Først kom e-commerce, så kom m-commerce. Nu smelter det hele sammen som a-commerce, der bliver omdrejningspunkt for brændpunktet mellem tech og handel henover det næste årti.
Automatiseringsbølgen er voldsom, og den er først lige startet. I kølvandet kommer automatiseret handel – når de automatiske processer omkring os selv foretager transaktioner. Det kan blive større end både e-handel og mobilhandel tilsammen, fordi det er så nemt, og fordi ingen i virkeligheden interesserer sig for betaling. Kun for de varer og services, vi betaler for. Men det betyder en verden til forskel, når fokus flytter væk fra betalingen, der foregår helt umærkeligt i baggrunden. Hør hvordan i vores webinar om a-commerce!
Hvert tiende år i evolutionen fra fysisk handel over e-handel til mobil-handel har nye platforme ændret forbrugernes indkøbsmønstre, givet plads til nye forretningsmodeller og disrupted industrier, som samlet har været billioner af dollars værd – og det er ved at ske igen.
I horisonten ser vi lige nu den næste bølge: Autonomous Commerce (a-commerce). Ligesom de tidligste browsere og smartphones, er virtuelle assistenter (IVAs) i dag først lige blevet en del af tech-fetischisternes liv. Men i løbet af de næste fem år vil de efterhånden blive allestedsnærværende, og intelligente agenter vil:
- … blive den primære brugergrænseflade på 4 milliarder mobiltelefoner og smart speakers – og ligeledes på milliarder af IOT-enheder.
- … udvide deres rækkevidde ved at påvirke forbrugernes opmærksomhed, præferencer og købsbeslutninger mod deres tilbud.
- … koordinere med hinanden og med andre agenter (autonome leveringskøretøjer, kasseløse butikker, cloud-køkkener osv.) for at betjene forbrugerne med så lidt menneskelig indgriben som muligt – og derved forme den autonome handel.
I nogle industrier er a-commerce her allerede – faktisk er det her den dominante model. Det gælder eksempelvis i investerings-bots og automatiseret energi-trading, på streaming-playlister på Spotify og i algoritme-optimeret traffikstyring. Disse eksempler giver alle en forsmag på, hvad der vil ske i andre økonomier. Deltag i vores webinar og bliv klogere på a-commerce, når vi præsenterer feltet, de spæde erfaringer og fremskriver udviklingen frem til 2030, så du kan se betydningen og nødvendige handlinger, hvis du skal nå at springe på a-commerce-toget.
Take-aways:
- Forståelse for de teknologier, markeder, virksomheder og industrier, der vil udgøre a-commerce.
- Indblik i de næste ti års digital transformation indenfor handel.
- Indsigt i hvordan du udvikler en strategi og plan for, hvordan din virksomhed vil håndtere aCommerce – eller endda hvordan I kan kapitalisere på det.
- Guide til investeringer i nye teknologier, nye processer og lovende startups.
NB. Dette webinar foregår på engelsk.
Mark bruger videnskabsbaserede teknologier – også kendt som Deep Tech – til at hjælpe virksomheder med at forstå nye teknologier, deres relevans, og hvordan de kan bruges til at udvikle den enkelte organisation og forretning. I over 20 år og 40 lande har han arbejdet som ledelseskonsulent, teknologianalytiker, lab researcher og entreprenør hos både store mastodonter og hos adskillige start-ups. Han har siddet som formand hos The Swedish-American Chamber of Commerce og været gæsteforelæser på University of California Berkeley. Mark samler sin viden inden for kunstig intelligens med sit arbejde for kunder i mange forskelligartede industrier for at udvikle co-innovation mellem menneske og maskine på en måde, så det giver mening i den specifikke kontekst.
Medlemswebinar
Som medlem hos Innovation Lab kan du gense webinarer og downloade præsentationer, når det passer dig.
Se optagelsen af webinaret