Den teknologiske udvikling har gjort det nemmere at formidle og visualisere dine idéer. Hvordan vil du udnytte de nye muligheder?
Kreativitet spiller en væsentlig rolle i måden, hvorpå vi som mennesker forsøger at løse udfordringer og problemer. Opfindsomhedens evne kan bl.a. dyrkes og trænes ved at være nysgerrig på vores omverden, søge ny viden og inspiration, samt omgås andre kreative individer. I og med, at det afhænger af det enkelte menneskes adfærd, mestrer vi således også kreativitet på forskellige måder, og i forskellig grad. Det medfører at nogle individer anses som kreativt dygtige, og kan f.eks. oftest findes i brancher der beskæftiger sig med mode, kunst, design, underholdning, innovation, gastronomi, marketing, entreprenørskab mm. Læg dertil at der eksisterer et slags kreativt hieraki, hvor en særlig gruppe af mennesker udgør den kreative elite, som vi skeler til i håbet om nytænkning. Grundlæggende lader vi musikerne om at skabe ny musik, de innovative skabe nye produkter og modedesignerne skabe næste sæsons trend.
Ind imellem sker der dog en videnskabelig, samfundsmæssig eller teknologisk udvikling, som skubber til balancen og udfordrer hierarkiet. Og det er netop, hvad der er i gang med at ske lige nu, i form af Generativ AI.
Et etisk dilemma
Det er dog ikke udelukkende en dans på roser. Generativ AI er, som navnet indikerer, AI der fokuserer på at skabe eller generere nyt indhold. Det kan være i form af tekst, billeder, videoer osv. Når Generativ AI genererer nyt indhold, sker det på baggrund af en omfangsrig mængde af data. Modellerne er trænet på ekstreme mængder af data, indeholdende alt fra poesi, sangtekster, taler, over billeder og fotografier til lyde, musik og sange. På baggrund af alt denne viden, kan en AI således skabe nye sammensætninger af ord, lyde, pixels osv. Ligesom et menneske, der har samlet inspiration og perspektiver gennem et helt liv. Et dilemma er imidlertid, at hvis disse nye sammensætninger er baseret for meget på det oprindelige materiale, er der jo ikke tale om inspiration, men plagiering og kopiering.
En lang række kunstnere, fra musikere til forfattere, har sagsøgt eller offentligt udskældt virksomheder bag de generative AI-værktøjer, for at bryde med lovgivning indenfor ophavsret. F.eks. er sprogmodellerne bag værktøjer som ChatGPT trænet på massive mængder af eksisterende tekst, herunder bøger. Det medfører at AI-værktøjerne udvikler en forståelse for særlige måder at formulere sig på eller sammensætte sætninger. Ved at prompte ChatGPT korrekt, kan man altså få værktøjet til at generere nyt indhold skrevet i stil med virkelige forfattere, på måder som vil kunne snyde de fleste læsere. Den kunstige kreativitet i AI-værktøjerne er så at sige baseret på menneskelig kreativitet, som frit kan distribueres til os alle. Det skaber nogle udfordringer og muligheder.
Crowd-powered creativity
Debatten vedrørende AI-genereret indhold er ikke isoleret til at omhandle brud på ophavsret i form af eksisterende materialer, men handler også om fremtidens kreative output. Eksempelvis udgav en ukendt TikTok-bruger med brugernavnet ghostwriter977 i foråret et musiknummer, med de verdenskendte kunstnere Drake og The Weeknd. Problemet var imidlertid, at Drake og The Weeknd ikke havde medvirket til at lave sangen. Den var skabt med Generativ AI, der var trænet på deres stemmer og dermed kunne manipulere dem til at synge en tekst, de aldrig har sunget. Denne form for ‘deepfakes’, hvor kendte menneskers stemmer, ansigter, osv. bliver kopieret og manipuleret, er langt fra et enkeltstående tilfælde. Årsagen skal delvist findes i tilgængeligheden af de ekstremt kraftfulde AI-værktøjer, som hverken forudsætter at brugeren f.eks. skal kunne kode eller være grafisk talentfuld.
I og med at barrieren for at bruge de nye AI-værktøjer er så lav, ser vi hvordan der allerede nu er millioner af mennesker verden over, der lader nye kreative sider af sig selv blomstre. Der skrives tekstindhold med ChatGPT, generes kunst med Midjourney og udvikles virksomheder med de generative AI’er som aldrig før. Den nye teknologiske udvikling demokratiserer på sin vis kreativiteten og skaber et behov for en ny global forståelse for kreativt materiale.
Og mens domstolene forsøger at lave lovgivning omhandlende spørgsmål som ‘hvem ejer materiale skabt af en AI?’ og ‘hvordan må det bruges?’, tackler den kreative elite udfordringerne vidt forskelligt. Nogle kæmper imod, indgår søgsmål og f.eks. “forgifter” deres materiale, så det ødelægger den træningsdata, det indgår i.
Andre omfavner de nye teknologier og hvad den tidligere direktør hos TrendWatching, Henry Coutinho-Mason, kalder for ‘crowd-powered creativity’. Eksempelvis opildner sangerinden, Grimes, hendes fans til at skabe AI-genereret musik med hendes stemme. Kan hun lide det, er hun villig til at udgive det og dele fortjenesten med skaberen.
Fremtidens kreative virkelighed
Demokratiseringen af kreativiteten betyder, at du og jeg nu i højere grad kan skabe det kreative output vi har brug for, frem for at vente på at andre skaber det for os. Hvad end det er en ny sang med vores yndlingskunstner, et nyt produktdesign, en personliggjort godnathistorie til vores børn mm. Samtidig fordrer det en kultur, hvor f.eks. virksomheder kan drage fordel af deres ansattes og kunders kreativitet, ved at afholde idékonkurrencer el.lign.
Førhen har mennesker måske oplevet udfordringer med at kommunikere deres kreative idéer på en forståelig måde, hvilket har afholdt dem fra overhovedet at prøve. Generativ AI er nøglen til at låse op for al denne kreativitet. Samtidig kan virksomheder udfordre ekspertbias i den kreative proces, da man ved at bede kunder eller ansatte på tværs af virksomheden om deres kreative output kan skabe produkter fra nye perspektiver. Kunstig intelligens kan også hjælpe virksomheden med at analysere og tematisere alle de kreative idéer, og f.eks. kombinere dem på nye måder, som et menneske formentlig aldrig ville have tænkt på.
Der kan altså ikke herske tvivl om, at vi i fremtiden vil se en eksplosion af kreativt output. Hvordan det vil påvirke vores forståelse af originalt indhold er uvist, og der rejser sig en række spørgsmål som ‘hvordan og hvornår skal indhold helt eller delvist genereret af AI deklareres?’ og ‘vil indhold udelukkende skabt af et menneske i fremtiden blive anset for forældet eller blive stemplet som eksklusivt?’. En ting er dog sikker: Der er masser af potentiel værdi at hente for dig og din virksomhed ved at omfavne den generative AI i en eller anden form.
Ønsker du at dykke mere ned i Generativ AI kan du deltage på et af vores kurser i ChatGPT eller Microsoft CoPilot. Du kan også læse mere om den kreative brug af AI i vores blogindlæg om Dall-E 3, Midjourney og 4 AI-værktøjer, der skaber værdi for dit arbejde.
God fornøjelse!