Branding og forretningsudvikling gennem det "alternative".
Keep Austin weird
Austin er lykkedes med en indsats, der skal promovere byen som verdens “alternative” hovedstad. Den umiddelbare mentale afstand til den omkransende stat, Texas, har givet Austin et endnu større sammenhold omkring at holde byen “weird”.
Austin er et sydende og nysgerrigt miljø indenfor alternativ musik, LGBT-miljøet er stort og samtlige subkulturer, der tænkes kan, trives. Tæt på 2000 live koncerter om året er med til at give byen endnu en attraktiv byline som “Live music capital of the world”.
Austin har formået at tiltrække en enorm industri af erhvervsturisme netop på grund af fristadsbrandet. Med følger også en modstand overfor mainstream-corporates, som har medført en stor support til små, lokale uafhængige virksomheder og butikker, som man til enhver tid støtter fremfor de store kæder.
Studier viser, at fire-fem gange så mange penge ryger tilbage i kommunekassen gennem de uafhængige virksomheder ift de større kæder og repræsentationskontorer. Kærligheden for det alternative og det små har skabt ultimative kår for startups og har, koblet med sit store universitet, paradoksalt nok trukket en masse større virksomheder til byen, herunder hovedkvarteret for computerfirmaet Dell.
Det er i Austin, at verdens efterhånden mest berømte festival for ny musik, nye film og nye webfænomener finder sted årligt – SXSW. Fænomener som Twitter og Gowalla så først verdens lys til SXSW i Austin. SXSW alene bidrog til Austin i afledte effekter med 190,3 mio USD alene i 2012.
Kendte Austinites som Tom Ford, Sandra Bullock og Matthew McConnaughey promoverer gladeligt og ved enhver lejlighed deres hjemby.
Læring
- Vov at turde, også det alternative.
- Vælg en kant og kør den som signatur på tværs af eksisterende + brug den som basis for at nyudvikle.
- Vær tro mod din signatur, også selvom den er “anticorporate” – principfastheden skal nok vise sig også økonomisk bæredygtig.
- Brug kendte ambassadører.