2020 gav os alle et akut behov for at mestre onlinemøder. Det gjaldt også hos Jyske Bank, som Innovation Lab hjalp til at styrke de digitale mødekompetencer.
Da Corona-krisen sidste år ramte vores samfund med 1.000 km./t., stod det hurtigt klart, at den digitale fremtid, vi havde forventet at se som en rolig optrapning over de næste par år, pludselig havde sparket døren op og stod og stirrede os alle direkte ind i øjnene.
Ligesom resten af verden måtte Jyske Bank hurtigt omlægge alle møder fra fysiske til digitale, og det stod her klart for Director of Corporate & Institutional Sales, Peder Busk Dencker, og resten af ledelsestemaet, at de måtte styrke medarbejdernes kompetencer inden for den digitale mødedisciplin, så de kunne oprette holde den gode relation med kunder og partnere digitalt.
“Vi blev som alle andre sparket lidt ud over kanten i forhold til det her med at holde onlinemøder. Det blev klart, at vi havde brug for at blive dygtigere til både den praktiske del, men især også til at gøre onlinemødet levende og fremstå professionelle digitalt. Hvem har ikke gennem det sidste år siddet i et onlinemøde, hvor teknikken ikke fungerede, eller hvor man ikke syntes, der var en god struktur eller indflyvning? De onlinemøder ville vi ikke holde. Vi vil stå som en professionel partner, der har styr på sådan nogle ting”.
Peder Busk Dencher kontaktede derfor en af Innovation Labs eksperter i onlinemøder, Louise Vinther, med ønsket om at blive bedre til og mere trygge i at afholde møder digitalt, så de hos Jyske Bank kunne fremstå professionelt og yde den bedste rådgivning online. Det var vigtigt for Peder Busk Dencher at skabe et forløb, hvor Jyske Banks behov blev forstået, og hvor han også fik inputs til, hvordan de kunne udvikle sig. Dét fik han med Louise Vinther ombord:
“Louise var god til at tage de behov med, vi havde, men også til selv komme med inputs til, hvordan vi kunne gøre det endnu bedre. Så fordi begge parter lyttede til hinanden for at få det bedste ud af mulighederne, fik vi hurtigt sporet os ind på et format, der gav mening for os.”
Det konkrete forløb tog form af et online interaktivt træningsforløb, der blev afholdt gennem Microsoft Teams for i alt 66 medarbejdere med fokus på øvelser og gruppearbejde. Medarbejderne blev inddelt i fire mindre hold, som hver havde to online seancer med Louise Vinther.
Gennem træningsforløbet blev deltagerne introduceret til metoder, der kan styrke kommunikationen til onlinemøder og sikre dialog frem for monolog. Der var et specifikt fokus på møder med nye kunder og på, hvordan der skabes en god relation før, under og efter mødet. Desuden fik deltagerne gennem værktøjer og hands on-øvelser mulighed for at træne den digitale mødedisciplin og de forskellige metoder, så de efterfølgende var fuldstændig klar til at bruge de nyerhvervede værktøjer i praksis.
Inden kurset løb af stablen var der desuden et intromøde med ledelsen, så alle parter sikrede sig, at Jyske Banks behov blev dækket helt ind, ligesom der efterfølgende var et opfølgningsmøde, så deltagerne havde mulighed for at få sparring på de emner og teknikker, de efter forløbet havde haft mulighed for at prøve af i deres hverdag.
I dag står Jyske Bank på den anden side af forløbet, og Peder Busk Dencker har modtaget positive tilbagemeldinger fra medarbejderne, der føler sig meget mere trygge ved at afholde digitale møder i dag sammenlignet med før kurset:
“Medarbejderne synes, det har været super fedt, vedkommende og right-on-time. Vi stod jo midt i blæsevejret i forhold til kravet om at kunne mestre onlinemøder, og vi mærkede hele tiden, at vi blev udfordret på det fra vores kunder og partnere. Der er rigtig mange, der har været meget usikre på disciplinen, men de er blevet bekræftet i, at det kan altså godt lade sig gøre det her. Så det er rigtig stærkt!”
Forløbet har ikke kun hjulpet Jyske Banks medarbejdere til at blive bedre til at afholde digitale møder nu og her, men det har også ændret organisationens mindset og skærpet deres fokus mod de digitale onlinemøder, som ifølge Peder Busk Dencker er fremtiden hos Jyske Bank:
“Vi har virkelig flyttet os i forhold til det her med onlinemøder, og vi har i dag fuldt fokus på netop den disciplin. Vi vil gerne være en digital relationsbank, og det kræver, at vi både mestrer den digitale og den relationelle del. Jeg ser det her med at mestre digitale møder som en must-opgave. Vi skal være dygtige til det. Nu har vi fået nogle gode værktøjer og indsigter, og så kommer vi fremadrettet til at lave nogle interne fora, hvor vi flere gange i løbet af året deler erfaringer og laver opfølgning på, hvordan det går med onlinemøderne. Og desuden kommer vi til at spørge vores kunder, om de kan mærke en forbedring, så vi hele tiden udvikler os i en retning, der hjælper os til at styrke relationen til dem.”
Hvis du er nysgerrig på, hvordan vi kan hjælpe dig med at styrke kompetencerne inden for digitale møder, kan du læse mere her eller kontakte Louise Vinther på oplysningerne herunder.