Helte og idoler optræder live hjemme i din egen stue
Tiden er kommet, hvor du kan være en anden, om så bare for en dag. Du har mulighed for at opleve hvordan det er at stå på scenen med Sir Poul McCartney eller The Who foran et stadium med +50.000 tilskuere, du kan være til stede på scenen til et Circue de Soleil show i Las Vegas eller du kan opleve en akustisk session med Ben Harper på en strand i Bali. Alt sammen hjemme fra stuen. Bare tag et par virtuel reality briller på og forbered dig på oplevelser ud over det sædvanlige.
Virtual Reality (VR) er en teknologi der spås at blive oplevelsernes højborg, og noget der vil udfordre og ændre adskillige industrier, som vi kender dem i dag. Undervisning i fremmede kulturer bliver mere nærværende. Bygningsdesign og 3D arkitektur bliver udfoldet som stod du inde i bygningen. Rejser, livekoncerter, museum- og naturoplevelser bliver tilgængelige for alle.
Virtuel reality og oplevelser
Mennesker og individer oplever gennem vores sanser. Det er vores følelser og erfaringer, der løbende skaber vores identitet og former vores oplevelser. Du kan se så mange Youtube videoer eller læse så mange bøger og artikler som du vil, men intet kan sammenlignes med at kunne gå rundt i en andens sko, at opleve en vedkommendes verden gennem det han/hun ser og oplever. Også selvom det kun er for en kort periode.
Et rigtig godt eksempel på dette er The New York Times og deres samarbejde med Google. I 2015 sendte New York Times 1,2 mio Google Cardboard headsets ud til deres læsere. Cardboard er en VR viewer, der er lavet af pap, og som gør det muligt at se 360graders video, 3D optagelser og virtuel reality oplevelser via brugeren egen smartphone. Det betyder at man som virksomhed kan producere og opdatere sit VR materiale meget ala en app, og distribution foregår ligeledes ad de samme kanaler.
Softwaren som New York Times sendte med Cardboard gav læserne, samt deres familie, venner og samarbejdspartnere, mulighed for virtuelt at tilbringe tid i flygtningelejre rundt omkring i verden. En oplevelse som formentlig både er en chokerende og nedslående oplevelse for mange.
Forhåbentlig vil samarbejdet mellem New York Times og Cardboard skabe en større følelse af empati for mennesker i tragiske situationer og måske inspirere flere til at hjælpe.
“Our readers look to The Times for innovative and powerful storytelling and this is The Times at its best. Our Magazine team has created the first critical, serious piece of journalism using virtual reality, to shed light on one of the direst humanitarian crisis of our lifetime,” – Dean Baquet, executive editor, The New York Times.
Fra indblik i den tredje verden tilbage til Virtuel Reality som disrupter og inspirator til musikindustrien. VR har allerede et væld af applikationer indenfor musikgenren, og spænder fra pædagogisk materiale til ren underholdning. Vi hos Innovation Lab ser dog yderligere perspektiver indenfor musik og kunst, hvor VR kan levere ny værdi i de kommende år.
Livemusik
Siddende i et rum iført VR briller vil nok aldrig erstatte oplevelsen af at se din foretrukne kunstner i det virkelige liv, omgivet af andre fans og den specielle energi der er til stede. Men i situationer hvor liveoptræden ikke er en mulighed, så er VR musikoplevelser en værdig erstatning.
Der findes jo også personer, der elsker musik, men bor steder hvor ikke mange kunstnere turnerer, eller personer som ikke har råd til at se de store shows eller endda personer med handicap, der gør koncertoplevelser besværlige eller vanskelige. Her kan VR musikoplevelser gøre en markant forskel.
VR kan muliggøre live musikoplevelser for personer, der ikke har mulighed for at deltage. Virtuel Reality kan ligeledes give kunstnere, der ikke kan turnere (af den ene eller anden grund) mulighed til at spille “live”, og endda tage sig betalt for dette. Musikindustrien vil få et nyt marked, en hybrid, hvor kunstnere kan udnytte virtuel reality teknologien til at levere til nye markeder, og tilbyde oplevelser til personer som ikke ellers ville komme til showet/koncerten.
Virtuel Reality vil også give mulighed for at udvikle nye formater og levere anderledes musikoplevelser, da musikken kan kombineres med følelsesrige sceneshows og andre emotionelle påvirkninger der kan påvirke musikoplevelsen positivt, og som kan distrubueres eksponentielt.
I skrivende stund kan du opleve Paul McCartney, The Who og José Gonzalez og deres live optrædener gennem 360 graders 3D video.
De forskellige bands og musikproducenter behøver desuden ikke alle opfinde den dybe tallerken. ”Jaunt” en virtuel reality distributør, er et godt eksempel på en platform, hvor kunstnere selv kan stille deres materiale til rådighed.
Virtuel Reality apps
Apps og i særdeles hed VR apps kan på mange virke som et kompliceret og omkostningstungt element, hvilket nok kan afskrække mange. Virtuel reality er imidlertid fremtiden hvis man som kunstner, promotor, repræsentant, distributør eller andet har lyst til at levere oplevelser til publikum. I skrivende stund vil det måske virke som mange penge, men omkostningerne er drastisk faldende. Det kan sammenlignes med udviklingen indenfor apps og hjemmesider, som i starten var forbeholdt de få, og efterhånden har alle fået deres egen. For inspiration se de flotte produktioner fra VRse.
Oculus Rift og Facebook baner vejen for Virtuel Reality
Virtuel Reality er fremtiden og VR gør at oplevelser bliver tilgængelige for alle. Facebook købte Oculus Rift for 2 mia $ i 2014, hvilket var med til at cementere teknologen og udviklingspotentialet. Siden har adskillige andre industrigiganter såsom Microsoft, Samsung, HTC og Google meldt sig på banen og alle investerer stort i udvikling af VR teknologi og produkter.
2016 er desuden året hvor mange af de nye headsets kommer i handlen. De bedste platforme er imidlertid kun så gode som det indhold der kan tilgås af brugeren. Det mest basale er selvfølgelig vigtigt, som for eksempel at brugeroplevelsen er flydende, opløsningen høj, lyden retningsbestemt, høj frame-rate og lignende. Derudover er indholdet, både kvalitet men også udvalget, det vigtigste.
Lidt ligesom vi så det med App Stores er det vigtigt at give andre mulighed for at udvikle og distribuere relevant indhold i stedet for at stå med det hele selv. Således vil der opstå flere platforme, hvor brugere selv kan uploade indhold, platforme der samler de bedste indenfor genrer, og platforme der igen hjælper brugeren med at lave og levere indhold.
The power of virtual reality is that it gives the viewer a unique sense of empathic connection to people and events
Jake Silverstein, editor in chief, The New York Times Magazine
Tilgængelighed for alle
Virtuel Reality sammenstilles ofte med de tidligste dage af internettet. I den nære fremtid er det ikke utænkeligt at vi benytter VR til alt fra at lære om verdens begivenheder og historie til at se musik idolers liveoptrædener fra scenen, at bruge eskapistisk tid med berømtheder i deres hjem eller tage på yoga camp på fjerne destinationer.
Det er ikke længere fantasien der sætter grænserne, det er VR indholdet, og det kan du selv være med til at levere.
God fornøjelse, og for mere VR inspiration henviser vi til vores indlæg om VR turisme, og ellers kontakt os for at høre hvordan VR vil berøre din branche