Digitalisering er en kæmpe opgave, som er svær at måle.
Faktum er, at I ikke har udnyttet jeres digitaliseringspotentiale, hvis de fleste af jeres forretningsprocesser kræver manuelt arbejde. Sådan er det reelt for de fleste i dag, og det giver mening, for udviklingen er gået ekstremt hurtigt!
Så hurtigt er det gået
Det er kun omkring 20 år siden, vi så de første e-handelsprojekter. Vi spåede e-handel en stor fremtid, og det er stadig et af de mest markante vækstområder i detailhandlen. Med corona-lockdown fik e-handlen et skub fremad, og flere fik øjnene op for de digitale muligheder både i det professionelle og private liv – men potentialet er stadig kæmpestort!
I industrien er man dygtig til at digitalisere produktionen med samlebånd, maskiner og robotter, men der er stadig mange manuelle processer i de andre afdelinger. Mange virksomheder har også implementeret ERP og Office365 teknologier, men de er vel egentlig bare smartere versioner af noget, som vi har kendt i masser af år. Det er ikke teknologier, som forandrer noget for alvor.
Hvad mangler der for at høste gevinsterne?
Mange har investeret i teknologi, som aldrig har bidraget med særlig meget godt. Endnu flere har misset oplagte muligheder, som kunne give de gevinster, ledelsen drømte om.
Det er svært at sige nøjagtigt, hvad der går galt, men der er alligevel nogle ting, jeg tit ser:
- Der mangler erfaring med de nye teknologier.
- Der er en kronisk mangel på den nødvendige arbejdskraft.
- Alle har svært ved at følge med den konstant fornyende teknologi.
Af de tre grunde tøver lederne med at tage beslutninger, og så sakker virksomheden bagud.
Hvordan kommer man med igen?
Når nogle virksomheder får et godt udbytte af deres digitaliseringsprojekter, er det fordi, de vælger den rigtige teknologi til at løse det forretningsmæssige behov. Det lyder let, men det er det ikke! Det er svært at prioritere, men det kan teknologien også hjælpe med.
I de seneste år er teknologierne blevet så modne, at vi kan få et meget større udbytte, end vi kunne før. Tidligere handlede digitalisering om at gøre arbejde nemmere, men det var måske ikke den helt store game-changer. Vi skal vænne os til, at den næste bølge af ny teknologi kan lave arbejdet for os. Teknologien vil træffe rationelle beslutninger for os baseret på regler, erfaring og data, og den vil gøre det hurtigere og med færre fejl, end vi selv kan.
De fire vigtigste nye teknologier
Efter min vurdering er især fire teknologier ved at være modne nok til at blive allemandseje:
- Intelligente udviklingsværktøjer. Forestil dig, at du tegner en app på papir, og så giver teknologien dig et færdigt designforslag. Eller teknologien skriver færdig kode til din hjemmeside ud fra en wireframe. Det kan faktisk lade sig gøre, og det giver mange fordele med bedre brugerflader og databaseret udvikling.
- RPA – Software-robotter. Robotter kan lære at lave det manuelle arbejde, som mennesker bruger tid på i dag. Det kan spare uendelige mængder af taste-tid og frigøre tid til andre og vigtigere opgaver for dine medarbejdere.
- AI – Kunstig intelligens. Ud fra data kan computeren træffe beslutninger for dig. Det kan gøre gavn flere steder, end du lige tror, men det kræver, at vi har stringente datasæt at arbejde med, som den kunstige intelligens kan lære at træffe beslutninger ud fra.
- BI – Business Intelligence. BI kan bruges til mere end bare forretningsinformation. Det kan hjælpe os med at gøre store datasæt overskuelige, så du kan se trends og udvikling.
Og dér, hvor det bliver rigtig sjovt, er når de 4 teknologier kombineres! Så får du bedre digitale løsninger til de daglige forretningsprocesser, og du kan udvikle oplevelser og services, som kunderne er villige til at betale ekstra for.
Sådan kommer du i gang
Når jeg hjælper virksomheder på vej med målrettet digitalisering, går jeg frem efter følgende opskrift:
- Get the picture. Vi skal forstå forretningsmodellen, målgruppen, profitformlen og kunderejsen. Når vi har det på plads, kan vi skabe et godt overblik over produktions- og leveranceprocesser i værdikæden.Så ser vi på de teknologier, der vil kunne forbedre kundeoplevelsen og minimere ressourceforbruget. Vi sørger også for, at data om kunder og deres adfærd er let tilgængelig. På den måde undgår vi at slide mus og tastaturer op, mens vi fylder data ind i systemer og behandler dem.
- Build it fast. Vi bruger de agile metoder, så meget vi kan. Når vi har en teori, prøver vi den af og lærer teknikken at kende, og så evaluerer vi og bygger videre. Går det for langsomt, får vi hjælp fra andre, der kender teknologien godt.
- Make it stick. Her gælder det om, at alle bliver fortrolige med de nye muligheder, og hvordan de forandrer hverdagen. Når vi er fortrolige, kan vi give friheder og muligheder for at eksperimentere med nye måder at anvende teknologien. Det er i dén her fase, jeg ser de største gevinster.
Det bedste råd
Hold op med at bruge alle udviklingspengene på teknologier, I allerede har. Udviklingen sker så hurtigt, at du er nødt til at se på jeres forretning ud fra et mulighedsperspektiv:
- Følg godt med
- Læs cases
- Deltag i webinarer
- Sæt alt, hvad du lærer, i din egen kontekst.
Og husk: Selvom I er bagefter nu og ikke har fået de gevinster, som I håbede på, så er det aldrig for sent. Du kan vende bøtten når som helst, men gør dig klog og vær modig med beslutningerne.
Vil du vide mere?
Kom med på webinaret ”Kravl op af digitaliseringsstigen” den 17. november kl. 10.00-11.00 og hør mere om:
- Hvad kan vi få for menneskepenge nu til dags?
- Hvordan får vi balance mellem investering og udbytte?
Målet er, at dine digitaliseringsprojekter betaler for sig selv, og at din forretning bliver mere profitabel. Du er også altid velkommen til at kontakte mig på per@ilab.dk eller +45 53 57 16 67, hvis du vil have en uddybende snak om digitaliseringsprojekter og -potentialer.