Dwight Eisenhower skulle have sagt, at planer er intet, men planlægning er ALT!
Et utroligt udsagn fra en mand, som var ansvarlig for planlægning af De Allieredes invasion af Europa i 2. Verdenskrig. En vis rysten på hånden måtte vel være tilladt.
Eisenhower indså at hans planlægning krævede, at han satte mål, overvejede mange perspektiver, udfordrede egne og andres ensidige tænkning og forudindtagethed. Uden det ville der ikke være nogen handlinger eller mulighed for at forudse risici for at fejle.
Uanset om du skal sætte tropper i land, eller om du skal ruste din virksomhed/afdeling til at navigere i de udfordringer, som interne og eksterne forandringer medfører, så er det vigtigt at planlægge din tilgang og træning. At sikre dig, at alle i virksomheden forstår, hvordan succes ser ud og hvilke omkostninger mangel på omstilling vil have. Det skaber forståelsen for, hvorfor transformationer er nødvendige for at forblive relevant.
Kurver, hjul, isbjerge, smileys, pile og sekskanter. En anderledes omgang bland-selv-slik til mere end 14.95 pr. 100 gram.
Lad os prøve en gang bingo… Hvor mange af de “store” navne indenfor forandringsledelse kender du? Lewins isbjerg, McKinseys 7s-hjul, Kotters 8 hjul, Nudging, ADKAR, Bridges Transition Model, Kübler-Ross Forandringskurve & Satir-kurven.
Fik du pladen fuld? Så nærmer næste spørgsmål sig: hvor mange af disse har du eller din virksomhed været udsat for? Hvilke varige ændringer har disse medført?
Der findes et utal af bøger, metoder, tilgange, som starter og understøtter forandringer i organisationer. Mange er skabt af meget store navne, som hjælper med forståelsen, udbredelsen, implementeringen. Jeg vil påstå, at hvis du bliver hængende længe nok i en virksomhed af en vis størrelse, så vil du blive udsat for én eller flere af dem. Hvad er der galt i det, tænker du måske? Såmænd ingenting! Erfaring har bare vist mig, at hvis modellerne kræver mandsopdækning måned efter måned, så bør man stoppe op og revurdere sin plan. Jeg er indædt modstander af tidsspilde (og spild af penge). Derfor er mit fokus i forandringer meget mere omkring det bæredygtige element. Altså, hvordan sikrer vi forandringer i kultur og forretningsudvikling der forbliver.
Her er de tre greb, som jeg anskuer som de vigtigste, hvis dine hårdt skabte forandringer skal holde på sigt:
- Relancér eller opbyg sund fornuft i beslutninger. Navigér i flertydighed! Regler tiltrækker folk, der har brug for dem!
- Drop B2B, B2C for en stund – Det handler om H2H – Human2Human.
- Gør op med ledelsesprincipper og rollen. Menneske før leder! Redefinér!
“Nu kommer model nummer 9” – Bullshit eller BeReal?
Du tænker måske, at dette er endnu én, som gerne vil have plads som “Forandringsmodel” nummer 9. Jeg er ked af, at jeg må skuffe dig! Nej tak. Jeg vil have mindre tids- og pengespild!
Mest af alt vil jeg udsætte medarbejdere for mindre bullshit-bingo, pendul-ledelse og statiske kulturer, som indespærrer enhver form for forandring, knuser den og spreder initiativet for alle vinde sammen med antallet af kunder og medarbejdere i fremtiden! Sådan varetager jeg bedst bundlinjen samtidigt!
Vil du være med til at omsætte alt det interessante teori til praksis, have indblik i de greb, der ér afprøvet af virkelige forretningsfolk i virkelige virksomheder, så tag endelig fat i mig på maria@ilab.dk eller 24 59 57 13. Jeg lover, at jeg skal gøre mit allerbedste til at overraske dig med, hvad der virker og fejler!
Kan du ikke vente på nyt? Så kan du læse mere om forandringsledelse her.