I 2017 skiftede Ørsted navn fra DONG Energy og gik fra sort til grøn energi. Innovation Lab bidrog med en digital løsning i omstillingen i Ørsteds identitet.
Ørsteds vision er at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Det ændrede fokus på vedvarende og bæredygtig energi krævede et identitetsskifte, som tydeligt bakkede op om den nye vision og værdier. Ørsted ønskede at tage medarbejderne med i denne transformation og valgte derfor at inddrage de lidt over 6.000 medarbejdere i Ørsted gennem spil-platformen “Ørsted Challenge”, som Innovation Lab udviklede.
Proces
Siden 2011 har Innovation Lab haft stor succes med at skabe digitale platforme, der bl.a. bygger på elementer fra spilverdenen og tilpasse allerede eksisterende digitale setup til nye identiteter og koncepter med henblik på at vise visioner, der skaber værdi for virksomheder og deres brugere.
En stor del af at bygge en digital gamification platform handler om brugervenlighed, UX og UI – for hvis brugervenligheden på platformen ikke virker efter hensigten, falder de gode intentioner og idéer til jorden. Hvis virksomheder skal lykkes med at engagere sine medarbejdere og/eller kunder, er spil-designet altafgørende for brugeroplevelsen ifølge Brian Burke, ekspert i enterprise architecture og gamification. En undersøgelse lavet af Gartner viser samtidigt, at 80% af spilrelaterede apps ikke vil føre til succes, netop på grund af manglende fokus på designet.
Derfor udviklede vores grafiske og digitale afdeling, Digital by Innovation Lab, online spil-platformen “Ørsted Challenge”, hvor medarbejderne i Ørsted quizzede omkring navne- og identitetsskiftet. Hver uge indeholdt quizzerne et nyt tema med spørgsmål inden for bl.a. historien bag Ørsted og den grønne omstilling. For hvert korrekt svar vandt medarbejderne point, og hvis medarbejderen svarede forkert modtog han/hun med det samme en forklaring på det rigtige svar. Medarbejderne quizzede mod hinanden, afdeling mod afdeling og land mod land – og konkurrerede derfor i teams om, at få flest korrekt svar i spil-perioden, der strakte sig over flere uger. På denne måde blev medarbejderne i Ørsted taget med på rejsen i identitetsskiftet på en legende og interaktiv måde, der skabte engagement blandt medarbejderne.
Resultat
Gennem udviklingen af “Ørsted Challenge” skabte Innovation Lab en digital gamification platform med formålet at informere og engagere medarbejdere i Ørsted omkring navne- og identitetsskiftet på en anderledes, sjov og effektiv måde. I projektet fokuserede vi – i samarbejde med Ørsted – på at stille spørgsmål, som ville skabe engagerede medarbejdere i skiftet fra sort til grøn energi.
“Det var en rigtig god kommunikationsplatform i forhold til at få medarbejderne med på rejsen i vores navneskifte og rebranding. Så internt fungerede det efter hensigten, som dels var at engagere medarbejderne og gøre det mere nærværende, og dels at skabe en platform så vi kunne få vigtige budskaber ud til medarbejderen.”
– Frederikke Asschenfeldt Bryde, Senior Brand Consultant, Ørsted.
Ved at bruge psykologiske belønningssystemer i spil-relationer motiveres medarbejderen til at absorbere viden hurtigere og bedre end ved traditionelle træningskurser eller informationskampagner. Gennem spil bliver vi nemlig mere engageret og motiveret til at udføre opgaver på arbejdspladsen, ligesom det hjælper til læring og udvikling – og samtidig forstærker spil den sociale relation på arbejdspladsen, ifølge en undersøgelse lavet af TalentLMS.
Over perioden som spillet strakte sig over, spillede næsten halvdelen af Ørsteds over 6000 medarbejdere med, hvoraf 93% af disse var aktive i hele spil-perioden. Over 68.000 spørgsmål blev besvaret i de næsten 14.000 quizzer i alt.
Hvad er Ørsted Challenge
Platformen “Ørsted Challenge” bygger på samme system, der blev brugt i et tidligere projekt for LEGO, Aarhus Kommune, Region Midtjylland og TopDanmark. Platformen hedder “Lifehackers”, og indeholdt en quiz-del og en challenge-del, der havde til hensigt at skabe en sundere livsstil på arbejdspladsen og nedbringe sygefravær ved at bruge spil-elementer, udfordringer og konkurrencer. Spil-platformen har udover disse projekter potentiale til at kunne benyttes i andre sammenhænge, som for eksempel ved forøgelse af arbejdsglæde, til at reducere elforbrug i en energivirksomhed eller forbedre compliance i advokatbranchen.
Står I over for en digital transformation, der kræver, at i gentænker og rebrander jeres identitet? Vi har igennem mange år arbejdet tæt med kunder i netop denne transformation og udvikling af dertilhørende digitale platforme. Du er velkommen til at kontakte mig via knappen herunder eller på tlf. +45 22 55 87 20 – jeg tager gerne en uvildig snak med dig, om dine ønsker og behov.