Mens lederen kan fastsætte nogle overordnede rammer, så kan dig og dit team også selv gøre noget for at arbejde bedre sammen hver for sig.
Den nye normal er, at vi skal arbejde mere sammen hver for sig. Det har sine fordele, men det er nyt for os, og der er også mange ting, vi mister. For at få det til at fungere har lederen et stort ansvar, men det har du også som medarbejder. Og heldigvis er der en masse ting, du selv kan gøre for at optimere dit hjemmearbejde!
Hvad er den nye normal nu lige?
Coronakrisen har sat sine spor… Men den har også sat gang i en udvikling. Alt vil ikke gå tilbage til det gamle, når Corona-krisen (forhåbentlig snart) er et overstået kapitel. For selvom krisen har haft store konsekvenser for mange, så har den også sine fordele og nogle elementer, som vi kan tage med videre. Vi har fået en ny normal. Den nye normal bliver højst sandsynligt også, at vi arbejder mere fra distancen og mødes mere digitalt – fordi det sparer tid, omkostninger, og det åbner op for flere muligheder. Forestil dig eksempelvis, at du er bosat i Aarhus og har et møde på en time i København i næste uge. Vil du så tage fra Aarhus til København for det ene møde – hvis det er en kunde eller samarbejdspartner, du allerede kender? Eller vil du nu være mere tilbøjelig til at tage den online? De fleste vil nok erklære sig enig i det sidste. Og fordi det er mere normalt at tage møderne online, vil mange teams nu måske få en kollega, som sidder geografisk et helt andet sted. Nogle vil måske fremover få et mere fleksibelt arbejdsliv og arbejde mere hjemmefra. Ikke kun lige nu, og fordi vi er tvunget til det, men også fremover, fordi vi som sagt kan se nogle fordele ved det.
Hvad betyder det egentlig for dig?
Men det er vigtigt at være opmærksom på, hvad det kommer til at betyde for hver enkelt, hvis mere skal foregå digitalt – det er nemlig ikke kun fest og farver. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvad der er i spil, men også hvad der er på spil.
Hjemmearbejde kan for mange betyde mere frihed og fleksibilitet. Du kan selv bestemme, om det passer dig bedst at tage en times arbejde om aftenen eller om morgenen. Men det gør det også svært at adskille adskille privat- og arbejdsliv. Og det kan være stressende! For hvis du arbejder det samme sted, som du spiser, slapper af, er sammen med familien osv., så er det bare svært at koble helt af. Det kan være svært at differentiere mellem, hvornår du er på arbejde, og hvornår du har fri. Det kan på den måde komme til at føles som om, at du hele tiden er på arbejde. Og selvom man synes, at ens arbejde er fedt, er det også rart at have fri en gang imellem.
Nu du sidder derhjemme og langt fra dit team og kollegaer, så giver det dig også ro til at løse komplekse opgaver. Det kan være mere effektivt. Der er ikke så mange forstyrrelser og snak rundt omkring, som tager dit fokus. Det lyder jo rart! Men det kan også få dig til at føle dig alene og isoleret. Vi mennesker er sociale dyr, og de fleste af os får energi af at være sammen med andre mennesker. Og det mangler man jo, når man sidder derhjemme alene…
Når vi sidder hver for sig, så er der bare nogle ting, som vi mister. Vi har ikke den daglige chit-chat ved kaffemaskinen. Du kan ikke lige hurtigt give Peter feedback på det, han sendte i går, når du tilfældigt går forbi ham på gangen. Du kan ikke aflæse dine teammedlemmers kropssprog, og kan derfor ikke gøre Merethe i bedre humør – for du ved slet ikke, at hun faktisk godt kunne bruge lidt opmuntring. De sociale arrangementer er aflyst, så nu mødes I kun, når det omhandler faglige ting. Der er altså meget, du mister… Men du kan faktisk tage sagen i egen hånd og føre nogle af tingene med ind i dit distancearbejde!
Distanceledelse og distancearbejde. Den gode nyhed er, at du kan selv tage ansvar!
Dét at sidde langt fra hinanden er bare ikke det samme, som at kunne være fysisk sammen. Men – og denne gang er det heldigvis et af de gode men’er – der er ting du selv kan gøre for at opgradere hverdagen med dit team.
Det er klart, at ledelsen har det store ansvar og skal sætte de overordnede rammer – de skal kunne mestre disciplinen distanceledelse. Men det er altså noget af en disciplin at mestre! Og selv hvis din leder er helt skarp til det, så skal du som medarbejder også kunne mestre en disciplin – nemlig disciplinen distancearbejde.
Det er umuligt for lederen at være alle steder på en gang – særligt når man sidder hver for sig. Derfor ligger der endnu mere ansvar hos dig – og en ny rolle! Både når det kommer til opgaver, men også når det kommer til det sociale. Og du bør omfavne det og udnytte det til din fordel – så det gavner dig selv, dit team og din arbejdsplads. Når du synes der mangler noget, så har du muligheden for at tage ansvaret og selv at gøre noget ved det. Helt ærligt, det er da ret fedt!
Hvad kan du og dit team mere præcist gøre?
Sidder du derhjemme og mangler feedback fra dit team, så sæt et virtuelt møde op. Er du frustreret over situationen og mangler bare en kollega at dele det med, så arranger en virtuel kaffepause, hvor der er plads til at få vendt jeres frustrationer. Arranger at mødes på en kaffebar, hvis det er det sociale, I mangler. Det er kliche at sige, men kun fantasien sætter grænser.
Din rolle er nu endnu mere fyldt med ansvar – own it! Det handler meget om at række ud og bruge hinanden ekstra meget! For når I sidder fysisk sammen, kan du med et vink, suk eller smil hurtigt få kontakt og vende relevante emner. Når I sidder hver for sig, kræver det, at du er mere proaktiv. Det kræver planlægning. Hvis du synes, det er svært at sidde derhjemme, så snak med dit team om det! I kunne eksempelvis:
- Sætte et møde op
- Brainstorme på, hvad I synes er særligt svært, og hvad I mangler
- Brainstorme på ideer til at løse det
- Stemme og udvælge nogle ideer, I vil afprøve
- Eksekvere – prøv det af!
- Sætte et evalueringsmøde op og diskutere. Gik det godt, eller skal I prøve andre ideer af?
Det handler også om at vende sig til at tage den slags møder online og i det hele taget gøre mange ting mere naturligt at gøre virtuelt. Det kræver tid og øvelse. Onlinemøder er bare en anden disciplin. Når vi mødes digitalt er det ofte meget lige på og uden chit-chat. Mødes du fysisk er det mere naturligt at spørge om, hvordan det går, når man henter kaffen sammen. Men man kan godt tænke det ind virtuelt og eksempelvis aftale at tjekke ind til det digitale møde 5 minutter før mødestart eller sætte en halv time af hver anden uge til ren social snak – så man rent faktisk har tid til at spørge, hvordan det nu går med hunden eller den nye robotplæneklipper.
Vil du høre mere om det at arbejde sammen hver for sig, så tøv ikke med at kontakte mig.