Einstein sagde: “If I had an hour to solve a problem I'd spend 55 minutes thinking about the problem and five minutes thinking about solutions.”
Men det er svært i en verden, hvor konkurrencen er hård, deadlines gerne skulle have været nået i går, og the next-big-thing konstant er på tapetet.
Virksomheder er rundt omkring i gang med at skabe forretningsværdi på baggrund af de muligheder, den grønne omstilling og digital transformation skaber. Gode beslutninger og rette prioriteringer er et aktiv, når der skal leveres på strategiske retninger og produkter. Men det kræver, at vi dykker ned i problemet, før vi definerer den konkrete løsning!
Brugerbehovet er centralt. Det er ikke nyt. Men alligevel får vi det ikke prioriteret. I flere årtier har vi haft fokus på at optimere og effektivisere vores interne processer, men vi har mindre forståelse for den konkrete brug af vores produkter og services, når vi slipper dem. Så hvis vi vil omstille os digitalt eller grønt, har vi brug for den forståelse. Vi tager mange af de vigtigste beslutninger tidligt i processen: meningsfulde beslutninger fra internt perspektiv – men ikke altid fra et eksternt perspektiv. Og det kan koste os rigtigt dyrt i det lange løb!
Den gode nyhed er, at der med den digitale omstilling også er kommet en hel række af nye digitale services og tools, som hjælper os til mere effektivt at samle bruger/kunde/borgerindsigter – og herigennem træffe bedre beslutninger, når vi vil gentænke os selv ind i en grøn eller digital agenda.
Kom med på webinaret og få indblik i disse tools, så du som forretningsudvikler, product manager eller designer ikke behøver at nedprioritere denne vigtige del af udviklingsprocessen. Vi klæder vi dig på med vores bedste tips og tricks fra vores flere års erfaring med både research og produktudvikling, og vi hjælper dig til at navigere i et landskab af mange procestilgange, redskaber og tools.
Take aways:
- Bliv skarp på, hvilken værdi du får ud af at dvæle lidt ved problemstillingen fra et eksternt perspektiv, før du forfølger ideerne.
- Se konkrete eksempler på tilgange til at forstå, hvordan dine kunder/brugere/borgere bruger dit produkt og service og herigennem afdække forretningsmæssige muligheder.
- Få overblik over konkrete effektive tools som ved hjælp af automatisering og AI sparer dig tid, når du vil blive klogere på behov og løsning fra et brugerperspektiv.
Gitte er strategisk Design Thinker og passioneret omkring at bringe kunders perspektiv i spil som basis for udvikling. I en tid med store forandringer og teknologier, der kan levere alt mellem himmel og jord, er Gitte optaget af at drive processer, der tager afsæt i brug og behov. Derigennem identificerer hun de muligheder og løsninger, som reelt er det, slutbrugerens hjerte begærer, og som derfor i sidste ende leverer forretningsværdi. Med en designbaggrund som både designer og cand. mag. i Oplevelsesøkonomi har Gitte en stor design toolbox med udgangspunkt i at identificere behov og teste løsninger. I otte år har hun sat det i spil i erhvervslivet og i praksis etableret processer, der understøtter digital strategi, udvikling af kunderejser og test af strategiske forretningsidéer.