Når du har formuleret et godt eksperiment og samlet et tværfafgligt team til at udføre det, hvad er så de bedste ledelsesprincipper, der øger succesraten?
I vores seneste blogpost gav vi vores bud på 3 principper, som kan benyttes i ønsket om at øge innovation og skabe gode eksperimenter i organisationer. Men ingen gode eksprimenter bliver realiseret, hvis ikke ledelsen er med på tiltagene. I denne blogpost giver vi derfor 3 principper til, hvordan du som leder administrerer eksperimenter og får dem til at gro.
Ledelsesprincip 1: Udgå at være en flaskehals!
Som chef eller projektleder er det vigtigt, at du ikke kommer i vejen for teamets flow og energi ved at kræve at være den eneste beslutningstager. Hvis du har brug for al information, hele tiden, vil dit team aldrig få deres arbejde færdigt. Dit job som leder er at give dit team dine anbefalinger og give dem mulighed for at gøre hvad de mener er rigtige. Tillad dem at lære.
I et interview nævner Astro (læs mere om Astro i min færste blogpost i denne serie her) en interessant konflikt som involverede to medarbejdere, der havde en større strategisk uoverensstemmelse. De ønskede, at chefen (Astro) skulle træffe en beslutning om, hvem der havde ret.
Astro ønskede at teamet lærte at gøre det selv. Så løsningen som leder kræver både mod og tillid, hvilket tydeligt fremgår af Astros svar til hans medarbejdere “Jeg tror, jeg ved hvem af jer som har ret. Jeg kan således træffe beslutningen for jer nu, men det vil jeg ikke gøre. Problemet er, hvis jeg fortæller jer, hvem der har ret og hvem der ikke har ret, efter min mening, så vil I næste gang der er en konflikt komme tilbage og bede mig om at gøre det igen, og det er ikke skalerbart. Jeg vil i stedet bruge den tid det tager på, enten træne jer til at arbejde godt sammen, eller finde ud af at I ikke kan.”
Ikke at være en flaskehals betyder med vilje at lade dit hold lære. Nogle gange er det svært, når løsningen måske ligger lige for, men det er et nødvendigt skridt, hvis du vil udlede mest værdi af dine eksperimenter og din organisation.
Ledelsesprincip 2: Værdien af hemmeligholdelse
Der ligger en enorm styrke i at kunne dræbe sine ideer. At kunne slagte sin ‘hellige ko’. Et eksperiment der beviser at en ide IKKE virker, er lige så vellykket et forsøg som et eksperiment der beviser en ide vil virke!
Problemet er, at vi ikke altid ser det sådan. Det er svært at dræbe ens ide eller ens “darling” og det er endnu sværere for andre at se, hvorfor dit fejlagtige eksperiment så er en succes. Udenforstående ser “fejlagtige eksperimenter” og tænker, “mislykkedes” – hvilket giver et enormt pres og stress til dine medarbejdere og interessenter.
Der er således en stor styrke i at holde eksperimenter hemmelige. Den vigtigste værdi i hemmeligholdelse er ikke at skjule de fantastiske ideer, men det er at gøre det nemmere at dræbe ideer som alligevel ikke kunne blive til noget. Hemmeligholdelse giver mulighed og plads til at lære fra fejl.
Ledelsesprincip 3: Mindre fokus på succes og mere fokus på fremskridt og læring
Hvis du fokuserer på fremskridt og læring så skal succesen nok komme. I stedet for at skabe en kultur, der kun fejrer de store sejre, kan du med fordel skabe en kultur der fejrer fremskridt på hårde projekter og en organisation som laver GODE eksperimenter. Sørg derfor for at fejre organisationens fejl, læring og engagement og gør det til god kultur at sprede den viden der opbygges gennem eksperimenter.
Det er Innovation Labs hypotese at ovenstående skaber en stor forskel i en organisation, og at det “kun” kræver en lille ændring i tankegang og tilgang.
Hvis du synes ovenstående er interessant, eller hvis du vil vide mere omkring hvordan man kan arbejde med ændringen i tankegang og tilgang, så kan du læse mere om vores projekt med Social og Sundhedsskolen i Randers og deres Eksperimenterende Organisation. Skolens ansatte formår at sætte en formel på deres eksperimenter, så de får 100 engagerede ansatte til at udvikle deres ‘virksomhed’ nede fra. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere om denne proces!
Dette er den anden blogpost i en to-delt serie om eksperimenter i organisationer. Læs del 1 om hvordan du skaber de gode eksperimenter og øger din innovationsevne her.