Hvad betyder stakeholder management i rollen som Product Manager? Vi giver dig 4 principper, du kan have i fokus for at etablere det gode samarbejde med dine stakeholders.
Som Product Manager kender du det sikkert ret godt: du møder hver dag ind til en lang liste af ønsker fra mange forskellige stakeholders i forretningen. Nogle gange giver ønskerne god mening – andre gange udfordrer de den retning, du synes er meningsgivende for jeres produkt. Stakeholder management er en nøgle til at etablere en retning for jeres produkt og endeligt også implementere det. Derfor har vi samlet 4 centrale principper, du skal huske i rollen som Product Manager, når du vil etablere et godt samarbejde med dine stakeholders.
Lad os dog først få begrebet “stakeholders” på plads – for hvem er de? Dine stakeholders er de interessenter, der er til dit produkt. Det er alle de personer eller grupper af personer, som kan påvirke dit produkt negativt og/eller positivt, og de kan være placeret både indenfor og udenfor din organisation. Helt konkret kan det være brugerne af dit produkt; de personer, der skal levere og bidrage med ressourcer eller viden ind i dit produkt samt beslutningstagere i din organisation, som fx chefer og beslutningstagere. Mere skjult kan det også være centrale personer/grupper af personer, som har en position, der gør dem i stand til at påvirke beslutningstagere i en bestemt retning med deres ytringer. Helt overordnet er dine stakeholders alle dem, du er afhængig af for at kunne bevare fremdriften i dit produkt.
De fire principper
1. Kend dit eget udgangspunkt og retning
Det er helt centralt at kende målsætningen for ens produkt for at kunne håndtere de forskellige interesser i organisationen. Og have forståelsen for, hvordan målsætningen tapper ind i forretningens overordnede mål. Hvordan du gør det, har vi skrevet en helt anden artikel om, som du kan dykke ned i her (link til artikel).
Hos Innovation Lab ser vi ofte, at organisationer består af en lang række siloer, som hver især har deres egne mål at løbe efter. De er nødvendigvis ikke alignet på tværs. Derfor kan stakeholders have mange forskelligartede interesser, der peger i mange forskellige retninger. Og derfor er det vigtigt, at du som Product Manager har forståelsen af målsætningerne for dit produkt, så du står robust funderet i den retning, I har sat for jer, når du møder ønsker og behov fra en bred del af forretningen. Det giver dig evnen til at kunne sortere i de ønsker, du møder.
2. Kend dine stakeholders og deres rolle
Der er mange veje til at få realiseret sine ønsker i en organisation. Som Product Manager skal du forstå din organisation og de dynamikker, der foregår, så du bliver i stand til at trække i de rigtige snore på de rigtige tidspunkter. Har du stor erfaring i organisationen, har du måske en ret god fornemmelse af, hvem du skal involvere hvornår og hvordan. Er organisationen mere ny for dig, kan du inden et udviklingsforløb gøre dig et par overvejelser. Her giver RACI modellen – en god gammel kending fra project management – dig et konkret værktøj. Med det kan du mappe de forskellige stakeholders og forskellige faser i projektet – og derigennem mappe, hvem du skal konsultere, informere og få til at tage beslutninger gennem de forskellige faser. Du kan endda invitere stakeholders med ind, når deres roller defineres, så I har en åben dialog omkring det og afstemmer forventningerne.
3. Skab forudsætningerne for at etablere fælles forståelser
Har du målsætning på plads, og kender du din forretning, er du klædt godt på til at gå ud og tage dialoger med dine stakeholders. I de dialoger skal du have fokus på at skabe fælles forståelser og udgangspunkter. I kommunikation afkoder modtager ikke altid det samme, som afsender havde til hensigt at sige. Det kan vi hjælpe på vej med “tegn og fortæl”. Mapping tools, som du finder i platforme som Miro og Mural, understøtter den verbale kommunikation med visuelle hjælpemidler. Samtidig indbyder værktøjerne til dialog og muligheden for at flytte rundt på elementer undervejs i dialogen, så I får skabt et fælles udgangspunkt og forståelse af det, I taler om.
4. Skab tillid til din rolle gennem transparens
Tillid til din rolle er vigtigt for at få skabt evnen og rammerne til at kunne sige nej. Du skaber tillid til dine beslutninger, hvis du kan skabe transparens omkring dem. Mange af de nyere digitale værktøjer skaber muligheden for transparens på tværs i teams og med stakeholders. Igen kan mapping tools som Miro og Mural hjælpe til at kommunikere dine løbende beslutninger og relationer mellem dem. Evnen til at koble beslutninger til de strategiske retninger og brugerbehov er vigtig. Men også evnen til at skabe en kultur med åben og transparent kommunikation på kanaler som Slack, Teams og lignende giver dine stakeholders mulighed for at følge udviklingen på sidelinjen, så I igennem processen bevæger jer i samme retning forståelsesmæssigt.
Kort fortalt skal du sikre dit eget kendskab til organisationen og skabe fælles udgangspunkter gennem kommunikation og transparens. Det lyder enkelt – og alligevel er det svært. Alle organisationer er forskellige og dermed også vilkårene, rollen spiller ind i. Mangler du sparring på din rolle hos jer, er du altid velkommen til at række ud.
Og er du Product Manager? Og kunne du tænke dig at inspirere – og blive inspireret af andre, der sidder i samme rolle? Så er det online netværk for Produkt Managers måske noget for dig.