Klimaændringer og bæredygtig turisme er blevet et af de hotteste og vigtigste rejsetemaer, især i de senere år.
Transportmetoder, indkvarteringstyper og hvordan vi bruger vores penge har alle indflydelse på vores aftryk og ikke mindst de samfund, vi møder på vores rejser. Turisme bidrager med 10% af det globale BNP og op til 40% af BNP i udviklingslandene, så det er vigtigt, at rejser tilskyndes på en måde, der er bæredygtig og gavner det lokale og bredere samfund.
Da miljøbevidste familier er blevet mere og mere indflydelsesrige i rejsetendenser, er hoteller, ferieboliger, resorts og andre overnatningssteder begyndt bevidst at handle på deres indflydelse på miljøet. At finde et sted at bo, der hævder at være klimabevidst og etisk, tager kun sekunder. En Google-søgning efter ‘øko-resort’/’øko-hotel’/’øko- overnatning’ henter hundredvis af tilsyneladende grønne hoteller, campingpladser og finurlige indkvarteringsmuligheder. At fjerne muligheden for varmt vand eller smide et par hamp-tæpper i et ‘rustikt’ skur er imidlertid simpelthen ikke nok til at opfylde de etiske kriterier, der er essentielle for en bæredygtig rejsebranche.
Det er i øvrigt overraskende for mange, at det er den højere ende af rejsemarkedet, der fører an i miljøvenlige og etiske politikker, på trods af at der kan forventes, at fokus på æstetik og komfort kommer til en moralsk pris. Men det er de dyreste og overdådige hoteller, der har råd til at investere i Fairtrade- og Rainforest Alliance-varer; grønne teknologier såsom vand-genvindingsanlæg og solvarme samt betale deres personale en bedre løn og investere i deres uddannelse og faglige udvikling.
Bæredygtige turisme oplevelser
Hvad med ens eget aftryk? Det kan være vanskeligt at opretholde et fokus på bæredygtighed, når man er turist og rejser, især på et ukendt sted. Den franske start-up Tookki har imidlertid en løsning – en gratis mobil app, der giver brugerne mulighed for at finde miljøvenlige restauranter, hoteller, transport og mere. At det er NEMT og hurtigere, at finde bæredygtige lokale alternativer, er i vores øjne nok det som vil gøre hele forskellen.
Tookki undersøger virksomheder og aktiviteter for deres forpligtelse til bæredygtighed, før de kan blive optaget på deres platform. Derudover kan vi som bæredygtige (for)brugerne dele steder og oplevelser på platformen og dermed fungere som ”ambassadører”. For at skabe yderligere engagement til denne del vil du som ambassadør, når dit forslag er valideret af Tookki, tjene point, som låser op for rabatter og andre frynsegoder i Tookkis partner univers og online butikker.
Tookki-app’en giver brugere mulighed for at søge i det nærliggende område efter bæredygtige virksomheder og inkluderer et kort. Detaljer såsom åbningstider og telefonnumre er også inkluderet.
Ud over app’en tilbyder Tookki også ‘grønne’ oplevelser, såsom zero waste workshops og intro til 100% økologiske måltider. Disse er beregnet til virksomheder, der kan bruge dem til medarbejderdage og frynsegoder.
Ifølge medstifter Fabien Vermot er tanken bag Tookki at skabe opmærksomhed omkring miljøspørgsmål og gøre det lettere at tage handling og leve bæredygtigt.
I forlængelse af Tookkis bæredygtige kuratering af oplevelser er der kommet en alternativ platform til Airbnb, der udelukkende henviser til overnatning, der er bæredygtig.
Zerobnb udfordrer Airbnb på bæredygtig turisme
Efterhånden som efterspørgslen efter mere bæredygtige rejser vokser, har Neste lanceret en ny rejse platform Zerobnb.com. Det er en del af deres ‘Journey to Zero’ -initiativ – og platformen viser således kun bæredygtige indkvarteringsmuligheder. Med base i Finland er Neste en af verdens mest bæredygtige virksomheder og en af verdens førende producenter af bæredygtigt genanvendt diesel. Ifølge Neste forårsager turisme næsten en tiendedel af drivhusgasudledningerne verden over. Neste håber, at lanceringen af deres bæredygtige indkvarteringssted www.zerobnb.com vil tilskynde verdens førende overnatningsplatform, Airbnb, til at oprette en bæredygtig kategori på deres platform.
“Suggest zero homes. Help us catch Airbnb’s attention by sending us your Airbnb listing. We will collect the coolest sustainable homes on Airbnb and feature them on Zerobnb until Airbnb adds a sustainable category.”
Mulighederne der bliver vist på Zerobnb inkluderer egenskaber såsom genvindings stationer, opfordringer til at gæster minimerer plastaffald og benytter lokal bæredygtig transport, tjenester og restauranter. Sirpa Tuomi, der er marketingdirektør hos Neste, og som Innovation Lab i øvrigt mødte i Helsinki på denne tid sidste år udtaler:
”Efterspørgslen efter mere bæredygtig rejse vokser, men når du ikke er ekspert, kan det være meget krævende at vurdere, om en bestemt bolig er bæredygtig eller ej. Derfor er det vigtigt at gøre bæredygtige alternativer mere tilgængelige for alle.”
Vi hos Innovation Lab hilser deres platform, selvom udvalget derpå stadig er begrænset, yderst velkommen. Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Hele ideen med at skubbe de store (tech)giganter i den rigtige retning ved at belyse en hypotese er lige i vores ånd. (Airbnb kan få data på den bæredygtige efterspørgsel, da det er faktiske Airbnb boliger, der bliver booket, igennem et link fra Zerobnb).
Apropos Airbnb, bæredygtighed og turisme, findes der også en platform der har fokus på hvordan turisme påvirker lokalområdet.
Fairbnb giver localhood og turisme der styrker lokalområdet
Lokal bæredygtighed er en tilgang hvor overnatningssteder og feriehusudlejere samarbejder med både det lokale miljø/kvarter og med lejere, for at skabe et etisk alternativ til mere fysisk afkoblede overnatningsformer. Et eksempel på dette er Fairbnb, der har lanceret en platform til korttidsleje, der sigter mod at hjælpe lokalsamfund. Platformen arbejder sammen med bykvarterer for at gøre korttidsleje bæredygtig.
Fairbnb.coop er en udlejningsplatform designet til at forbinde værter med besøgende på måder, der giver fordele til byerne. Platformen tilbyder et mere retfærdigt, kollektivt ejet og gennemsigtigt alternativ til andre platforme.
Tankerne bag Fairbnb platformen og initiativet er at gentænke, hvordan byer, deres beboere og gæster kollektivt kan gøre lejeprocessen mere retfærdig, mere bæredygtig og mere givende for (lokal) samfundet. Fairbnbs vision er at begrænse de negative virkninger af turisme og i stedet udnytte turismens potentiale.
I modsætning til Airbnb, er Fairbnb (der er et kooperativ mere end virksomhed) fokuseret på bæredygtig turisme snarere end profit. Helt lavpraktisk opkræver Fairbnbn platformen en provision, 15% af lejeprisen, og 50% af betalingen går til at finansiere lokale sociale projekter (=7,5% af de samlede booking omkostninger).
Hvis man vil gøre det hele lidt mere bæredygtigt, kan man også “spare” transporten til destinationen og tage på virtuel ferie. Som for eksempel med IKEA og deres Vacation in a Box.
Vi har tidligere skrevet om Localhood, og hvad du kan gøre for at fremme det.
Bæredygtige rejseoplevelser fra hele verden i et varehus nær dig
I en sæson, hvor internationale rejser er blevet umulige eller besværlige på grund af COVID-19-pandemien, hjælper den svenske fladt-pakkede-møbelgigant med at bryde den kedsomhed, som mange af os føler ved at være fanget bag de samme fire vægge i flere måneder.
IKEA der er berømt for deres hyggelige produktnavne og de utallige diskussioner, vi som par har haft, mens vi forsøger at samle deres garderobeskabe, har lanceret en måde for rejseelskende kunder, at opleve en ny destination uden at forlade hjemmet.
Så hvis du savner spændingen ved at rejse, chancen for at lære et nyt sted at kende, at møde interessante mennesker og/eller at se seværdighederne i en anden by, kan du med fordel tage en tur til din lokale IKEA eller bare gå online og købe deres nye ferie-i-en-kasse.
Kasserne, der pt findes i fire varianter, Paris, Cappadocia, Tokyo og Maldiverne, har møbler, tilbehør, opskrifter, billeder og aktiviteter, der hjælper dig med at fordybe dig på et nyt sted uden at skulle pakke en taske eller booke en billet.
Covid-19 og bæredygtig turisme
I stedet for at bryde reglerne og risikere din egen og andre menneskers helbred, kan vi jo blive hjemme, indrette et rum og bruge forestillingens kraft til at rejse væk. IKEAs ferie-i-en-kasse kan hjælpe dig med at skabe en særlig romantisk oplevelse til en partner, give dine børn en smag af et andet land, lave en temaaften eller bare få din almindelige stue til at se lidt mere interessant ud under nedlukningen.
Alle kan downloade pjecerne med aktivitet, opskrift, film og musik fra IKEA, men de komplette sæt, ferie-i-en-kasse, er i øjeblikket kun tilgængelig i De Forenede Emirater (UAE).
Herunder er link til den nøje planlagte Japan ferie kasse. Så mangler du bare indretningen (møblerne), og de kan jo hentes i det nærmeste varehus 😉
Japan-kassen inkluderer alt, hvad du behøver for at genskabe et Tokyo-tesalong i din stue med tilbehør til hjemmet, opskrifter, musik, film og endda nogle aktiviteter for at give dig en lille smag af Japansk kultur. Det er alt hvad du behøver for at indstille scenen, bare tilføj lidt fantasi.
- Du får fem sange der repræsenterer Japan. Titlerne er ikke velkendte for de fleste, men musikken er udvalgt til at få vores tanker til at vandre til den opgående sols land. (Løs oversættelse af “Japan” og dens placering ift Kina).
- Du får fem filmtitler, hvor handlingen foregår i Japan og især Tokyo, så du kan se neonlysene, de futuristiske cafeer og den japanske kultur.
- Du får opskrifter, ikke sushi, hvor du kan rejse i Japans smagsunivers. Heri får du indblik i deres unikke arbejde med fem farver på tallerkenen, fem smage og fem forskellige teknikker til at tilberede maden.
- Endeligt får du også en intro til, hvordan du udfører en traditionel “vifte dans”. Vifte dans er en form for historiefortælling, der har rødder helt tilbage fra år 794.
Indtil vi kan rejse til Japan og de andre smukke destinationer i virkeligheden, så lad os lege og fantasere os væk. Om ikke andet, så er IKEAs ferie-i-en-kasse et rigtig godt eksempel på nytænkning, og i øvrigt en god udførsel af at levere sine produkter som en oplevelse. At man tænker sine produkter endnu dybere ind i brugerens dagligdag og i dette tilfælde endda giver dem en ny værdi, i form af at være transportmiddel for tankerne.
Bæredygtig turisme er kommet for at blive. Det er vi overbevist om. Den kommer imidlertid i mange forskellige former og udtryk. I ovenstående er nævnt fire digitale løftestænger og perspektiver til bæredygtig turisme. Innovation Labs store bagkatalog af spændende, kuriøse, og internationale eksempler på turisme trends viser desuden med alt tydelighed, at bæredygtig turisme går en interessant tid i møde.
Giv mig mere!
Hvis du vil have lidt flere perspektiver så har vi lige en godbid mere. Sidste år var vi i Finland for at interviewe super bæredygtige restauranter og butikker og kreative festivaler samt det digitale bæredygtighedsprogram på destinations niveau. Du kan her læse mere om et friskt take på bæredygtig innovation.
Hvis I har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående, så tøv ikke med at kontakte os. Det samme gælder, hvis du ønsker inspiration og perspektiver til at arbejde med bæredygtig turisme, eller ønsker rådgivning i forbindelse med udvikling af nye produkter og services. Eller hvis I ønsker en tour de force af nye trends.