Virtual reality, kunstig intelligens og automatisering af indkøb
Virtual Reality shopping med personlig Avatar
Fremtidens webshops og e-handel står overfor en revolution der både vil skabe bedre online shopping oplevelser for kunden og øget indtjening for butikken. Hewlett Packard har f.eks. udviklet en Avatar platform, hvor man kan uploade en 3D scanning af sig selv. Undertegnede fik lavet min Avatar i et rum med 60 digitale spejlreflekskameraer, og hvor HPs software sammensatte billederne til en 3D model af undertegnede.
Desuden er der inkorporeret en intelligens der identificerer kroppens led og dermed muliggør bevægelse i en virtuel verden. Ens private Avatar vil på sigt kunne benyttes på forskellige webshops, hvor man således kan prøve de individuelle tøjmærkers forskellige styles og modeller på sin Avatar/”egen krop”.
Den globale onlinehandel med beklædning og fodtøj er en kategori, som, ifølge Forbes, forventes at omsætte for 300 milliarder dollars i 2018. Der er imidlertid en hage ved e-handel. I dag returneres 30 procent af alt tøj, der er købt online, hvilket øger omkostningerne for webshops og online retail, hvor de fleste returneringer er pga. størrelse og farve. Hvis returneringer kan reduceres med bare 10 procent, vil det svare til en besparelse på 36 milliarder dollars.
I den fysiske butik, hvor man (forhåbentlig) får en interessant og relevant butiksoplevelse, og hvor 80 procent af tøj bliver prøvet på i butikken, har man ikke den samme udfordring med returvarer. Her påvirkes kunden endvidere af et socialt element under shopping oplevelsen, da de fleste mennesker kan lide at shoppe med venner og familiemedlemmer. Hewlett Packard gentænker kundeoplevelsen og bringer de fysiske erfaringer ind i den online verden.

Når du har fået lavet din 3D scanning til en Avatar, er det let at prøve tøj, virtuelt, og endda kombinere tøj i kreative sammensætninger for at se hvad der klæder dig og din Avatar. Således mindskes sandsynligheden for returneringer.
Systemet vil på sigt kunne anbefale tøj ud fra tidligere køb, og med hensyn til, hvilket tøj går godt med dine andre (online)køb. Systemet muliggør endvidere en social shopping oplevelse, da man kan dele oplevelsen med andre online, prøve ting sammen, samt få rådgivning eller reaktioner fra sine venner.
Jo mere du køber, desto mere vil systemet have mulighed for at indkredse dine præferencer, lave en-til-en-marketing, og på sigt giver systemet også mulighed for at få skræddersyet jakkesæt til ens specifikke kropsmål. Hewlett Packards Avatar Platform lagrer kundeoplysninger, tidligere køb og data om interaktion og sociale medier.
Ja, du kan også tage din Avatar og indsætte den i andre virtuelle verdener og spil. Så din Avatar kan på sigt løbe rundt i f.eks. FIFA og spille mod Ronaldo og Messi, eller du kan indsætte din Avatar i Virtual Reality møder og konferencer.
Webshops og købssituationen
Webshops, online handel og traditionelle butikker er alle bygget op omkring den klassiske tre fase model omkring et behov der opstår, en købssituation og den efterfølgende ibrugtagen af produktet eller ydelsen. Denne tankegang er i øvrigt god til at få butikker til at tænke i oplevelser der går på tværs af før, under og efter oplevelsen.
Men tendenser i samfundet og moderne teknologier gør imidlertid at de første to faser er rykket tættere på hinanden, og nogle gange ligger selve brugerbehovet og købssituationen klods op af hinanden.
Amazon Dash – teknologi der mindsker afstanden mellem behov og køb
Amazon Dash er en fysisk knap der bestiller det du har brug for, i netop den situation, hvor behovet opstår. Amazon laver således den kortest mulige afstand fra behovssituationen og til selve købssituationen, hvilket er optimalt for både sælger og køber. Køberen skal ikke huske de trivielle indkøb, og butikken skal ikke konkurrere med tilbud og sammenlignelige produkter i butikken (online eller offline).

Amazon Dash er forprogrammeret til at kunne bestille bestemte, typisk lav-involverings, produkter såsom vaskemiddel, barberblade, toiletruller og lignende. Dash knappen monteres ved siden af produktet, og når du er ved at løbe tør, så trykker du på knappen, hvorefter er produktet bestilt hos Amazon. Amazon kender naturligvis din adresse, og kortoplysninger fra tidligere køb, og du skal således bare vente på at det ankommer med posten/bud.
Automatiseret shopping og IFTTT opskrifter
Whirlpool har udviklet en vaskemaskine, der selv bestiller vaskemiddel efter behov, og de fleste moderne printere bestiller ligeledes deres toner automatisk. Således behøver du ikke spekulere på om du løber tør, hvilket mærke du skal vælge, hvilke printerpatroner der passer til din printer, eller om du har husket at trykke på din Amazon Dash.
En virksomhed der har ført automatiseret shopping et skridt videre er Tesco, en Engelsk kæde af dagligvarebutikker. Tesco har oprettet en ’opskrift’ til den digitale tjeneste ”If This Then That”(IFTTT), hvor Tesco’s kunder, på baggrund af vejret og tid på året, automatisk får tilføjet relevante varer til deres online indkøbskurv.

ITTT er en online tjeneste hvor brugeren, og i dette tilfælde Tesco, kan bestemme hvad der skal ske hvornår. Man bestemmer hvad der skal aktivere en bestemt hændelse. Så for eksempel på baggrund af f.eks. vejret, tid på døgnet/dagen/året kan man opsætte forskelige aktiveringer, der får en hændelse til at ske automatisk. IFTTT tjenesten indeholder mange tusinde muligheder og kombinationer, hvor du for eksempel kan gøre sådan, at du automatisk modtager en sms når vejrudsigten viser regn, eller at der automatisk laves en backup af din telefons adresseliste på Google Drev hver mandag, til at automatisere arbejdsgange omkring blogindlæg eller mentions på sociale medier. Der er virkelig mange forskellige muligheder.
Tesco har lavet en kombination, som du kan benytte hvis du har lyst, der aktiveres når vejrudsigten viser solskin og høje temperaturer, hvorefter der automatisk bliver lagt is i din online indkøbskurv. Tesco har også lavet en opskrift, der aktiveres ved juletid, hvor madretter og spisevaner har et andet udtryk end resten af året. Her bliver der så automatisk lagt specielle krydderier og andre julerelevante ingredienser i din indkøbskurv omkring december. Kontekstuelt, relevant og bekvemmeligt salg automatiseret med tjenesten If This Then That.
E-handelsanalyse og baggrunden til online handel
Ifølge FDIHs e-handelsanalyse 2015 så placeres 24% af danskernes forbrug online. Ifølge samme analyse er de tre hovedårsager til online køb; bekvemmelighed, pris og bedre udbud.
Den største grund til at handle online er bekvemmelighed. Men hvor bekvemt eller ”convenient” er det egentligt? Jo du kan vælge møbler, tøj og dagligvarer fra din sofa eller under transport, og dine rettigheder i forhold til returnering er bedre end i fysiske butikker, men både traditionelle butikker og webshops bliver udfordret af de som tænker innovativt, dem som skaber oplevelser for kunderne, dem som inkorporerer nye teknologier, og dem som forstår sig på de bagvedliggende tendenser i samfundet.
Retail og teknologi – kontakt os for mere info
For den nyeste retail teknologi kontakt os endelig. Vi udvikler også løsninger til brands og detailhandlen, hvor vi benytter teknologi til at engagere og aktivere kunder ude i de fysiske butikker og/eller løsninger der skaber de vigtige cross channel muligheder. Skriv allerede idag på jarle@ilab.dk eller ring på 2277 2808.