Hvordan man tackler en stor udfordring gennem empowerment, transparens og bottom-up tænkning.
To tredjedele af indbyggerne i Helsinki er bekymrede for klimaforandringer (Helsinki City undersøgelse 2018). Ifølge Tia Hallanoro, Director, Brand Communication & Digital Development, føler indbyggerne sig hjælpeløse og frustrerede. De ved, der burde gøres mere. De ved, de selv burde gøre mere. Men hvad skal de gøre? Og hvor og hvordan kan de selv gøre en forskel?
For at hjælpe med dette har byen Helsinki lanceret deres løsning i form af den digitale service Think Sustainably. En platformsløsning, der giver indbyggere såvel som turister indsigt i hvilke butikker, restauranter, barer, hoteller, transportformer osv., der er bæredygtige, således at de kan tage informerede valg i det daglige.
A platform for change
Think Sustainably giver beboere, besøgende og forretningsejere praktiske værktøjer til at revurdere deres daglige adfærd og træffe mere bæredygtige livsstils- og forretningsbeslutninger.
Services, der filtreres gennem den online service, inkluderer restauranter, butikker, begivenheder, oplevelser og indkvartering, som alle benchmarkes efter skræddersyede kriterier udviklet af Helsinki City i samarbejde med den uafhængige tænketank Demos Helsinki, lokale interessegrupper og bæredygtighedseksperter. Tjenesten inkluderer også en ruteplanlægningsfunktion, der gør det muligt at vælge emissions-ansvarlige transportmuligheder til de mange oplevelser, der tilbydes i byen.
Think Sustainably er ikke tænkt som en certificering med kontrolbesøg og lignende (endnu). Det er meningen, at det skal være dynamisk og bottom-up. Det skal være let for virksomhederne at oprette sig, at se hvilke kriterier* de lever op til, og hvilke yderligere kriterier de eventuelt kan aspirere mod at løse i fremtiden. Helt i tråd med tiden er der fokus på transparens og feedback. Alle, også konkurrenter, kan således se, hvordan organisationer og virksomheder tackler arbejdet med at være bæredygtige, og (for)brugerne kan give feedback/peer-review i forhold til oprigtigheden i det. De første virksomheder på platformen er udvalgt af lokale tastemakers, men alle kan oprette sig og være en del af løsningen.
Der er ingen kontrol med kriterierne og placeringen på platformen, men det betyder ikke at virksomheder kan (læs; vil) snyde. Det er jo muligt at skrive man som virksomhed gør noget rigtigt, at man understøtter flere kriterier end man egentlig gør. Men i en verden hvor effekten af sociale medier og shitstorme er tydelig for enhver vil det nok være de færreste der ville turde det. Helsinki har endvidere tænkt platformstankegangen et skridt videre, da de fra starten har bygget Think Sustainably på open source-principper. Det skal være en ”platform for change”, en værktøjskasse til organisationer og virksomheder til, hvordan de kan blive mere bæredygtige. En dråbe i havet er ikke nok, og platform og kriterier er udviklet, så de nemt kan adopteres af andre byer, og vi kan dermed skabe den impact, som er nødvendig.
*Kriterierne, og der er 17 af slagsen, er udviklet sammen med den private tænketank Demos Helsinki.
Skab empowerment
Think Sustainably giver beboere, besøgende og forretningsejere praktiske værktøjer til at revurdere deres daglige adfærd og træffe mere bæredygtige livsstils- og forretningsbeslutninger. Der er ikke en direkte monetær gulerod for virksomheder for at oprette sig, men indirekte vil der alligevel være en positiv påvirkning på deres forretning, da et stort antal mennesker får let ved at understøtte de virksomheder, der gør det rigtige.
Think Sustainably har haft 4 mio. besøgende siden juni 2019. Besøgende, der er villige, og som har lyst til at gøre en forskel til at ændre verden til det bedre gennem deres adfærd og deres valg.
Det er ikke kun Think Sustainably der gjorde, at Helsinki blev kronet som den mest innovative region i EU af Europa kommissionen i 2019. Byen er den første europæiske by og den anden globalt (efter New York), der frivilligt rapporterer til FN om gennemførelsen af målene for bæredygtig udvikling og viser vejen i forhold til at arbejde og eksperimentere med bæredygtige politikker og initiativer. Ud over at tilbyde emissionsfri muligheder for offentlig transport i hele byens centrum er Helsinki hjemsted for Flow Festival, en af verdens førende CO2-neutrale musikfestivaler; Nordens første nul-affaldsrestaurant, Nolla, og den super seje non-profit organisation, Compensate, der blev oprettet for at bekæmpe klimaforandringer ved at bruge kompensationsbetalinger til at donere til internationale CO2-projekter.
Kontakt endelig Innovation Lab for at høre mere, og check i øvrigt den digitale service Think Sustainably på: https://www.myhelsinki.fi/en/think-sustainably
Tiden er kommet til handling, men det må gerne være nemt
Hvis man skal skabe forandring, så er det ikke nok at tænke i siloer. Det er ikke nok at vente på at politikerne, virksomhederne eller forbrugerne gør noget selv. Selvom det er romantisk at tænke, at alle kan gøre noget, og at løsningen skal findes i de enkelte “små” handlinger, så vil vi dog aldrig nå i mål på denne måde. (Fun fact: Vores hjerner er indrettet således, at hvis problemer er for komplekse eller for store, har vi en forsvarsmekanisme, der hjælper vores “selv” med at undgå håbløshed og opgivenhed. Hjernen bagatelliserer således udfordringen – mindsker dens vigtighed for at hindre handlingslammelse. Så selvom vi alle ved, der burde gøres mere, så er vi desværre biologisk indrettet til at leve videre som før.) Nå, tilbage til siloer og handling. Det bæredygtige skal ikke være et alternativ, det skal sættes i system, det skal være nemt, det skal være inspirerende – og så må det godt være en god forretning.
Det er når løsninger bindes sammen, som det er gjort i eksemplet med Think Sustainably, at vi kan skabe den forandring, som vi formentlig alle ved, der skal til. Løsninger, der er transparente, skaber tillid, og så mindsker bottom-up tankegangen mængden af bureaukrati, hvilket igen giver mulighed for at øge hastigheden. Empowerment er vigtig, da forbrugerne gerne vil være en del af løsningen, men de fleste skal have lidt hjælp med at gøre det rigtige – for eksempel ved at gøre det nemt. Bottom-up tankegangen giver den vigtige brugerinddragelse og scalability, men det gør også, at man som forbruger ikke kan fralægge sig ansvaret og eventuelt bare pege på politikere eller virksomheder. Sidst men ikke mindst er kriterierne og platformen open source og brugbart for andre. Således bruges nemhed og inspiration i kriterierne til at inspirere virksomheder til at gøre noget, da de får en tjekliste, de kan bruge i udviklingen af deres forretning/organisation/brand i forhold til bæredygtighed.
Disclaimer:
Indsigt i den digitale service og Think Sustainably konceptet er videregivet til os i forbindelse med en tur til Finland, hvor vi undersøgte zero-waste restauranter, bæredygtige festivaller, kunst bienaler, retail koncepter, innovationshuse med sustainable pro bono programmer dybt integreret i deres arbejde med virksomhedsudvikling og meget mere. Turen var arrangeret i samarbejde med byen Helsinki men indholdet og holdningerne herover er vores egne, og vi har ikke modtaget penge for at skrive om turen.