Skab bedre produkter og find din kilde til innovation med en kundecentreret strategi.
Grøn omstilling og digital transformation er i højsædet. Det er helt sikkert ikke gået din næse forbi. Men har du også forstået, hvor afgørende det er som virksomhed, at man lytter til og forstår sine kunder for at opdage og udnytte forretningsmæssige muligheder, når man vil lykkes med disse omstillinger?
At forstå sine kunder handler om at sætte sig i deres sted og se verden gennem deres øjne. Det er hjertet af kundecentreret forandring og en kilde til innovation. Forstår du dine kunder og deres udfordringer, kan du udvikle unikke og banebrydende løsninger. Og det er særligt relevant i en tid, hvor både grøn omstilling og digital transformation kræver, at virksomheder gentænker sig for at bevare konkurrenceevnen. Meget kan lade sig gøre teknologisk – men det er nødvendigvis ikke alt, der vil bringe værdi og dermed det, vi skal. En af forudsætningerne for at træffe rigtige forretningsmæssige beslutninger er, at vi bevæger os ud og oplever vores produkt på den anden side af virksomhedens mure.
Det gjorde Instagram. Det sociale medie startede som en check-in app kaldet “Burbn”, men efter at have indsamlet brugerfeedback og observeret adfærd, indså de, at brugerne især værdsatte funktionen til at dele billeder. Derfor ændrede de kurs. De rebrandede og relancerede sig som en fotodelingsplatform, og det var en klog beslutning. Instagram blev hurtigt en af de mest populære sociale medieplatforme og blev senere som bekendt opkøbt af Meta.
Et andet eksempel er Tesla. De forstod, at en af de største bekymringer for brugerne i overgangen til elbiler var “rækkeviddeangst” og mangel på opladningsinfrastruktur. Tesla skabte et landsdækkende netværk af Supercharger-stationer for at imødekomme denne udfordring og gav brugerne en bekbem måde at oplade deres biler på længere ture. Det træk gjorde også Tesla til en pioner inden for grøn transport og hjalp dem med at opbygge en stærk følgeskare. Så stærk en skare, at det i dag er den anden mest solgte bil i Danmark.
Sådan findes der en række cases på virksomheder, der med forståelse for deres kunder formåede at skabe nye innovative services og produkter. Og en lang række cases på dem, der ikke formåede det, fordi de manglede den centrale forståelse for deres kunder.
En omkostning eller en investering?
Til trods for de åbenlyse fordele ved kundeinvolvering, er det stadig en praksis, der ofte nedprioriteres af mange virksomheder. Men hvorfor?
Nogle virksomheder har en intern kultur, der ikke prioriterer kundeinvolvering. Begrebet “hippo” (highest paid person’s opinion) bliver udgangspunktet for beslutninger. Egne idéer og overbevisninger sætter retningen, og vigtigheden af ekstern feedback undervurderes.
En anden ofte velkendt grund til at nedprioritere kundeindsigter er det faktum, at det kræver tid og ressourcer at inddrage kunder i udviklingsprocessen. Ser vi det som en omkostning frem for en investering, er det let at blive tilbageholdende med at investere i området. Her tager kortsigtede økonomiske mål forrang over langsigtet succes. Men taler vi grøn omstilling og digital transformation, må vi have det lange lys på. Det er en rejse, vi begiver os ud på.
Værdien af at involvere kunder i udviklingsprocessen er uomtvistelig. Det hjælper med at skabe bedre produkter, differentiere virksomheden og opbygge en kultur for innovation. Virksomheder, der ønsker at opnå succes med grøn omstilling og digital transformation, bør derfor have forståelsen af sine kunder i centrum for strategien. Det er nøglen til at prioritere området og derigennem opdage forretningsmæssige muligheder i helt afgørende områder. Dernæst er der med en masse nye teknologier også opstået mange nye muligheder, der kan hjælpe på vej, hvis vi vil arbejde mere effektivt med at involvere og forstå vores kunder. Vi har identificeret en række tools, der kan gøre det væsentligt lettere for dig. Ønsker du at blive klogere på, hvordan du stiller dig i kundens sted med tidsbesparende tools, så tilmeld dig vores webinar.
Blogindlægget er skrevet med hjælp fra ChatGPT med nedenstående prompts.
“Skriv et 2 siders blogindlæg, som beskriver, hvorfor det er vigtigt at empathize med sine kunder, når man vil opdage forretningsmæssige muligheder for grøn omstilling og digital transformation”
“Lav et afsnit, der viser den konkrete værdi af at involvere sine kunder og diskuter, hvorfor mange virksomheder nedprioriterer denne del af udviklingsprocessen”
“Giv konkrete cases, hvor virksomheder fik en ny forståelse for deres brugere og måtte ændre retning ift. deres første antagelser”
Baseret på min viden har jeg efterfølgende redigeret, struktureret og tilføjet viden til blogindlægget.