Virtual Reality turisme - Når den rigtige verden må vente
Virtuel Reality er noget der for alvor kommer til at rykke ved rejsebranchen og turisme og oplevelsesaktører vil i den grad blive berørt af den hastige udvikling indenfor kommercielle VR løsninger.
Steder opleves dog ikke udelukkende gennem hvad vi ser, langt fra. Oplevelsen er afhængig af adskillige faktorer. Som for eksempel er vores fysiske oplevelser påvirket af tidligere oplevelser, hvad vi foretager os på destinationen, hvem vi oplever det med, medieringen af stedet før under og efter, samt alle de sanseindtryk vi får. Når det er sagt så er der bare utrolig mange muligheder, hvis man er åben for at benytte de teknologier der er til rådighed.
Ved brug af 4D Virtuel Reality kan man både mærke sandet under ens fødder, smage den salte brise der kommer fra det azur blå vand, høre bølgerne bruse og dufte aftensmaden der syder på grillen. Marriott Hotels lavede en sådan teleporter. Vi nærmer os virtuelle oplevelser, der begynder at give oplevelsesmæssig værdi. Både som markedsføring, som salgsargument men også som oplevelse i sig selv.
Efterfølgende har hotelkæden Marriott desuden forsøgt sig med in-room VR oplevelser, og Qantas Airlines benytter VR til at give rejsende en ekstra lag i oplevelsen under selve flyrejsen.
Synssansen alene er en yderst effektiv følelsesskaber, da den påvirker vores krop på en meget fysisk måde. (Alle der har set en person prøve et Virtuel Reality headset med en rutchebane kan vidne på at vedkommende læner sig ind i svingene, bliver bløde i knæene og i øvrigt ofte har lidt af den søde rutchebane kvalme efterfølgende.)
Optagelser som tillader at gæsten kan fordybe sig eller selv gå på opdagelse, som det er tilfældet med 360 graders video, kan således benyttes til at give gæster en forsmag på den oplevelse de kan få på destinationen.
Virtuel Reality – Oplev verden uden at bevæge dig væk fra sofaen
Der er rigtig mange virksomheder der har fået øjnene op for Virtuel Reality og turisme. Et eksempel er platformen AscapeVR, hvor du gratis kan være en virtuel turist og rejse hvorhen du har lyst. AscapeVR vil endvidere betale turister for at uploade deres 360 graders optagelser af destinationer og oplevelser.
Vidpaltravel kommer lidt tættere på en kommerciel løsning, som skaber specifik og aktuel værdi for den rejsende. Vidpaltravel tilbyder en service hvor den enkelte person kan bestille en 360 graders optagelse af destinationen, som vedkommende gerne vil besøge, og se lokationen online inden afrejsen mod en betaling.
We see virtual reality as an innovation that will change the travel business
Marco Ryan, Chief Digital Officer, Thomas Cook Group.
At mestre kundens forventninger
Internationale analyser viser, at 75 % af alle beslutningsprocesser i forhold til rejser starter online. Da langt de fleste turister således benytter internettet til at finde information om produkter og til at afgøre rejserelaterede beslutninger giver dette nogle åbenlyse muligheder for at turismeaktører kan udnytte Virtuel Reality og 360 graders optagelser.
Turismeaktører kan endvidere sagtens benytte eksisterende løsninger til at kommunikere services, destinationen, oplevelsen og/eller selve produktet til potentielle kunder, i stedet for at opfinde og udvikle egne platforme.
360 graders oplevelser kan have mere end det formål at fremvise verden
Hvis vi holder fokus på præsentationselementet kan optagelserne også bruges til at give de interesserede et preview af hvad de kan forvente af den oplevelse, som du sælger.
Det er anvendeligt om du er en arkitekt, ejendomsudvikler, turistattraktion, hotel eller noget helt andet, for med en 360 graders oplevelse af dit produkt kan du bedre kontrollere forventningerne hos kunden og dermed tilfredsheden og værdien, som de får af produktet.
Der bliver således ikke et gap mellem forventningen og oplevelsen og dermed mindskes risikoen for misforståelser og skuffelse. For er der noget en kunde ikke vil, så er det at føle at personen har brugt sin tid og ikke mindst sine penge ufornuftigt.
Kundens forventninger forud for en oplevelse af produktet er tæt bundet sammen med oplevelsen af produktet og er en vigtig afgørende faktor for om kunden ønsker at anbefale produktet til andre.
Som en sidste sidegevinst kan en 360 graders optagelse øge den oplevede service, hvilket igen øger konkurrencedygtigheden, troværdigheden over for produktet og som følge heraf kundens tilfredshed.
Virksomheder som Microsoft, Samsung, Google, HTC Sony og andre udvikler alle deres egne løsninger, hvilket giver en god indikation om, at VR er en potent teknologi såvel som et gigantisk forretningsområde i fremtiden.
Virtual Reality is the ultimate empty machine
CEO Linden Lab (Second Life)
Virtuel Reality har endnu ikke overtaget i turismeformidlingen. Men når indikationerne, i hele verden, alle viser at VR bliver the-next-big-thing inden for oplevelser, markedsføring, salg og service, så er muligheder og potentiale bare uendelig stort.
Hvis du vil høre hvordan Virtuel Reality kan transformere din forretning og skabe vækst for din virksomhed, så kontakt Jarle for en uforpligtende snak. jarle@ilab.dk