Bør du sænke prisen? Hæve den? Tilbyde noget helt andet? Det kan være en jungle at sætte den rette pris. Vi giver dig råd til den optimale prissætning.
Prisen, du sætter på dit produkt eller service, kan betyde alt fra en blomstrende forretning til røde tal og kundeflugt. Men hvordan sætter du den rette pris til dit produkt eller din service – den pris, der generer flere kunder og styrker bundlinjen? De flestes intuition vil nok sige dem, at vil vi have flere kunder i vores (fysiske såvel som virtuelle) butik, så skal vi sænke prisen. Men hvad hvis det modsatte er tilfældet? Hvad hvis du lige præcis skal hæve prisen for at tiltrække kunderne?
Netop prissætning er blevet endnu sværere, jo mere digitaliseringen har taget fart. Til denne briefing får du gode råd til lige netop din situation – lige meget om du tilbyder fysiske produkter, (digitale) services, abonnementbaserede løsninger eller skal finde den idéelle timepris.
Helt kort handler prissætning om meget mere end prisen – det handler om at skabe din mest optimale konkurrencefordel. Prissætning bør være en integreret del af organisationen, hvor salget bakkes op af en stærk kultur og motiverede medarbejdere, der gør det soleklart for kunden, hvorfor vedkommende skal købe deres produkt eller service. Det er ingen kunst, men det kræver de rette strategier, trial & error og ikke mindst vedholdenhed!
Denne briefing er for dig, der vil lære, hvordan du finder frem til den mest optimale pris for dine produkter og services. Vi tager dig igennem konkrete metoder til prissætning, som du nemt kan bruge og implementere i din virksomhed lige meget, om du arbejder med produkter, services, abonnementsbaserede løsninger eller tager en timepris. Og så får du inspiration fra de bedste eksempler på både startups og mastodonter, der har haft succes med forskellige prissætningsstrategier – herunder et indblik i de førende teknologier og teknikker
Take-aways:
- Viden om, hvorvidt du tager den rette pris for dine produkter og services – og gode råd til, hvad du kan gøre, hvis den trænger til en justering.
- Konkrete strategier til en optimeret prissætning.
- Inspiration til, hvordan du tænker prissætning ind i et større hele, der inkluderer interne såvel som eksterne interessenter.
- Indblik i, hvad teknologien kan hjælpe med, og hvad vi forventer os fra den teknologiske udvikling.

Per Lolk er Innovation Labs Sales Lead. Han er medejer af og bestyrelsesformand i Innovation Lab og partner i mikrovirksomheden Grit by Innovation Lab. Per har med mere end 20 års virke inden for salg og ledelse skabt en unik kompetenceprofil der kombinerer håndværkene løsningssalg og både strategisk og operationel ledelse. Pers baggrund gør, at han hurtigt kortlægger grundlæggende behov hos sine samarbejdspartnere og navigerer strategier, koncepter og projekter jordnært i mål – uanset om det drejer sig om en at få scopet en opgave fra bunden, trukket et for luftigt projekt til jorden eller om han ”bare” står overfor en salgsafdeling, der igen og igen ikke magter at komme i mål med deres salgsbudgetter.