Mens dine kunder kræver hurtigere og bedre produkter, kræver dine medarbejdere et menings- og ansvarsfuldt arbejde. Løsningen? Team up - det gavner både arbejdsmiljøet, produktiviteten og innovationen!
Agilitet og omstillingsparathed har længe været på det brede erhvervslivs læber, men først nu begynder mange virksomheder at undersøge, hvad de egentlig kan gøre for at handle mere agilt på deres muligheder – mens de fastholder og udvikler medarbejdernes motivation til at arbejde. Skal din virksomhed forblive relevant og attraktiv for fremtidige kunder og medarbejdere, kræver det en omstilling væk fra silo-tænking til selvkørende enheder, der sættes i spil med en kombination af maksimalt råderum, et klart mål og ansvarlighed for både processerne og for hinanden. For at det ikke ender ud i rent kaos, skal der være en plan og bruges værktøjer, som leder medarbejderne den rette vej. Jeg kalder det Team Science og gør dig her klogere på, hvorfor og hvordan det kan skabe succesfulde forandringer hos dig.
Hvordan skiller du dig ud, når robotterne kommer?
Det sidste årti er alle brancher og industrier blevet berørt af en automatiseringsrevolution, og alt tyder på, at de arbejdsfunktioner, der kan automatiseres, vil blive automatiseret. Det er blot et spørgsmål om tid. Men hvordan skiller din virksomhed sig ud, når teknologien overtager dine fremmeste jobfunktioner, og dine konkurrenter dermed kan bruge samme teknologi til at tilbyde samme produkt? I stedet for at læne dig slukøret tilbage i kontorstolen og vente på, at den dag kommer, er der heldigvis andre parametre, du kan skrue på. Vil du skille dig ud fra dine konkurrenter på fremtidens arbejdsmarked, skal du bringe dine medarbejderes personlige kompetencer i spil. Gode samarbejdsevner, motivation og engagement bliver afgørende faktorer, hvis du vil optimere din produktion. Og nye måder at arbejde sammen på bliver en nødvendighed.
Samarbejde? Motivation? Alt det der med mine medarbejdere? Det fikser HR! Tænker du måske. Men så bevæger du dig netop inden for den silo-tankegang, jeg vil have dig væk fra. Det er rigtigt, at der var engang, hvor det måske gav pote at opdele virksomheden i afdelinger og overlade alt det der med mennesker til en særskilt HR-afdeling. Den tankegang bliver du nødt til at smide væk, hvis du vil have succes i dag og i fremtiden.
Alt det der med mennesker har ikke sin plads i et særligt hjørne af organisationen. Det skal gennemsyre din organisation og dine arbejdsgange – og bruges af alle hver dag. Skifter du fokus fra at arbejde i afdelinger til at arbejde i teams, der arbejder sammen på tværs, forkorter det vejen fra ide til handling. Hvorfor? Fordi alle de nødvendige kompetencer og al den relevante viden for at udføre opgaven er samlet i ét team, hvor man ikke skal afvente grønt lys fra respektive ledere for at gå i gang. Derved øges sandsynligheden for en oplevelse af større ansvar og engagement hos medarbejderne, hvilket skaber positive tal på bundlinjen. Det er intet tilfælde, at flere virksomheder tager den agile tankegang til sig og implementerer teams, som er selvledende, autonome og selvdirigerende for at opnå en Silicon Valley-lignende innovationshastighed. Alt peger dermed på et behov for, at du dykker ned i arbejdsrelationen mellem mennesker. Der er behov for at opsøge og perfektionere brugen af redskaber, der kan understøtte teams. Både når det kommer til resultatsikring og i arbejdet med mennesker.
Teams skaber bedre resultater og højner motivationen – og holder dig attraktiv for toptalenter
Forskning viser, at grupper træffer bedre beslutninger, end den klogeste i gruppen vil gøre alene, hvis de har den samme information til rådighed. Samtidig er det ofte forskellighed og modstand, som skaber de bedste resultater. I hvert fald, hvis man får brugbar feedback, der udvider ens horisont. Vidensdeling og sparring – især på tværs af fagområder – er vejen til forbedret performance. Ellers risikerer du den sædvanlige silo-organisation, hvor hver afdeling kun arbejder for, at netop deres arbejdsopgaver bliver løst. Du risikerer, at innovation går tabt, og at Lisbeth i HR-afdelingen bliver frustreret over investeringer i robotter frem for i mennesker, fordi hun ikke kan se meningen med det. Det er nødvendigt at nedbryde siloerne og arbejde i tværgående teams. Det forbedrer både medarbejdernes og kundernes oplevelse. For ikke bare at gøre ”som vi plejer” har vi brug for, at der er nogen, der stiller spørgsmålstegn og kommer med forslag til nye og andre veje at gå – se så bliver vi innovative!
Teams forbedrer ikke blot dine resultater, men også din medarbejdertilfredshed. Det kan betyde et forspring for dig, når toptalenterne skal vælge arbejdspladser. Vi bruger en tredjedel af vores tid i hverdagen på at gå arbejde. Derfor er det for både den enkelte og virksomheden vigtigt, at medarbejderne er motiverede og engagerede i deres arbejde. Det kan de fleste nikke genkendende til. Til trods for anerkendelsen af, hvor stor betydning medarbejdernes motivation, trivsel og engagement har for både den enkelte og for virksomhedens performance, viser den seneste undersøgelse af Gallup på området, at 69 % af medarbejdere på globalt plan ikke er engagerede i deres arbejde, og at 18 % er direkte uengagerede i deres arbejde. Det globale engagementsmønster peger på, at nutidens måde at lede og udvikle medarbejdere på, ikke fungerer. Medarbejderne søger formål, mulighed for at udvikle sig, en coach frem for en chef og en leder, der fokuserer på og udnytter ens styrker frem for at være optaget af svagheder. Arbejde og fritid er sammensmeltet, og det er derfor blevet endnu vigtigere, at medarbejderne kan identificere sig med deres arbejde. En teambaseret organisation betyder, at man kommer tættere på sine kollegaer og på den måde får en følelse af at høre til. Det betyder, at man kan sætte sine kompetencer i spil lige præcis der og i det team, hvor der er brug for det. Det betyder, at der er frihed til at være medforfatter i organisationens historie. Det betyder mere motiverede medarbejdere.
Hvordan kommer du i gang? Fem veje til at forløse din organisations potentiale
Arbejder du ikke allerede i teams, eller har du et ønske om at forbedre de teams, du allerede har? Så skal du først og fremmest være åben for forandringer. Når man som organisation tøver med at forandre sig, er det ofte fordi, man forsøger at beskytte den traditionelle måde at arbejde på, fordi det netop tidligere har været vejen til succes. Der er mange følelser indblandet i organisationens fortid, hvilket gør det sværere at gå nye veje. Men derfor er det stadig nødvendigt. Første skridt mod en team-kultur er at overveje, om nedenstående punkter er overholdt i din virksomhed. Hvis ikke, er det her, du skal begynde, hvis du vil se mere motiverede medarbejdere, større agilitet og bedre resultater på bundlinjen:
- Afskaf hierarkier og skab en fladere struktur, hvor teams selv er ansvarlige for beslutningstagningen. Når teamet får ansvaret, kan de reagere hurtigere på ændringer i markedet. Det øger desuden oplevelsen af medbestemmelse motivationen hos den enkelte medarbejder.
- Fokuser på weQ frem for IQ. Fokuser på samarbejde og den kollektive intelligens i teamet. Det skaber flere resultater end det, et enkelt talent kan fremskaffe alene.
- Gør viden tilgængelig og transparent for hele organisationen, hvorved man bedre kan hjælpe hinanden i organisationen og skabe hurtigere resultater.
- Afgræns opgaven og sæt specifikke mål, så teamet ved, hvornår det er en succes. Evaluering af egen indsats og feedback er afgørende.
- Skab en kultur, hvor det er okay at lave fejl. Fejl fører ofte til indlæring og endnu bedre løsninger!
Er du interesseret i at høre mere om Team Science, eller er du allerede nu klar til at optimere eller gentænke måden I arbejder sammen på, så tøv ikke med at kontakte mig.