Rådgivningsvirksomheden for cybersikkerhed, SecuriOT, fik mappet kunde- og markedsbehovene gennem strategiforløb og forretningsudvikling med Innovation Lab.
Velkendte strategi- og udviklingsværktøjer som SWOT-analyser og BMC kan hjælpe dig godt på vej i din undersøgelse af potentialet i dit marked – men de er ikke meget værd, hvis du ikke får struktureret dit værdifulde arbejde. Innovation Lab hjalp med forretningsudvikling for start-up og rådgivningsvirksomhed, SecuriOT.
Jørgen E. Hartig er administrerende direktør og medstifter af SecuriOT, der arbejder med processer og cybersikkerhed for produktionssystemer. Virksomheden startede han i 2018 med partneren Jørgen D. Jepsen for at optimere truslen mod cybersikkerhed for produktionsvirksomheder. Et hovedfokus hos SecuriOT er kundedialogen og det, at imødekomme markedsbehovene i en snæver branche. Det sker blandt andet ved at tegne de store linjer gennem mock-ups og beta-versioner af udviklingsopgaver, så kunderne har mulighed for at få indflydelse i programmernes features og funktioner i det endelige produkt eller service. Innovation Lab assisterede i processen ved at konkretisere SecuriOTs vision, så målene ville realiseres i handlinger og skabe retning for virksomheden. Det skete gennem Forretningsudvikling med Grit.
Proces
Forløbet startede med en analyse og gennemgang af SecuriOTs forretningsmodel, målgrupper og afklaring af modenhed i forhold til den nye løsning og strategiske grundlag. Her blev i fællesskab med Jørgen skabt et overblik over kundesegmentet og de vigtigste beslutningstagere i købsbeslutninger, som blev koblet til SecuriOTs produkter og services. Dette skete gennem principper om Jobs-to-be-done og købslogik og en dokumenteret købsrejse for kunden samt principper om pains og painkillers, som produkterne tilbyder.
Herefter blev det dokumenterede forarbejde indarbejdet i det cloudbaserede værktøj, MakeMyStrategy™, som samlede dataen i et online flow, der giver mulighed for at mappe arbejdet digitalt, når det passer.
Efterfølgende dannede Innovation Lab i samarbejde med SecuriOT et overblik over resultaterne fra værktøjet og mappede fordele, løsninger og værdi i potentielle matches for kundebehovet og produkterne. Arbejdet endte ud i konkrete OKR’er samt en strategi og handlingsplan for, hvor SecuriOT kan skabe størst værdi for sine kunder.
Forløbet har givet os en struktureret tilgang til at få vendt stenene, inden vi stod med et beslutningsgrundlag. Det gav os mulighed for at se, om der er gang på jord for de produkter, vi udvikler på, og det gav særligt værdi for os at få mappet kundebehovet mod vores styrker.
Resultat
Forløbet har hjulpet Jørgen til at danne et bedre beslutningsgrundlag for sin undersøgelse af marked- og kundebehovene, og har givet ham data og beskrivelser til udviklingsoplæg og rapporter, som han efterfølgende har brugt til ansøgninger om udvikling af sin virksomhed. Konkret har SercuriOT nu en plan for tilskud til tilførsel og rådgivning for sin startup.
“Forløbet har givet os en struktureret tilgang til at få vendt stenene, inden vi stod med et beslutningsgrundlag. Det gav os mulighed for at se, om der er gang på jord for de produkter, vi udvikler på, og det gav særligt værdi for os at få mappet kundebehovet mod vores styrker,” fortæller Jørgen E. Hartig, adm. direktør, SecuriOT.
Mangler du inspiration til, hvordan du kan få strategisk overblik over dine markedsmuligheder, kan du læse mere om, hvordan du kan udvikle din forretning her. Vi tilbyder både at agere strategisk rådgiver eller blive en del af i dit team som projektleder eller sparringspartner på udviklingsprojekter. Og så skræddersyer vi altid forløbet, så det passer bedst til din situation. Kontakt blot Per Lolk nedenfor til en uforpligtende snak eller tilbud.