Vi giver dig her et par tools til at komme tættere på dine brugeres behov - uden at bruge uanede mængder af ressourcer på det.
Som Product Manager sidder du med et væld af kasketter. Du skal have teknisk forståelse for at kunne tale med udviklere. Du skal have forretningsforståelse for at kunne lave forretningsmæssigt bæredygtige produkter. Og endeligt skal du også have forståelse for dine kunder og se, hvad der vil ramme deres behov. Kasketten, at kunne tage blikket på produktet fra brugerens perspektiv, bliver til tider nedprioriteret grundet forretningens ønske om at kunne levere hurtigt igen og igen. Denne artikel hjælper dig med værktøjer til, hvordan du får sat dette i fokus og integrerer det som en naturlig del af jeres processer.
Paradokset
De ledere vi har talt med, nikker pænt, når vi siger, at det er vigtigt at se ind i kundens behov. Men (der er jo altid et men) realiteten er den, at det bliver sagt, men ikke altid gjort. Tiden er knap, og det er produktet frem for behovet, der kommer først.
Men lad os få en ting på det rene: En ting som samtlige produkt-succeser har til fælles er, at de rammer et behov. Et behov hos en slutbruger, som produktet løser.
Derfor er mange designere skolet i Design Thinking og det at tilgå produktudvikling med udgangspunkt i en behovsafdækning. Realiteten er dog, at når driften står og banker, når strategiske mål står og kalder, når ressourcen er knap – så bliver denne behovsafdækning igen og igen nedprioriteret. Men når nu dette behov er grundlæggende for produktets succes, hvad gør du så som Product Manager? Hvordan kommer du paradokset til livs? Det giver vi vores take på her.
Vælg retning: Trial and error, test eller skrot?
I har sikkert en masse ideer til jeres produkt. Og der kan I godt starte. I behøver ikke altid lave en grundlæggende research. Det vigtige er, at I hurtigt får genereret feedback, som sætter jer i stand til at afgøre om ideen er god eller ej.
Kræver ideen f.eks. meget lidt udviklingstid – og har den dermed lille risiko tilknyttet – giver det bedst mening at implementere ideen og opsøge feedback med rigtig brugeradfærd. Viser det sig, at ideen holder, så kan I bygge videre. Viser det sig derimod at den ikke gør, skal I tage den af igen. Er der en større risiko tilknyttet ideen, er det at bruge lidt tid på at opsøge feedback gennem tests vejen at gå. Du kan bruge nedenstående prioriteringsmatrix til at afgøre, hvad I skal gøre med den idé, I står overfor. Vi har hjulpet mange kulturinstitutioner, virksomheder og kommuner med at teste ideer tidligt i udviklingsprocessen, som gjorde dem i stand til at tage bedre beslutninger for deres ideers fremtid – for meget få ressourcer.
Indfang feedback’en og byg din viden op over tid
Lige meget om I implementerer eller tester, er det væsentlige her at få opsamlet feedbacken. I skal generere data, som gør jer i stand til at afgøre, om ideer er gode eller ej. Er de gode, kan I arbejde videre og forfine. Men viser data, at de ikke er gode, skal I genoverveje ideen, iterere på baggrund af jeres indsigter eller endeligt skrotte den.
I kan bruge nedenstående test og læringskort, når I har en idé – en antagelse – og vil følge op på det.
Sørg for at strukturere dine data, så du kan finde tilbage til dem igen og igen. På den måde akkumulerer du viden om dine brugere over tid. Og kan hive data frem, der understøtter retning og vejen frem for dit produkt. På den måde kommer I omkring det vilkår, som vi alle kender – den manglende tid til at lave den dybdegående – og til tider tidskrævende – research, der gør, I kender jeres brugeres behov.
Der er mange måder at teste og opsøge feedback på sine ideer. Hvad der er den gode vej afhænger af jeres specifikke idé. Hos Innovation Lab har vi hjulpet flere med både at afkræfte og bekræfte deres grundlæggende antagelser. Se mere her og ræk ud, hvis I mangler ideer.
Og er du Product Manager? Og kunne du tænke dig at inspirere – og blive inspireret af andre, der sidder i samme rolle? Så er det online netværk for Produkt Managers måske noget for dig.