal bruge OKR’er frem for KPI’er, så kan du læse mere i blogpostet her.
Vi sætter gerne vores kompetencer i spil, og hjælper gerne med at sætte og nå de rigtige mål hos jer. Lyder det interessant, så tjek vores workshop, Sæt – og nå – de rette mål!, ud. Eller kontakt os på nedenstående, hvis du gerne vil optimere eller gentænke jeres mål.