Kan hårde tal og data fortælle os noget om - og måske endda forbedre - kulturen i vores virksomhed? Uden tvivl! Og det er nu, du skal udnytte muligheden.
Vi ved allerede at målrettet indsamling, analyse og brug af data kan optimere produktion og drift. Og når masser af virksomheder dagligt kigger på KPI’er (Key Performance Indicators), så er det blandt andet for at få indsigt i medarbejdernes individuelle indsatser og effekten af kommunikationsstrategier. Men meget sjældent fortæller det os noget om kulturen i virksomheden.
Mens de typiske Business Intelligence-værktøjer kan skabe overblik over performance i traditionel forstand, så giver de ikke indblik i medarbejdernes trivsel, deres glæde og motivation ved arbejdet. Faktisk var grundtanken bag KPI-modellerne, at man skulle fjerne følelser og andre ‘bløde’ værdier for gøre beslutningsprocesser og valg mere strategiske og effektive. Væk med mavefornemmelser og ind med hårde metrikker.
De seneste år har man set et opgør med det princip. Big Data forstås ikke længere kun som kølige facts isoleret fra menneskelige kvaliteter. Tværtimod fortolker man data som resultatet af en bestemt virksomhedskultur, der udgøres af en unik sammensætning af medarbejdere. Hos Innovation Lab kalder vi det også for en Human Data-approach – og i webinaret stiller vi skarpt på, hvorfor den tilgang vinder hastigt frem.
Take-aways:
- Hvordan kan Human Data bruges til at booste eller tage temperaturen på kulturen i din virksomhed?
- Hvordan forstår vi sammenhængen mellem ‘bløde’ menneskelige kvaliteter (følelser, empati m.m.) og effektive, datadrevne beslutninger?
- Kan Human Data være del af din branding-strategi?
- Eksempler på aktuelle cases og best practices med fokus på AI og automatisering som fremtidig satsning.

Thomas er PhD og specialist i de menneskelige og kulturelle aspekter af data-analyse og sensemaking. Han arbejder især med feltet for Emotional Data, som spiller en stadig mere markant rolle i bl.a. e-commerce, neuromarketing og organisationsudvikling. Thomas’ viden og rådgivning omkring Emotional og ‘Human’ Data har solid forankring i den nyeste forskning kombineret med praksisprojekter. Han samarbejder løbende med førende internationale eksperter på området.
Medlemswebinar
Som medlem hos Innovation Lab kan du gense webinarer og downloade præsentationer, når det passer dig.
Se optagelsen af webinaret