Plejer er død, og kompleksiteten er stor. Der er ikke en enkel opskrift på grøn omstilling, men der er metoder og tools, der kan hjælpe os.
Der er en masse dystre udsigter, når vi læser opsummeringer fra både FN’s og Klimarådets klimarapporter. Der er ingen tvivl om, at vi må og skal i gang. Og det er der heldigvis masser af virksomheder, der allerede er. En undersøgelse lavet af Dansk Designcenter, Dansk Industri og Epinion viser nemlig, at 85 % af danske virksomheder er i gang med at omstille sig i en cirkulær retning. Så vi ér i gang med at tage skridtene.
Med EU’s direktiv om ESG-rapportering er mange virksomheder i proces med at få tal for deres miljøpåvirkning konkretiseret. En ting er at få overblik over situationen. Næste skridt i en grøn omstilling er at flytte på tallene, for både at fremtidssikre sin virksomhed og ikke mindst verden, så de dystre udsigter i førnævnte rapporter ikke skal blive realiteter.
Samme undersøgelse viser dog, at over halvdelen af de virksomheder, som er i gang med at omstille sig cirkulært, mener, at de mangler kompetencerne til omstillingen. De mangler kompetencerne til at forstå brugeres og kunders behov. Kompetencerne til at designe og udvikle cirkulære produkter og services. Kompetencerne til at udvikle nye cirkulære forretningsmodeller.
Det er naturligt. For når det kommer til grøn omstilling, kan vi ikke gøre, som vi plejer. I stedet må vi ud og genopfinde dele af eller hele vores produkt – måske skal vi ud og genopfinde os selv. Det kalder på andre kompetencer, end når driften “bare” skal sikres og køre.
Det kalder på evnen til løbende at løfte og skifte sit perspektiv: zoome ind på detaljen – zoome ud på den store helhed, se sig selv indefra – se sig selv udefra. Kompleksiteten er stor, og sammenhængene er mange. En ændring i et område vil altid påvirke andre områder. Vi kan ikke alene suboptimere – vi må se på helhedsbilleder.
Derfor er der heller ikke en enkel opskrift på en grøn omstilling. Den gode nyhed er dog, at der findes både tilgange og konkrete metoder og tools, som hjælper os, når plejer er død, og kompleksiteten er stor. Vi har samlet et par evner og tilgange, I bør fremelske i organisationen, når I vil flytte jer i en grøn retning.
Første evne: Reframing af problemstillinger
Cirkulær og grøn omstilling kalder på nye ideer. Inspiration har til alle tider været et værktøj til at skabe nye ideer. Reframing af en given problemstilling er et effektivt tool til at fremprovokere nye ideer. Omstiller I jer i en cirkulær retning, skal I frame jeres forretning og problemstilling ind i den kontekst. Her kan I bruge cirkulære designstrategier, som f.eks. sommerfuglemodellen, som kan fungere som udgangspunkt for samskabende brainstorms med udgangspunkt i en konkret problemstilling. Kickstart f.eks. jeres brainstorm med et eller flere af disse spørgsmål, som tvinger jer til at se på jeres forretning med nye øjne:
- Hvad nu hvis vi skulle forlænge levetiden på vores produkt?
- Hvad nu hvis vi skulle reducere forbruget?
- Hvad nu hvis vi skulle sikre genanvendelse af vores produkt?
- Hvad nu hvis vi skulle genbruge elementer i vores produkt?
- Hvad nu hvis..
I nogle organisationer venter man på teknologiske og samfundsstrukturelle gennembrud for at kunne rykke på den grønne omstilling. Det gælder f.eks. transportbranchen eller bygge- og anlægsbranchen, hvor henholdsvis udviklingen af el-køretøjer, ladestandere og nye byggematerialer er grundlæggende forudsætninger for at lykkes. Spørgsmålet er, om vi, mens vi venter og lobbyer for disse gennembrud, kan reframe vores problemstillinger og derved reducere negativt aftryk på omgivelserne?
Anden evne: Fra suboptimering til den større kontekst
Din organisation består af en række tråde på kryds og tværs, der resulterer i en værdiskabelse ud mod slutbrugeren. Derfor er det også umuligt at skabe forandring i et område, uden også at påvirke andre områder – enten positivt eller negativt. Mange modeller som f.eks. business model canvas og service blueprinting arbejder med at synliggøre disse tråde og sammenhænge på tværs. Derfor kan du i en grøn omstilling ikke suboptimere og effektivisere i f.eks. produktion uden at se bredere på produktets/servicens levetid og stakeholders involveret. Har I identificeret et problem, I ønsker at forbedre i jeres organisation, skal I i vekselvirkning zoome ind ved at betragte problemet dybt f.eks. vha. en root cause analysis – og zoome ud ved at hæve blikket og vurdere de forskellige løsningers effekt gennem produktets/servicens levetid.
Tredje evne: Fra fix og færdig til løbende forbedring
Vi skal se produkt og processer som del af en større kontekst. Den systemiske tilgang bygger på ideen om, at alt er en del af en kontekst og ikke kan betragtes og påvirkes isoleret, men skal ses gennem relationer til omgivelserne. Det betyder også, at det er umuligt at opnå fuld viden om problem og løsning. Vores ideer vil på den måde altid bygge på en hypotese og en antagelse, som vi skal være klar til at forkaste igen. Vi skal stille spørgsmål. Generere løsninger, lave et setup for feedback og være klar til at ændre kurs, hvis løsningen ikke viser sig at holde. Opsamling af læring og evnen til at ændre kurs er essentiel, når vi vil lave en grøn omstilling. Med ESG-rapporter er vi i gang med at få defineret overordnede baseline målinger, hvormed vi kan følge udviklingen over år. På samme måde kan vi lave målepunkter – kvalitative såvel som kvantitative – på initiativer, som vi skal samle op på og lære på baggrund af. Gennem feedbacken oparbejder vi evnen til løbende forbedring. Der findes ikke fix og færdige løsninger.
Disse tre evner er centrale, når I vil omstille jer. Er du nysgerrig på, hvilke tools og metoder, du helt konkret kan bruge, når du skal i gang med at oparbejde disse evner, bevæger jeg mig dybere ned i emnet til et webinar den 22. juni. Jeg glæder mig til at dele dem med dig, så skynd dig at tilmelde dig.