Det er “business as unusual”, der skal trække transformationslæsset.
Vi stoler på virksomheder, mest af alt! Ingen anden størrelse er bedre til at varetage vores interesser som samfundsborgere og skubbe på nødvendige forandringer. Hverken det offentlige, politikere eller medier.
Det er den måske lidt overraskende konklusion i det seneste verdensomspændende tillidsbarometer Edelman Trust Barometer fra 2021. Ellers står det grelt til, og især ledere uanset sektor er dalet i agtelse og troværdighed. Men ser man positivt på det, har virksomheder en hidtil uhørt mulighed for at positionere sig på at handle – og bringe både lokale og globale løsninger indenfor pengepungens rækkevidde.
Hvad skal man gøre anderledes end i dag? Her er f.eks. tre ting, som man allerede i dag kan gøre for som virksomhed at bruge den nye førsteplads i tillidskonkurrencen til at styrke sin virksomhed OG klimaet på samme tid.
Vær langtidsgrådig
Et gammelt mantra lyder “planet before profit”, og det er meget smukt, men rimer ikke på markedsøkonomi. Med mindre man ser sin virksomhed i et meget længere perspektiv og dropper kvartalerne, men kigger på årtier. Så ser man langt større økonomiske gevinster ved at tænke cirkulært, source sine råvarer forsvarligt og investere bæredygtigt i produktion og afsætning.
Tænk på din arv
Hvad efterlader du? Det er sådan set det eneste spørgsmål, du bør beskæftige dig med som virksomhed – og måske som menneske. Den såkaldte “legacy”-tænkning får mange til at se sine handlinger og prioriteringer i et helt andet lys, og det giver meget større sammenhæng i alle led i en forretning, når ens tilstræbte “legacy” er meldt ud. Og sammenhæng giver bedre konkurrencekraft!
Meninger driver værket
Tag et standpunkt. Stå op for noget. Så vil forbrugere også lettere få øje på dig og følge dig, som de nu kan ved at efterspørge dine produkter, som er bærere af dine budskaber. Virksomheder har før overladt det til politikere og eksperter at være meningsdannere, fordi man var bange for at støde markedet. Men markedet bliver mere stødt af holdningsløse selskaber end af virksomheder, hvis repræsentanter, der træder i karakter. Så tag meningerne med på arbejde og få det hele til at give bedre mening, også bundlinjen.