De er de digitalt indfødte, de er zapperne, de er postmillenials; og de er meget mere. De er ’generation Z’, født i midt 90’erne og frem. Ifølge ‘Fast Company’...
De er selvstændige, kreative og selektive. Opvokset i en tid, hvor selviscenesættelse er et must for at markere sig – og her giver det point, at skille sig ud fra mængden. De forventer meget af sig selv og mindst lige så meget af omverdenen – især virksomhederne omkring dem. Generation Z skiller sig markant ud fra forrige generationer, og de kan være svære at engagere – men hvis du lykkedes i det, kan de blive uvurderlige kunder, brugere og sælgere.
Hvem er generation Z, og hvad vil de have?
Med internettet konstant tilgængeligt, har generation Z mere eller mindre haft adgang til ’den hellige gral’ af viden hele deres liv, og det har gjort dem kritiske over for næsten alt. Dette gælder også virksomheder, brands, produkter mm. Især effektivitet og tid er nøgleord for generation Z. De er habile navigatører i forbrugsverdenen – den fysiske såvel som den digitale. De ved, hvad de vil have, og hvor de kan finde det, der passer bedst til dem. Online shopping har kun gjort det nemmere for dem med hurtige søgefunktioner, og skarpe algoritmer.
Z’erne vil selv skabe produkterne
Men generation Z er ikke kun besat af, at tingene skal være nemme. En rapport fra ’National Retail Federation’ viser, at Z’ere går mindst lige så meget op i inddragelse – de vil være med til at skabe produkterne. Hvorimod millennials lægger vægt på, at virksomhederne skal tilpasse sig deres interesser, personlige præferencer og tendenser, så er generation Z vilde med at give feedback, og de vil gerne se deres feedback blive taget til efterretning og brugt i praksis.
Goodwill generationen
Generelt vil generation Z rigtig gerne gøre verden til at bedre sted. Et andet studie viser, at 76 % af generationens forbrugere ønsker, at de – qua deres profession – kan have en positiv indflydelse på verden.
Denne inddragelse har Danmarks Medie- og journalisthøjskole (DMJX) bl.a. forsøgt at imødekomme ved at holde workshops med udvalgte studerende fra skolen, for at forsøge at lade dem (de studerende/brugerne) definere, hvordan de mener, skolens visuelle brand, burde være. En inddragelse, der i høj grad var med til at engagere de studerende i at forstærke skolens brand.
Z’ere vil have den ægte vare
Z’ere generelt har de kritiske briller på – især når det kommer til traditionelle medier, og alt hvad der bliver sendt heri. Deres troværdighed til helt almindelige tv-reklamer er stort set lig nul, og de søger i stedet noget mere ’ægte’. De vil generelt hellere se og høre på mennesker end skuespillere.
De er digitaliseringen – og derfor er internettets tilstedeværelse en nødvendighed for generationens velbefindende. Måske er det derfor også overraskende, at en undersøgelse fra CrowdTwist rent faktisk viser, at flere Z’ere gerne vil handle offline end millennials – hele 57% af generationen foretrækker rent faktisk fysiske butikker! Det er dog et must, at de stadig kan benytte sig af internettet lige så ubekymret inde i butikken, som de kan hjemme på værelse eller ved nærmeste hotspot.
Nu ved vi lidt mere om, hvem de er, hvad de gerne vil have – og ikke vil have. Men det store spørgsmål er stadig, hvordan kan vi så tilpasse vores markedsføringsstrategi til dem?
Hvordan sælger du til Generation Z?
Generelt vil det være en idé at lave noget call-to-action, hvor Z’erne rent faktisk føler, at de bliver taget seriøst. De vil så gerne hjælpe med at skabe produkter såvel som brands, så hvorfor ikke bare lade dem gøre det?
Hvis du sælger sko, og er i tvivl om den ene eller anden model, så spørg dine kunder, hvad de rent faktisk vil have. Der er mange eksempler på, at dette er et stærkt og succesfuldt markedsføringstræk – bare se på TV-serien Skam eller den mere ukendte norske dating-serie ’Line dater Norge’. Ja, Nordmændene har virkelig fattet det! Begge serier har inddraget deres seere så meget, at afsnittene rent faktisk har været bygget op på baggrund af holdninger og ideer fra dem. I ‘Line dater Norge’, kan seerne bl.a. være med til at bestemme, hvor Line skal på date.
I skam lod producerne det være op til seerne, hvem den næste hovedperson skulle være, og på den måde var de med til at skabe det færdige produkt.
SoMe – det strategiske spil
For en generation, hvor selviscenesættelse er nødvendigt for at markere sig, skal du som virksomhed heller ikke være bleg for at producere content på diverse SoMe. Det er der, du vil blive set, og disse platforme er også dine fremtidige promoveringskanaler – hvis de ikke allerede er dine nuværende.
Når det er på plads, så husk, at generation Z gerne vil skille sig ud – det samme skal de virksomheders brands hvis produkter, de bruger.
Derfor skal du være oprigtig og ægte!
Det skal være tydeligt, at din virksomhed er fra mennesker til mennesker. Generation Z vil hellere se ’stories’, hvor de kommer bag om virksomhedens kulisser, end de vil se tilrettelagte interviews eller opstillede produkter. Vær modig, og vis, at din virksomhed har masser af personlighed, så du bliver relatérbar – og drop det formelle robotsprog på digitale platforme. Men husk, en digitalt indfødte som generation Z spotter hurtigt, hvis din profil er halvtom, død eller overfladisk i sit content, så sørg for at vælge dine platforme og genere dit content strategisk.
Influencer-marketing
Få fat i nogle influencers! Det er i bund og grund bare er enkeltpersoner, der har en stor følgerskare på sociale medier, der konkurrerer med andre medier, fordi de producerer deres eget indhold. Her kommer influencer-marketing ind i billedet, for du vil gerne have, de her enkeltpersoner til at sige noget om dine produkter, og derigennem øge din troværdighed. De er nemlig ikke kendt for din virksomheds brand men deres eget – og for at være ‘ægte’ mennesker. Selv hvis disse er sponsoreret, så er de ‘ægte mennesker’ – og det er meget mere værd end et tandpastasmil for gen. Z-forbrugerne.
Et eksempel kan være, når bloggeren og instagrammeren Michelle Kicki Wagner ligger billeder op fra WEDOFOOD. Det virker meget mere autentisk end en stor TV reklame.
Hotspot og digitale dollars
Vi vender lige kort tilbage til internettet her – men det er bare altafgørende for din virksomheds fremtidige eksistens; og det ved du også godt! Så sørg for at have styr på din hjemmeside. Selvom Z’ere godt kan lide de fysiske butikker, så kan du være helt sikker på, at de har tjekket din digitale profil, inden de satte fødderne i din butik. Hvis de ikke fandt, hvad de søgte, er det mere held end forstand, hvis du alligevel får dem lokket ind. Sørg derfor for, at din virksomheds hjemmeside afspejler jeres brand og personlighed. Z’erne forventer, at I vil have det samme i jeres fysiske butik som I har på jeres hjemmeside.
Betalingen skal være nem. Generation Z er vokset op i en stort set pengefri verden. De har deres kort, og hvis de ikke har det, så har de deres telefon. De hæver ikke over, når de er ude at handle med mindre de skal til fredagsbar, og de ved det går hurtigere, hvis de har kontanter, så sørg for at få installeret en mobil betalingsfunktion hvis du sælger fysiske produkter – gerne Mobile Pay, for det bruger vi alle.
Hvordan sælger Generation Z for dig?
Har du styr på ovenstående – eller er du godt på vej – så kan du sagtens satse lidt mere! Som sagt er generation Z selviscenesættelsens disciple. Instagram er en klar hitter hos de unge mennesker, så sørg for, at din butik, dit produkt eller det, I laver, er “Insta-worthy”. Det er din opgave som virksomhed at stille de helt rigtige rammer op for at tage gode billeder, men hvis du lykkedes i det, vil Z’erne promovere din virksomhed for dig. Gør købsoplevelsen personlig ved at give et citat med, når man køber jeres produkt. I virkeligheden kan det være alt lige fra ekstravagante møbler og udsmykning, der giver flotte billeder, til Salling ROOFTOP, der næsten er en turistattraktion i sig selv, til ’Cyber Dog’, der tager dig fra købsoplevelse i en butik til techno-koncert i et cyber-univers. Produkterne i sig selv er ikke det vigtigste. Det er snarere oplevelsen, og den skal være så god og så visuel overlegen, at de slet ikke kan lade være med at dele det med deres egen følgerskare, så du – selvom du i starten måske ikke rammer det rigtig forbrugssegment – med tiden vil nå ud til dem ved hjælp af dine egne kunder.
Oplev Cyber Dog – Camden Town.
Instagram og guldet
Selvom generation Z adskiller sig markant fra alle foregående generationer, fordi de er de absolut digitalt indfødte, er der altså god grund til at fange deres opmærksomhed og generelt skabe værdi for dem. De er vitale for din virksomheds succes i fremtiden, og de kan blive en stor indtjeningskilde for dig, hvis du forstår at gøre dit brand og din virksomhed interessant for dem. Husk, at de priser originalitet og oprigtighed højt, og se så at få skabt nogle insta-worthy rammer til dem! Det kunne måske vise sig at være ganske sjovt!
Photo credit: